ضد عفونی آب در ۶۰ ثانیه با یک پودر

اگر یک بطری آب شفاف را زیر نور خورشید بگذارید، اشعه ماوراء بنفش هر گونه میکروب مضر موجود در آن آب را از بین برده و آن را قابل شرب می کند، اما باید حداقل شش ساعت زیر نور خورشید بماند. با این حال، یک پودر جدید که با نور خورشید فعال می شود، این کار را تنها در یک دقیقه انجام می دهد.

به گزارش سیناپرس، این پودر که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد ساخته شده از نانوفلکه های اکسید آلومینیوم، سولفید مولیبدن، مس و اکسید آهن تشکیل شده است. همه این آیتم ها به راحتی در دسترس و ارزان هستند، به علاوه برای تصفیه مقدار نسبتاً زیادی آب فقط مقدار کمی از پودر مورد نیاز است.

کاربران با ترکیب مقداری از این پودر در آب آلوده موجود در یک بطری یا ظرف شفاف دیگر شروع کرده و سپس آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار می دهند. در ادامه، سولفید مولیبدن و مس فوتون ها را از نور جذب می کنند، سپس به عنوان یک اتصال نیمه هادی عمل می کنند که به فوتون ها اجازه می دهد تا الکترون ها را آزاد کنند. سپس آن الکترون‌ها آزاد می شوند تا با آب واکنش داده و پراکسید هیدروژن و رادیکال‌های هیدروکسیل تولید کنند که با پاره کردن غشای محافظ بیرونی باکتری‌ها را از بین می ‌برد.

پس از تکمیل فرآیند تصفیه، پراکسید هیدروژن و رادیکال‌های هیدروکسیل باقیمانده به سرعت به آب و اکسیژن تجزیه شده و آب را برای نوشیدن سالم می کنند و به دلیل محتوای اکسید آهن آنها، می توان با چرخاندن یک آهنربا در آب، نانوذره ها را برای استفاده مجدد بازیابی کرد.

در آزمایشی از این فناوری، مقدار کمی پودر به یک لیوان ۲۰۰ میلی لیتری با دمای اتاق که با تقریباً یک میلیون باکتری E. coli در هر میلی لیتر آلوده بود، اضافه شد.به گزارش سیناپرس، پس از اینکه آب تنها به مدت ۶۰ ثانیه زیر نور طبیعی خورشید قرار گرفت، هیچ باکتری زنده ای شناسایی نشد. علاوه بر این، همین پودر می تواند برای ۳۰ عمل تصفیه دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

محققان امیدوارند:این فناوری در نهایت بتواند در مناطق فقیرنشینی که فاقد زیرساخت های تصفیه آب هستند، استفاده شود. این پودر حتی ممکن است در کارخانه های تصفیه آب که در حال حاضر از نور ماوراء بنفش مصنوعی برای کشتن باکتری ها استفاده می کنند، استفاده شود.

به گزارش سیناپرس، پروفسور یی کوی (Yi Cui) پژوهشگر ارشد این مطالعات در مورد این تحقیق می‌ گوید: این پودر در طول روز می‌ تواند از نور خورشید مرئی استفاده کند که بسیار سریع‌تر از اشعه ماورای بنفش عمل کرده و احتمالاً در مصرف انرژی صرفه ‌جویی می ‌کند. او در انتها افزود: ساختن نانوفلکه‌ها نسبتاً آسان است و می‌ توان آن‌ها را به سرعت افزایش داد.

شرح کامل این مقاله اخیراً در مجله Nature Water منتشر شده است.

مترجم: مهگل غفاری

نوشته ضد عفونی آب در ۶۰ ثانیه با یک پودر اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link