عملکرد فراتر از انتظار نودهای ۳ نانومتری TSMC و تعویق سفارشات CPU اینتل

طبق گزارش جدید منتشر شده از DigiTimes به نظر می‌رسد که عملکرد نودهای ۳ نانومتری TSMC فراتر از انتظارها ظاهر شده و طبق آخرین اطلاعات منتشر شده اینتل نیز ظاهرا سفارشات پردازنده‌های نسل پانزدهم Arrow Lake را تا سال ۲۰۲۴ به تعویق انداخته است. TSMC تولید انبوه تراشه‌های ۳ نانومتری N3 خود را در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ آغاز کرده و اکنون بر اساس گزارش‌های اولیه گفته شده که عملکرد تراشه‌‎های جدید فراتر از انتظار بوده است.

نتایج اولیه با پایدار ماندن در تراشه‌های دیگر نیز به کمپانی سازنده اجازه این را می‌دهد که تکنولوژی خود را به عنوان تکنولوژی ساخت برتر ۳ نانومتری در بازار جهانی معرفی کند. اپل یکی از مشتریان اصلی تراشه‌های ۳ نانومتری است و هزینه‌های زیادی نیز ظاهرا برای چیپ‌های ۳ نانومتری نسبت به ۵ نانومتری پرداخت خواهد کرد. با این حال اپل قرار است این تراشه‌ها را در گوشی‌های رده بالای خود استفاده کند و شاید قیمت نهایی آن برای اپل زیاد تاثیر گذار نباشد اما به هر حال تولیدکنندگان قطعات PC شاید بیشترین تاثیر را در این خصوص مشاهده کنند و در همین راستا تقاضای بازار نیز برای سخت افزار PC کاهش یافته است.

در همین رابطه گفته شده که اینتل قرار است برای ساخت CPU های نسل ۱۵ اینتل Arrow Lake iGPU با پشتیبانی از پردازنده گرافیکی یکپارچه یک کارخانه ریخته‌گری جدید را انتخاب کند. سری پردازنده‌های نسل پانزدهم Arrow Lake قرار است پس از تراشه‌های Meteor Lake اینتل عرضه شود و Intel در نسل ۱۵ تغییرات زیادی را در محصولات خود به وجود آورده است.

عملکرد نود 3 نانومتری TSMC

در حالی که سوکت پردازنده‌های Meteor Lake با سازگاری بر روی همان پلتفرم Meteor Lake عرضه خواهند شد، اما هسته‌های پردازشی این نسل قرار است کاملا به نسل جدید Lion Cove و Skymont ارتقا یابد. انتظار می‌رود که افزایش هسته‌های این سری پردازنده‌ها نیز بر افزایش عملکرد نهایی آن‌ها نیز تاثیر بگذارد.

اینتل همچنین در کمال تعجب از استفاده از نودهای Intel 4 خود صرف نظر کرده است و مستقیما از نودهای ۲۰A خود برای Arrow Lake استفاده خواهد کرد. هر دو سری تراشه‌های Meteor Lake و Arrow Lake احتمالا در نهایت با استفاده از نودهای N3 کمپانی TSMC برای بهره‌مندی از IP های هسته‌های اضافی ساخته خواهند شد.

نودهای اینتل ۲۰A با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های RibbonFET و PowerVia tech عرضه خواهد شد که ۱۵ درصد عملکرد را بر هر وات افزایش می‌دهد و انتظار می‌رود که اولین سری از این ویفرها در اواسط یا اواخر ۲۰۲۲ آماده شود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.