فیروز آبادی: طرح اینترنت حرفه‌ای از طرف بچه‌های استارتاپی بود!

«روح‌الله دهقانی فیروز آبادی»، معاون علمی و فناوری رئیس دولت سیزدهم اعلام کرد اینترنت با سطح دسترسی متفاوت، یک راه‌کار و راهبرد میانی برای بهبود وضعیت اینترنت کشور است. او تاکید کرد طرح «اینترنت حرفه‌ای» از سوی برخی از بچه‌های «استارتاپی» از معاونت علمی و فناوری پیشنهاد شد.

موضوع اینترنت طبقاتی با برچسب‌های مختلفی از جمله «اینترنت حرفه‌ای»، به یکی از بحث‌های جنجالی ماه‌های اخیر تبدیل شد. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فناوری مخالفت خود را با این طرح نشان داده‌اند و هشدارهایی را در صورت اجرایی شدن طرح مذکور به مسئولین گوشزد کرده‌اند. اما در گوشه‌ای دیگر از ایران، معاون رئیس‌جمهور در مراسم بزرگداشت روز روابط‌ عمومی در کارخانه نوآوری، روایت تازه‌ای از پیشنهادها برای دریافت این نوع اینترنت ارائه داد.

«فیروز آبادی» در رویداد PR Day از رویکردهایی که سایر مسئولان پیرامون وضعیت اینترنت می‌گیرند، گله‌مند شد و گفت رویکرد من این است که احساس می‌کنم بچه‌های امروز برای ادامه کسب‌وکارشان به اینترنت نیاز دارند. او همچنین نسبت به مهاجرت صاحبان کسب‌وکارهای اینترنت و افراد حوزه فناوری به سایر کشورها واکنش نشان داد. «فیروز آبادی» گفت «حداقل تلاش دولت این است در همین کارخانه نوآوری، آزادی اینترنتی را به بچه‌ها ارائه دهیم؛ یک اینترنت متفاوت به مانند اینترنت دانشگاه برای آن‌ها در نظر گیریم».

ادعای فیروزآبادی؛ اجرا شدن طرح اینترنت حرفه‌ای به بهبود وضعیت اینترنت کشور کمک می‌کند!

«فیروز آبادی» در مورد عدم ایجاد تغییرات اساسی در وضعیت کلی اینترنت ایران گفت:

به‌هرحال در شرایط فعلی نمی‌توانیم به ۱۰۰ برسیم؛ یا باید بگوییم صفر و بمیریم یا می‌توانیم بگوییم بیایید به ۲۰ یا ۴۰ برسیم و برای بچه‌هایی که اینترنت برای آن‌ها مهم است، تلاش کنیم. بچه‌هایی به سراغ من می‌آیند و می‌گویند آیا نمی‌توانی برای ما کاری انجام بدهی؟ حداقل ما در اینجا [کارخانه نوآوری آزادی] قادر هستیم اینترنت درست‌وحسابی داشته باشیم؟ این دغدغه‌ها از خود بچه‌ها منتقل می‌شود. این یک راه‌کار و راهبرد میانی است که امیدوارم بتوانم عملی کنم.

اظهارنظر معاون علمی و فناوری دولت سیزدهم در شرایطی مطرح می‌شود که موضوع اینترنت طبقاتی پس از محدودیت گسترده اینترنت در پاییز سال گذشته، همواره با مخالفت گسترده همراه بوده است. میزان مخالفت‌ها به اندازه‌ای بود که کارزاری برای مقابله با اجرایی‌شدن این طرح تشکیل شد. امضاکنندگان این کارزار از هرگونه پیمان همکاری با طرح‌هایی چون «اینترنت ویژه» یا «اینترنت حرفه‌ای» مخالفت و آن‌ها را به نوعی رفتار تبعیض‌آمیز خطاب می‌کنند.

طرح اینترنت حرفه‌ای

از زمانی که «فیروزآبادی» اظهار کرد طرح «اینترنت حرفه‌ای» از سوی بچه‌های استارتاپی بوده است، دوباره کاربران ایرانی در فضای مجازی واکنش‌های تندی را نسبت به حرف‌های او نشان دادند. بعضی از فعالان اکوسیستم نوآوری و استارتاپی نیز بر این مسئله تأکید کرده‌اند که همچنان با چنین طرحی مخالف هستند و خواستار شفاف‌سازی فیروزآبادی درباره اظهار‌نظر خود و انتشار اسامی خواهان این اینترنت هستند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.