فعالیت در پلتفرم داخلی همراه با معافیت مالیاتی؛ اینفلوئنسرها باید مالیات بدهند

Advertisements on Instagram

در لایحه بودجه ۱۴۰۲ شاهد تبصره جدیدی هستیم که برای کسب و کارهای اینترنتی حقیقی در نظر گرفته شده است. در صورتی که این مطلب و کارها در پلتفرم های داخلی فعالیت کنند از مزایای بسیاری برخوردار خواهند شد. به عنوان مثال فعالیت در پلتفرم های داخلی همراه با معافیت مالیاتی و همچنین بخشودگی جرائم مالیاتی سالیان گذشته همراه است.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، سازمان امور مالیاتی با هدف حمایت از توسعه سکوها و کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال احکام مالیاتی جدیدی را وضع کرد. در این احکام آمده است کسب و کارهای اینترنتی در صورت ارسال اظهارنامه و آرشیو اسناد و مدارک مربوط به درآمد حاصل از فروش می توانند تا ۳۰ برابر معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد (میزان تعیین شده در قانون ۱۰۰ مالیات های مستقیم) معاف شوند. جزییات بیشتر این موضوع در بند بودجه سال ۱۴۰۲ آمده که به آن می پردازیم.

در بند بودجه سال ۱۴۰۲ که به این موضوع اختصاص دارد آمده است کلیه کسب و کارهای حقیقی فعال داخلی در صورت دارا بودن تائیدیه وزارت ارتباطات، می توانند از معافیت پلکانی تا سقف تعیین شده در ماده ۱۰۰ قا‌نون مالیات های مستقیم بهره مند شوند. علاوه بر آن در متن لایحه به موضوع بخشودگی جرائم مربوط به عدم ارسال اظهارنامه سال های قبل اشاره شد که تاکنون سابقه نداشته است.

این تبصره در ادامه به فعالیت و کسب درآمد در پلتفرم های خارجی اشاره می کند که کسب درآمد بر بستر آن مشمول پرداخت مالیات خواهد بود. این موضوع به دریافت مالیات از کسب و کارهای اینستاگرامی و اینفلوئنسرها مربوط است. پیش از این نیز چنین موضوعی مطرح شده بود اما بنظر می رسد اکنون دولت در تحقق این مسئله بسیار جدی است. پیش از فیلترینگ اینستاگرام برنامه دریافت مالیات از اینفلوئنسرها در مراحل پایانی خود قرار داشت. اما با فیلتر شدن این شبکه اجتماعی، اکنون بحث دریافت مالیات در صورت فعالیت در پلتفرم های خارجی مطرح است.

برای نخستین بار در سال ۹۸ و در پی درآمدهای کسب شده اینفلوئنسرهای فضای مجازی بحث دریافت مالیات از این گروه مطرح شد و درآمد آنها نیز مشمول پرداخت مالیات گردید. در آن زمان محمد مسیحی، معاون بخش درآمدهای مالیاتی از این سازمان خبر دریافت مالیات از اینفلوئنسرها را اعلام کرده بود. اما این موضوع هرمز عملی نشد و تنها گام موثر آن به روزهای قبل از فیلترینگ برمی گردد.

اداره امور مالیاتی در شهریور امسال از جمع آوری اطلاعات مالی اینفلوئنسرها خبر داد و اعلام کرد این افراد پس از جمع آوری اظهارنامه های آنها، در صف مالیاتی قرار خواهند گرفت. البته این موضوع هرگز اتفاق نیفتاد و پس از فیلترینگ نیز درآمد این افراد به شدت کاهش یافت.

در این بین برخی کارشناسان و اینفلوئنسرها نسبت به این موضوع اعتراض دارند. زیرا آنها در یک پلتفرم رایگان و پس از چالش های بسیاری که ایجاد شده در حال فعالیت هستند و چرا باید برای آن مالیات پرداخت شود. در حالی که اکنون با وجود فیلترینگ اینستاگرام این گروه به دلیل کسب درآمد از اینستاگرام همچنان ملزم به پرداخت مالیات هستند.

سیاست حاکمیت در این بین استفاده از موضوعاتی نظیر معافیت مالیاتی برای تشویق کاربران به فعالیت در شبکه های بومی بوده است. هنوز مشخص نیست این سیاست می تواند موثر باشد یا خیر. اما سوال اصلی این است که آیا دریافت مالیات از فعالیت در پلتفرم مسدود و فیلتر شده منطقی است و تا چه اندازه می تواند عملیاتی باشد؟

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link