صلح تیم کوک و ایلان ماسک؛ رفع اختلافات توییتر و اپل

تیم کوک، مدیر عامل اپل، به عنوان شخصی با مهارت‌های ارتباطی عالی شناخته می‌شود‌. عملکرد هفته اخیر تیم کوک در رابطه با انبوه اتهامات ایلان ماسک علیه اپل و چگونگی برقراری صلح بین آنها این موضوع را به‌وضوح نشان می‌دهد. گزارش جدیدی که فایننشال تایمز اواخر هفته گذشته منتشر کرد، نگاهی عمیق‌تر به نحوه نگرش مدیران سابق اپل به مهارت‌های کوک ارائه می‌کند‌. البته او همچنان یک مشکل را حل نکرده است که در ادامه به این مورد نیز خواهیم پرداخت.

هفته گذشته رابطه بین ایلان ماسک و اپل چندان مسالمت‌آمیز نبود. مالک جدید توییتر هفته خود را با مجموعه‌ای از توییت‌های طعنه‌آمیز آغاز کرد. او اپل و تیم کوک را به توقف هزینه‌های تبلیغاتی در توییتر متهم کرد و ادعا کرد که آنها از آزادی بیان در آمریکا متنفرند.

جزییات برقراری صلح بین تیم کوک و ایلان ماسک

صلح کوک و ماسک

توییت‌های ماسک برای اپل چیزی جز کابوسی در روابط‌عمومی این شرکت محسوب نمی‌شود. زیرا او ارتش دنبال‌کنندگان حساب کاربری خود را تشویق کرد تا انقلابی علیه سانسور آنلاین محتوا در آمریکا به‌راه بیاندازند. آنها از اپل خواستند تا همه‌ اقدامات سانسوری را که درحق مشتریانش انجام داده‌است، منتشر کند.

ماسک همچنین گفت که اپل تهدید کرده که توییتر را از اپ استور حذف خواهد کرد، اما دلیل آن را توضیح نداده‌است. تیم کوک به جای مشارکت عمومی، ماسک را به طور خصوصی برای یک جلسه به پارک اپل دعوت کرد. مالک توییتر پس از ملاقات مدیرعامل اپل از او تشکر کرد و در توییتی اعلام کرد که اتهاماتی که وی علیه اپل و کوک مطرح کرده است، صرفاً سوءتفاهم بود.

فایننشال تایمز درمورد توانایی کوک در آرام‌کردن شخصی مثل ماسک، با یکی از مدیران کارکشته اپل صحبت کرد. مدیر اجرایی سابق این شرکت گفت:

مطمئن هستم تیم کوک، ماسک را شیفته خود کرده است. او میخوای حرف‌های ماسک را بشنود و شک ندارم که همه نظرات خود را عنوان کرده است‌. درواقع این کاری است که تیم انجام می‌دهد. او آستین‌ها را بالا می‌زند و مشکلات را برطرف می‌کند. مدیرعامل اپل وارد دعوی‌های عمومی بزرگ نمی‌شود؛ خواه یک مناقشه‌ی روابط‌عمومی باشد یا موضوعی بحث‌برانگیز‌تر. کوک اصلا شبیه ماسک نیست.

استیو وزنیاک، یکی از بنیانگذاران اپل، افزود: بهترین مهارت کوک، درک نیاز به مراقبت از همه و همچنین چندرشته‌ای بودن و نداشتن علاقه به یک مورد خاص است.

جان اسکالی که قبل از بازگشت استیو جابز به شرکت به عنوان مدیر عامل اپل خدمت می‌کرد، توضیح بیشتری داد:

اولین درآمد تریلیون دلاری اپل را جابز و آیو به‌دست آوردند اما کسب درآمدهای تریلیون‌دلاری بعدی نتیجه تلاش‌های تیم کوک است. او این کار را به آرامی انجام می‌دهد و توجهات را به‌خود جلب نمی‌کند. کوک درواقع نقش بسیار قابل‌توجهی دارد. احتمالا وقتی یک آیفون دردست می‌گیرد، اولین نام‌هایی که سریعا به‌ذهن شما خطور می‌کند، استیو جابز و جانی آیو باشند. اما باید بدانید کمک‌های تیم کوک نیز به‌همان اندازه در تولید این محصول تأثیر داشته است.

نقش چین

اما با همه این‌ها، فایننشال تایمز به بزرگترین بحرانی که تیم کوک هنوز نتوانسته است حل کند یا حتی علناً در مورد آن اظهار نظر کند، اشاره می‌کند. تولیدات اپل هنوز به شدت به چین وابسته است. بزرگ‌ترین تأسیسات مونتاژ آیفون در چین تحت تاثیر مشکلات زیادی مثل شورش کارگران و گسترش کووید ۱۹ قرار گرفته‌است. این شرایط منجر به کاهش تولید برخی مدل‌های آیفون شده است.

اپل همچنین پس‌ از اینکه معترضان از این شرایط برای انتشار مطالبی درمخالفت با دولت چین استفاده کردند، تصمیم بحث‌برانگیزی برای محدودکردن عملکرد AirDrop در چین گرفت.

گزارشی از وال استریت ژورنال می گ‌گوید که اپل تلاش‌های خود را برای تنوع‌بخشیدن به زنجیره تامین خود در خارج از چین ادامه می‌دهد. با این حال، چین همچنان یک بازار فوق‌العاده مهم برای اپل از نظر فروش آیفون باقی خواهد ماند.

در جریان بازدید از واشنگتن دی‌سی برای دیدار با قانونگذاران و شرکت در ضیافت شام دولتی کاخ سفید برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، یک خبرنگار از کوک پرسید که آیا از حق اعتراض شهروندان چینی حمایت می کند یا خیر و او پاسخی نداد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.