قابلیت حذف نویز اکتیو عالی اما گاهی اوقات خطرناک است!

قابلیت حذف نویز اکتیو یکی از بهترین قابلیت‌هایی است که در هدفون‌های بی‌سیم شرکت‌های مختلف شاهد آن هستیم. اما این قابلیت همانقدر که عالی است، می‌تواند خطرناک هم باشد و در نتیجه باید یک سری تغییراتی روی آن صورت بگیرد.

حذف نویز اکتیو یکی از قابلیت‌هایی است که وقتی رسما رونمایی شد، فقط برای هدفون‌های بی‌سیم بالارده در دسترس قرار داشت. اما به مرور زمان شرکت‌های تولیدکننده‌ی گجت‌های هوشمند تصمیم گرفتند آن را به محصولات میان‌رده‌ی خود هم اضافه کنند اما با این حال هدفون‌هایی که به آن مجهز هستند، قیمت خیلی پایینی ندارند. این قابلیت جذاب کمک می‌کند نویزهای اضافی هنگام گوش دادن به یک محتوای صوتی به گوش کاربر نرسد. برای مثال شما وقتی مشغول صحبت با یک شخص دیگر هستید و همزمان در خیابان شلوغی رفت حضور دارید، این قابلیت کمک می‌کند صدای ماشین‌ها و سر و صدای اطراف کمتر به گوشتان برسد.

فناوری حذف نویز فعال که به صورت اختصار ANC یا همان Active Noise Cancelation نامیده می‌شود، در حال حاضر در مقایسه با نسل‌های اولیه‌ی خود به شکل چشمگیری بهبود داشته است و هر سال هم به کیفیت آن افزوده می‌شود. اما وقتی می‌گوییم به کیفیت آن افزوده می‌شود، منظورمان این است که این قابلیت از لحاظ حذف صدای محیط بهتر و بهتر می‌شود. اما مشکل دقیقا همینجاست. اگرچه وقتی کاربر هدفون را رو یا درون گوش خود قرار می‌دهد، می‌خواهد از دنیای اطراف فاصله بگیرد اما اینکه اصلا هیچ صدایی را نشنوند هم می‌تواند گاهی اوقات خطرناک باشد. در نتیجه به نظر می‌رسد حذف نویز فعال باید با یک سری تغییرات مفید همراه شده و راهی هدفون‌ها شود. به عبارتی دیگر، هم شرکت‌ها باید در این بین اقداماتی را صورت دهند و هم ما کاربران باید یک سری از عادات خود را در استفاده از این ابزار تغییر دهیم.

حذف نویز فعال چه خطری برای کاربران ایجاد می‌کند؟

حذف نویز اکتیو

بهترین و جدیدترین قابلیت حذف نویز فعال آنقدر خوب است که اگر بخواهید به استفاده از هدفون مجهز به آن عادت کنید، قطعا برایتان خطرآفرین خواهد بود. البته منظورمان از خطرآفرین این است که در هر شرایط و مکانی از هدفون استفاده کنید. طبق گفته‌های نویسنده‌ی متن منبع، او اخیرا از ایربادز Bose QuietComfort Earbuds 2 استفاده کرده که شرکت سازنده مدعی شده بهترین قابلیت حذف نویز فعال را در مقایسه با نمونه‌های موجود در بازار دارد. این فرد هم تحت تأثیر عملکرد خوب این هدفون قرار گرفت اما با یک سری مشکلات جدی هم روبرو شد.

او می‌گوید به محض قرار دادن گوشی‌ها درون گوش، دیگر هیچ صدایی از اطراف نمی‌شنید. او حتی متوجه نشد که یک موتورسوار از کنارش رد می‌شود. مشکل زمانی بدتر می‌شود که بدانید او حتی صدای خودروهای اطراف خود را هم نمی‌شنید. همین موضوع هم سبب شد یک‌بار در خطر تصادف جدی با یک اتوبوس قرار بگیرد. نمی‌شود گفت این اتفاق برای همه رخ می‌دهد چون برخی از افراد حواسشان جمع است؛ روی صحبت‌مان با کسانی است که وقتی ایربادز یا هدفونی را درون یا روی گوشی خود قرار می‌دهند، دیگر دنیای واقعی را فراموش می‌کنند و غرق در محتوایی که به آن گوش می‌دهند می‌شوند. این موضوع می‌تواند واقعا مشکل‌ساز باشد.

