فیبر نوری بدون مشتری است؛ مردم تمایلی به FTTH ندارند

از ابتدای شروع دولت سیزدهم، پوشش فیبر نوری ۱۶۱ درصد رشد داشته است ولی با بحران کمبود تقاضا روبرو شده؛ به‌طوری‌که از مرداد ۱۴۰۰ تا اسفند ۱۴۰۱ فقط ۶۰ هزار پورت FTTH به مشترکان واگذار شده است.

دولت سیزدهم و وزیر ارتباطات این دولت روی شعار «پوشش ۲۰ میلیونی فیبرنوری منازل کسب‌وکارها» تاکید دارد. بماند که ۲.۵ سال از عمر دولت گذشته و فقط ۲.۵ میلیون پورت از ۲۰ میلیون پورت تامین شده است؛ فعلا مشکل بزرگ‌تری در بازار هست و آن عدم تمایل مردم به اینترنت فیبر نوری است.

داده‌های سایت Iranfttx نشان می‌دهند در دولت سیزدهم، پوشش فیبر نوری طی ۱.۵ سال، حدود ۱۶۱ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: ۲۰ پرسش و پاسخ مهم درباره خرید اینترنت FTTH (فیبر نوری)

در مرداد ۱۴۰۰ که دولت رئیسی بر سر کار آمد؛ حدود ۹۰۹ هزار خانوار تحت پوشش فیبر نوری بودند. در دی ماه ۱۴۰۰، این پوشش‌دهی به یک میلیون و ۳۴۷ هزار خانواده رسید و در اسفند ۱۴۰۱ شاهد پوشش فیبر دو میلیون و ۳۷۵ هزار خانواده بودیم.

ولی رشد مشتریان FTTH یا فیبر نوری، امیدوارکننده نیست. در مرداد ۱۴۰۰ مشترکان FTTH در سایت Iranfttx حدود ۳۰۶ هزار نفر عنوان شده است و در اسفند ۱۴۰۱ تعداد آن‌ها به ۳۶۶ هزار نفر رسیده است؛ یعنی رشدی ۱۹ درصدی که اصلا خوب نیست.

تقاضای فیبر نوری

تقاضای فیبر نوری

این آمار نشان می‌دهد مشتریان چندان تمایلی به دریافت اینترنت فیبر نوری ندارند و فعلا اینترنت ADSL و ۴G را ترجیح می‌دهند. قیمت‌گذاری بالای اینترنت فیبر نوری، یکی از دلایل عدم تقاضای بالای برای FTTH است.

یکی دیگر از مشکلات توسعه فیبر نوری و عدم تقاضا برای آن در عدم توازن توسعه فیبر نوری در شهرهای مختلف است. بیش از ۵۰ درصد پوشش فیبر نوری در استان‌های تهران، قم و البرز است و بسیاری از استان‌های پر جمعیت، هنوز به FTTH دسترسی ندارند.

بسیاری از شهرداری‌های مراکز استان با شرکت‌های اپراتور فیبر نوری همکاری نکرده و تعرفه‌هایی درخواست می‌کنند که خارج از چارچوب تعرفه‌گذاری دولت برای این حوزه است.

افزون بر این، بسیاری از کاربران در برخی شهرستان‌ها تشنه دسترسی به اینترنت فیبر نوری هستند ولی شرکت‌های اپراتور یا مخابرات عنوان می‌کنند که باید برای ارائه سرویس، تعداد مشخصی مشتری در یک محله یا خیابان و مجتمع باشد و برای یک فرد یا دو نفر، کابل‌کشی فیبر و برقراری سرویس صورت نمی‌گیرد.

اگر مردم با مزایای واقعی اینترنت فیبر نوری آشنا شوند و حتی شده برای یک بار، آن را تجربه کنند؛ مشکلات مالی این سرویس و بحث هزینه بالای آن، توجیه‌پذیر خواهد شد.

تعرفه‌های فیبر نوری شرکت‌های مختلف را در ادامه می‌بینید:

تعرفه فیبر نوری شاتل

تعرفه فیبر نوری آسیاتک

تعرفه فیبر نوری صبانت

تعرفه فیبر نوری مخابرات


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.