طرح جدید مجلس: ناشرین اخبار کذب مجازات می‌شوند

majles 1

به تازگی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که این کمیسیون، یک طرح جدید مبنی بر پیگیری حقوقی و قضایی انتشار اخبار کذب در فضای مجازی و مجازات ناشرین آن تصویب نموده است.

مجازات ناشرین اخبار کذب؛ طرح جدید کمیسیون حقوقی مجلس

مدتی می‌شود که نهادهای مختلفی اعم از شورای عالی فضای مجازی و قوه قضائیه به دنبال تصویب و اجرای طرحی برای پیگیری قضایی اخبار جعلی و جرم انگاری نشر آن‌ها هستند. همان طور که گفتیم کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم از آماده شدن یک طرح جدید برای پیگیری حقوقی انتشار اخبار کذب در فضای مجازی خبر داده است:

«امروزه فضای مجازی تبدیل به یک بستری شده است که هر شخصی در هر عنوانی و بدون اطلاع از درست بودن یا نبودن خبری آن را نشر می‌دهد یا کسانی هستند که برای اهداف خود دست به خبرسازی و شایعه‌سازی می‌زنند که باید پاسخگوی این حرکت‌شان باشند.

کمیسیون قضایی مجلس طرحی را تهیه و تدوین کرده است که هرکسی در فضای مجازی اخبار نادرستی را نشر دهد یا آن را بزرگنمایی کند باید پاسخگوی عملکرد خود در دادگاه باشد و این موضوع برای فرد یا رسانه‌ای تفکیک قائل نیست و همه را در بر می‌گیرد».

وی تصریح کرد که در این طرح، برای افراد و رسانه‌هایی که با انتشار اخبار کذب شایعه‌سازی می‌کنند و باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوند مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده تا دیگر مرتکب این عمل نشوند: «این درست نیست که هرکسی با خبرسازی کاذب فضای جامعه را ملتهب کند و سپس بدون پرداخت تاوان پای خود را از ماجرا بیرون بکشد».

دلخوش همچنین اظهار داشت که که این دست قوانین در همه کشورهای دنیا وجود دارد و کشور ما نیز باید از این دست قوانین وضع کند تا بتوان از انتشار اخبار کذب در فضای مجازی جلوگیری کرد: «در حوادث اخیر هم شاهد نشر بیش از حد اخبار کذب در فضای مجازی بودیم که افرادی بدون تحقیق بر درست بودن یا نبودن خبر آن را انتشار دادند که باعث شد فضای جامعه ملتهب شود».

این طرح چقدر جدی است؟

اینطور که سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرده، این طرح در کمیسیون حقوقی به تصویب رسیده و بزودی در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد. البته این احتمال نیز وجود دارد که این طرح، با فوریت به صحن علنی بیاید و تکلیف آن زودتر از آن‌چه به نظر می‌آید، روشن بشود. باید صبر کنیم و ببینیم که جزئیات این طرح و نحوه سنجش و اجرای آن به چه صورت بوده و اصلاً آیا اجرایی می‌شود یا خیر.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link