برای افرادی که نوزاد دارند هم استفاده از این هدفون‌ها به صورت روزانه می‌تواند خطرناک باشد. شرایطی را تصور کنید که کودکتان به‌تازگی به خواب رفته و شما برای استراحت، به اتاق دیگری می‌روید و هدفون را درون گوش خود قرار می‌دهید. قابلیت حذف نویز را هم فعال می‌کنید تا اندکی آرامش داشته باشید. حال اگر کودکتان بیدار شود، تقریبا می‌توان گفت شانسی برای شنیدن صدای او نخواهید داشت. باید امیدوار باشید که او در خطر نباشد تا بالاخره بتوانید صدای او را بشنوید. گاهی اوقات درون خانه صدای زنگ در به صدا در می‌آید، آلارمی فعال می‌شود و هزاران اتفاق دیگر که باید آن‌ها را بشنوید اما با یک هدفون که قابلیت حذف نویز قدرتمندی دارد، هیچ شانسی برای شنیدن آن‌ها وجود نخواهد داشت.

اما چه کار باید کرد که چنین مشکلی ما را تهدید نکند؟ هدفون‌ها از این قابلیت بهره می‌برند و فعلا هم نمی‌شود آن را مثل صدا، کم یا زیاد کرد. یا باید آن را فعال کنید و یا غیرفعال. بنابراین هنگامی که می‌خواهید از شلوغی اطراف فاصله بگیرد و در عین حال متوجه خطرات احتمالی هم باشید، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

بهترین حالت را برای بهترین شرایط پیدا کنید

حذف نویز اکتیو

حذف نویز اکتیو یک قابلیت جذاب است که قطعا در یک سری از شرایط دلمان می‌خواهد یا اصلا نیاز است که از آن استفاده کنیم. اما نباید طوری باشد که همیشه آن را فعال نگه داریم. برای مثال اگر شما قصد دارید هدفونی را خریداری کنید که قابلیت یادشده در آن، کیفیتی مشابه کیفیت ایربادز QuietComfort Earbuds 2 داشته باشد، باید یک کاربر مسئولیت پذیر باشید. نویسنده‌ی سایت منبع می‌گوید وقتی چندین بار به خاطر این موضوع با مشکل مواجه شد، تصمیم گرفت سیاست متفاوتی را در پیش بگیرد و به شکل بهتری از آن استفاده کند.

نمی‌خواهیم بگوییم همیشه این قابلیت را غیرفعال کنید چون در این صورت اصلا خرید محصولی مجهز به آن توجیه منطقی ندارد. اما باید بتوانیم درست‌ترین شرایط را برای استفاده از آن پیدا کنیم. در غیر این صورت بهتر است از قابلیت Transparency استفاده کنیم که البته شرکت‌های متفاوت، نام متفاوتی را هم برای آن در نظر گرفته‌اند (مثلا Bose آن را Aware Mode می‌نامد).

وقتی درون تاکسی، اتوبوس، مترو و… هستید و می‌دانید به‌زودی هم به مقصد نمی‌رسید، می‌توانید از حالت حذف نویز فعال استفاده کنید و با آسودگی خاطر به موسیقی گوش دهید. بدون اینکه صدای اطراف شما را آزار دهد. همچنین می‌توانید مثل خیلی از کاربران، فقط از یک بادز استفاده کنید. به صورت کلی ایده این است که شما همیشه گوش به زنگ باشید. درست است که حذف نویز فعال یک قابلیت ضروری است اما نباید به گونه‌ای باشد که ما را از توجه به اطراف‌مان بازدارد. درست مثل گوشی‌های هوشمند که شاید زندگی‌مان را به شکل قابل توجهی آسان‌تر کرده باشند اما قرار نیست همیشه خود را درگیر آن‌ها کنیم و از دنیای واقعی اطراف‌مان غافل باشیم. به عبارتی ساده‌تر باید در استفاده از این قابلیت، آگاهانه رفتار کنیم.

