شکارچیان شهاب سنگ آهن رباها را رها کنند

وقت آن است که شکارچیان شهاب سنگ آهن رباها را رها کنند. این روش رایج برای شناسایی سنگ های فضایی می تواند اطلاعات علمی نهفته در دل شهاب سنگ ها را از بین ببرد.

به گزارش سیناپرس، محققان تحقیقات ژئوفیزیکی معتقدند: لمس حتی یک آهنربای کوچک به یک شهاب سنگ می تواند هر اطلاعاتی را که سنگ در مورد میدان مغناطیسی ستاره ی مادر از که از آن جدا شده است، در خود حفظ کرده است را پاک کند و این نگرانی فقط در حد تئوری نیست، این تیم نشان داد که به نظر می‌رسد زیرمجموعه‌ای از قدیمی‌ترین شهاب‌سنگ‌های شناخته‌شده مریخی قبلاً خاطرات مغناطیسی‌شان پاک شده است.

دانشمندان اغلب به شهاب‌سنگ‌ها روی می‌آورند تا جهان‌های دیگر را از نزدیک ببینند و همچنین جهان خودمان را درک کنند. سنگ‌های فضایی می‌توانند حاوی رگه‌هایی از جو سیاره‌ای، رگه های شیمیایی برای حیات و غیره باشند.

دانشمند سیاره‌شناس فوتینی( Foteini) از شهاب‌سنگ‌های مریخ – تکه‌هایی از این سیاره که در اثر برخورد به فضا پرتاب شده و بعداً توسط گرانش زمین گرفته شده‌اند،برای مطالعه گذشته باستانی آن استفاده می‌کند. از این دست شهاب سنگ ها نمونه های بسیار کمی در دست است. نمونه هایی که حاوی مواد معدنی حاوی ردپای میدان مغناطیسی سیاره سرخ هستند که حدود ۳.۷ میلیارد سال پیش فروریختند، بسیار نادرتر هستند.

فوتینی، از MIT و موسسه فیزیک زمین پاریس، می گوید: قدیمی ترین شهاب سنگ های مریخی که قدمت آن ها به حدود ۴.۴ میلیارد سال پیش می رسد، در دست ما هستند، بنابر این “فرصتی شگفت انگیز برای مطالعه میدان مغناطیسی” ارائه به ما می دهند.

اما فوتینی و همکارانش نشان دادند: چنین فرصت‌هایی را می‌توان به راحتی هدر داد. محاسبات عددی و آزمایش‌های این تیم با سنگ‌های زمینی تأیید کرد که نزدیک کردن یک آهنربای دستی به سنگ می‌تواند چرخش الکترون‌های سنگ را دوباره مرتب کند. این بازآرایی اثر میدان مغناطیسی قبلی را بازنویسی می‌کند، فرآیندی که نام آن مغناطیس‌سازی مجدد است.علاوه بر این، به نظر می رسد که این روند اغلب اتفاق می افتد.

این تیم ۹ شهاب سنگ را که در زمان ها و مکان های مختلف روی زمین یافت شده بودند، بررسی کردند. گمان می رود همه آنها از همان قدیمی ترین قطعه شناخته شده مریخ سرچشمه گرفته باشند، که به احتمال زیاد با ورود به جو زمین شکسته شده است. همه این سنگ های کشف شده متاسفانه مغناطیس‌سازی مجدد شده بودند.

ملیندا هاتسون، شهاب‌شناس دانشگاه ایالتی پورتلند در اورگان و متصدی آزمایشگاه شهاب‌سنگ Cascadia که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: این یافته تاسف‌آور است، اما تعجب‌آور نیست. تقریباً همه می‌خواهند آهن‌ربایی را در کنار یک شهاب‌سنگ بالقوه بچسبانند. زیرا ارزیابی یک شهاب سنگ بدون از بین بردن خواص مغناطیسی آن امکان پذیر است.

فوتینی از یک ابزار آزمایشگاهی به نام حساسیت سنج استفاده می کند که نحوه واکنش یک جسم به میدان مغناطیسی را اندازه گیری می کند. همچنین نسخه‌های قابل حملی از این ابزار وجود دارد.

او و تیمی از محققان شهاب‌سنگ از یکی از این ابزار ها برای یافتن نزدیک به ۱۰۰۰ شهاب‌سنگ در یک سفر اخیر در شیلی استفاده کردند. فوتنینی می‌گوید: امیدواریم برخی از این سنگ‌های فضایی گذشته مغناطیسی مریخ را روشن کنند.

مترجم:محمدزارعلی

نوشته شکارچیان شهاب سنگ آهن رباها را رها کنند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.