شناسایی مظنون ۲۱ ساله افشاکننده اسناد اطلاعاتی آمریکا با استفاده از عکس‌های اینستاگرام او!

روز گذشته یک عضو گارد ملی ۲۱ ساله در ارتباط با افشای صد‌ها سند اطلاعاتی بسیار محرمانه پنتاگون دستگیر شد. از آن زمان مشخص شد که مظنون به کمک عکس‌هایی از او که در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده بود، شناسایی شد.

جک داگلاس تکسیرا بعد از ظهر دیروز توسط ماموران اف بی آی به شدت مسلح در خانه مادرش در نورث دایتون، ماساچوست بازداشت شد. او اکنون پس از انتشار عکس‌هایی از صفحات حاوی اسرار امنیت ملی، که نشان می‌داد آمریکا آنها را با متحدانش به اشتراک نگذاشته و (حتی از آنها جاسوسی کرده)، یک بحران در رباطه خارجی آمریکا ایجاد کرده.

این اسناد طبقه‌بندی شده از طریق در یک گروه چت بازی آنلاین در Discord به نام Thug Shaker Central، به افشای اسناد طبقه‌بندی شده منتشر شده.

انتشار این اسناد برای دولت ایالات متحده هم نگران‌کننده و هم شرم‌آور بوده است، زیرا همه چیز را از دخالت ایالات متحده در جنگ روسیه و اوکراین – از جمله میزان توانایی اطلاعات ایالات متحده برای نظارت بر روسیه – تا ارزیابی‌های اطلاعاتی خارجی از کشور‌ها نشان می‌دهد. که شامل چین، ایران و کره شمالی می‌شود.

نیویورک تایمز گزارش می‌دهد که هویت تکسیرا را قبل از دستگیری با دنبال کردن شواهد دیجیتالی کشف کرده است. آن‌ها ابتدا یک پروفایل بازی Steam متعلق به او را شناسایی کردند که در آن آدرس یک صفحه اینستاگرام ذکر شده بود و از آنجا توانستند حساب‌های اینستاگرام متعلق به اعضای خانواده او را شناسایی کنند.

با کشف عکس‌های اینستاگرامی تکسیرا در خانه کودکی‌اش، تیم تحقیقاتی تایمز با چشمان تیزبین خود متوجه شدند که پیشخوان‌های آشپزخانه در عکس‌ها دقیقاً با منظره پیرامون عکس‌ها در پس‌زمینه عکس‌های لو رفته مطابقت دارند!  پس افشای اسناد به همین راحتی نیست و از هر چیزی ماموران ممکن است به نتیجه برسند!

تایمز می‌نویسد: «در میان ده‌ها تبریک تولد و عکس‌های نوزادی از تکسیرا در فید‌های رسانه‌های اجتماعی خواهرش، سرنخی پیدا شد. یکی از عکس‌ها یک صفحه آشپزخانه را به تصویر می‌کشد که با سطحی که در آن اسناد طبقه‌بندی شده قرار داده شده بودند تا از انها عکس گرفته شود، یکسان به نظر می‌رسید.»

تایمز نمونه‌ای را به اشتراک گذاشت که در آن الگو‌هایی که در یکی از عکس‌های لو رفته دیده می‌شود، دقیقاً با الگو‌های پیشخوان دیده‌شده در یک عکس اینستاگرام مطابقت دارد.

نیویورک تایمز می‌نویسد: «مجموعه گرانیتی با طرحی متمایز و کاشی‌های کف سفید در حاشیه آن، همان دکور داخلی در عکس‌های خانه خانوادگی بود.

تطابق ظاهری بین الگوهای پیشخوان که در یکی از عکس‌های لو رفتن اسناد طبقه‌بندی‌شده (سمت چپ) و یکی از عکس‌های شخصی جک داگلاس تکسیرا در اینستاگرام (راست) دیده می‌شود.

تکسیرا امروز برای اولین بار در دادگاه حضور خواهد یافت و به کپی غیرقانونی سوابق دفاع طبقه‌بندی شده و انتقال غیرقانونی سوابق دفاع طبقه‌بندی شده متهم شد. اگر تکسیرا مجرم شناخته شود، ممکن است برای هر یک از این اتهامات تا ۱۰ سال به زندان محکوم شود.

دقیقا به همین خاطر است که ما در فیلم‌های سینمایی می‌بینیم که منظره پس زمینه ربوده‌شدگان یا کسانی که فیلمی از خود به صورت عمومی منتشر می‌کنند تا حد امکان تغییر داده می‌شود و مثلا با کارتون و کاغذی غیرقابل ردگیری پوشانده می‌شود. به هر حال درزدهنده اطلاعات یک حرفه‌ای نبوده.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.