حذف نویز هوشمند؛ همان چیزی که نیاز داریم

حذف نویز اکتیو

شاید تا الان این پرسش به ذهنتان آمده باشد که اگر قرار است از قابلیت حذف نویز فعال خوب، استفاده نکنیم پس این قابلیت چه فایده‌ای برای ما دارد؟ اما موضوع اینجاست که این قابلیت هنوز به آن بلوغی نرسیده که بتواند در زندگی کاربران مفید واقع شود. بسیاری از شرکت‌ها به دنبال این هستند که قابلیت یادشده را بهبود ببخشند و ایمن‌تر کنند تا کاربران بتوانند به شکل بهتری از آن بهره ببرند و این دقیقا چیزی است که نیاز داریم.

برای مثال شما باید قادر باشید حذف نویز فعال را در سطوح مختلف تنظیم کنید. مثلا شما می‌توانید سطح حذف نویز در ایربادز QuietComfort Earbuds 2 را در اپلیکیشن مربوط به آن تنظیم کنید. این قابلیت کمک می‌کند صدایی را که نمی‌خواهید بشنوید، فیلتر کنید و یک سری صدای دیگر را بشنوید. شما حتی می‌توانید تنظیم کنید هنگام رفت و آمد، دویدن، تمرین کردن و… ، چگونه صداها به گوشتان برسند و چه صداهایی هم فیلتر شوند.

اما حقیقت اینجاست که ANC نمی‌تواند فقط به همین قابلیت برای بهبود در عملکرد مجهز شود. برای مثال انکر که یکی از معروف‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی لوازم جانبی است، حالت‌های زیادی از جمله حمل و نقل، بیرون از خانه، درون خانه و… را به هدفون SoundCore Liberty 3 پرو خود افزوده که هر یک از آن‌ها کار خاصی را انجام می‌دهند. برای مثال حالت حمل و نقل، صدای موتور وسیله‌ی نقلیه را به حداقل می‌رساند، حالت بیرون از خانه صدای ترافیک و باد را فیلتر می‌کند و حالت درون خانه هم سر و صدای ناشی از صحبت افراد درون دفتر کار و… را خنثی می‌کند.

این حالت‌های سفارشی به خوبی هم عمل می‌کنند. اما همچنان نمی‌توان آن‌ها را کافی دانست. شرکت‌ها باز هم باید قابلیت‌های مختلفی را به هدفون‌های خود اضافه کنند تا کاربران بتوانند یک سری صداهای حساس را بشنوند. چون با این حالت‌ها هم شما یک سری صداهای مهم را ممکن است نشنوید و یک سری چیزهای غیر ضروری را بشنوید. این حالت‌هایی که دو شرکت یادشده در بالا آن را به هدفون‌های خود اضافه کرده‌اند، از یادگیری ماشین یا هوش مصنوعی قدرت نمی‌گیرند. این یعنی به اندازه‌ای هوشمند نیستند که از رفتار شما بیاموزند.

