فیلمبرداری یک مدارگرد خورشیدی از عطارد

فضاپیمایی که در حال مطالعه خورشید است، رویدادی را که به ندرت از موقعیت ما در روی سطح زمین دیده می شود، ثبت کرده است.

به گزارش سیناپرس، یک مدارگرد خورشیدی به رهبری آژانس فضایی اروپا، اولین سیاره منظومه شمسی را در حال عبور از جلوی قرص خورشید مشاهده کرده و تصویر آن را ثبت کرده است که مانند یک نقطه سیاه کوچک در برابر پس زمینه ای با شعله های خروشان است.

این نوع رویداد به عنوان گذر شناخته می شود و زمانی رخ می دهد که یک جسم کوچکتر، مانند یک سیاره یا قمر از مقابل یک ستاره عبور کرده و مقدار کمی از نور آن را مسدود کند. اگرچه جرم در حال گردش اغلب مانند یک سایه دیده می شود، اما این رویدادهای گذری می توانند چیزهای جالبی را به ما بیاموزند.

به گفته محققان، سوسو زدن ظریف یک سایه نه تنها حضور جسم در حال گردش را آشکار می کند، بلکه می تواند به طور بالقوه اشاره ای در مورد آرایش آن نیز ارائه دهد. هنگامی که یک سیاره فراخورشیدی یا حتی یک سیاره نزدیکتر مانند عطارد از مقابل ستاره مادرش عبور می کند، مقداری از نور ستاره در هر جوی که ممکن است در آن وجود داشته باشد، عبور می کند. تجزیه و تحلیل ها می تواند به دانشمندان اجازه دهد تا ترکیب گاز را تعیین کنند.

دانشمندان از این تکنیک برای مطالعه جو سیاره زهره و همچنین تعداد فزاینده اتمسفر سیارات فراخورشیدی استفاده کرده اند. جو عطارد نیز با استفاده از داده‌های ترانزیت مورد مطالعه قرار گرفته است.

در این رابطه، دانیل مولر (Daniel Müller) ستاره شناس آژانس فضایی اروپا توضیح می دهد: این تصویر یک شیءف سیاه است که در میدان دید شما حرکت می کند. عطارد مانند یک سایه تاریک در برابر قرص خورشید دیده می شود. بنابراین، هر نوری که در این سیاره تولید شود، احتمالاً توسط تلسکوپ دیده می شود. این اثر به عنوان تابع گسترش نقطه شناخته می‌ شود و درک چگونگی وقوع و قدرت آن به اخترشناسان کمک می ‌کند تا آن را از داده‌های علمی مدارگرد خورشیدی حذف کنند.

عطارد، نزدیکترین سیاره به خورشید، یکی از سیارات منظومه شمسی است که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است. پژوهشگران توضیح می دهند: ما نمی دانیم که عطارد چگونه و کجا شکل گرفته است، چرا به نظر می رسد هسته آن خیلی بزرگ است، یا اینکه فعالیت داخلی دارد.

به گزارش سیناپرس، مولر در خاتمه اضافه می کند: داده‌های ترانزیت به ما پاسخی برای این سؤالات نمی ‌دهد اما به ما یادآوری می ‌کند که حتی کوچک‌ترین سیارات نیز می‌ توانند پاسخ‌های بزرگی برای سوالات ما داشته باشند.

مترجم: سامیه خسروی زاده

منبع: sciencealert

نوشته فیلمبرداری یک مدارگرد خورشیدی از عطارد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.