ادغام هوش مصنوعی با هدفون‌های مجهز به ANC باعث می‌شود قابلیت یادشده به صورت هوشمندانه‌تری صداهای اطراف شما را حذف کند و اجازه دهد صداهای مهم و ضروری به گوشتان برسد. قابلیت حذف نویز اگر هوشمند باشد، صدای خودرویی که به شما نزدیک می‌شود را فیلتر نمی‌کند، صدای اعلام شماره‌ی پرواز در فرودگاه را حذف نمی‌کنند یا حتی اگر کسی از شما درخواست کمک کند، کودکتان در حال گریه باشد و…، شما قادر به شنیدن صدای آن‌ها خواهید بود. حتی اگر حذف نویز، فعال باشد. هدفون‌ها اگر هوشمند شوند، صداهای بسیار زیادی را خواهند شنید و اهمیت آن‌ها را هم تشخیص خواهند داد؛ از صدای گریه و ناله گرفته تا صدای سگ، آژیر ماشین و… .

ادغام هوش مصنوعی با ANC می‌تواند وقتی که می‌خواهید صدای اطراف را بشنوید، این قابلیت را به سرعت و لحظه‌ای غیرفعال کند. اگرچه این ایده شاید خیلی کمال‌گرایانه باشد و با خود بگویید امکان ندارد چنین چیزی به حقیقت تبدیل شود اما با این حال جالب است بدانید قبلا چنین چیزی هم تست شده و هم استفاده. پیکسل بادز گوگل یک قابلیت آزمایشی تحت عنوان Attention Alerts دارد. قابلیتی که به آن این امکان را می‌دهد تا وقتی هر دو گوشی را درون گوش خود قرار داده‌اید و در حین حال صدای گریه‌ی یک کودک، پارس کردن سگ یا صدای آژیر یک خودرو هم می‌آید، شما را با در آوردن یک صدا از این بابت مطلع کند. بنابراین نمی‌توان گفت اینکه ANC سال به سال بهتر می‌شود لزوما چیز بدی است؛ قطعا طی سال‌های آتی این قابلیت نه فقط بهتر بلکه هوشمند و هوشمندتر هم می‌شود.

جهان منتظر قابلیت حذف نویز هوشمند است

حذف نویز اکتیو

این روزها فناوری به گونه‌ای پیشرفت کرده که شرکت‌ها برای کسانی که مشکل شنوایی و بینایی دارند، امکانات رفاهی زیادی را در نظر گرفته‌اند. بنابراین باید راهی وجود داشته باشد که کاربران بتوانند وقتی که از هدفونی با قابلیت حذف نویز فعال استفاده می‌کنند، با دنیای اطراف خود هم ارتباط بهتری برقرار کنند. این اما کاری است که خود شرکت سازنده‌ی یک هدفون باید به آن فکر کند و راهکار مفیدی برایش در نظر بگیرد.

البته یک سری اقداماتی هم هست که شرکت‌های دیگر می‌توانند انجام دهند. برای مثال در فضاهایی که احتمال دارد مردم در آن‌جا از هدفون‌هایی با قابلیت حذف نویز استفاده کنند، اگر قرار است چیزی اعلام شود، با فلش یا یک چیز بصری همراه باشد تا توجه کاربران را جلب کند. به عبارتی دیگر باید بگوییم دنیایی را تصور کنید که در آن هشدارها نه تنها با صوت بلکه با جلوه‌ی بصری هم همراه هستند تا دیگر هیچ کس بی‌اطلاع از چیزی نباشد.

شرکت‌ها همچنین می‌تواند هدفون‌ها را به قابلیتی مجهز کنند که به محض دریافت یک سری صداها در فرکانس‌های خاص، ANC را غیرفعال کنند. بدیهی است انجام این کار واقعا دشوار و شاید هم غیرممکن به نظر برسد اما تصور آن جالب است. در این بین، به نظر می‌رسد یک سری از راه حل‌ها به همکاری‌های متعدد و سرمایه‌ی بسیار زیادی نیاز داشته باشند. در نتیجه بهترین کار همان هوشمندتر ساختن هدفون‌ها و قابلیت‌های آن‌هاست تا زمانی که فناوری به اندازه‌ای پیشرفت کند که بتواند حتی عجیب‌ترین چیزها را هم به حقیقت تبدیل کند.

نظر شما در رابطه با قابلیت حذف نویز چیست؟

منبع: Android Authority

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.