سفر فضاپیمای اوریون به ماه را همراه مسافران آن دنبال کنید

در حالی که فضاپیمای اوریون ناسا تحت مأموریت آرتمیس ۱ در سفر خود به سوی ماه قرار دارد، ناسا این امکان را فراهم کرده تا همه به‌صورت زنده مسیر آن را دنبال کنند.

اَبَرموشک «سامانه‌ی پرتاب فضایی» (SLS) روز چهارشنبه ساعت ۰۱:۴۷ منطقه‌ی زمانی شرقی (۱۰:۱۷ به وقت تهران) فضاپیمای «اوریون» (Orion) را از پایگاه فضایی کندی در فلوریدا به فضا پرتاب کرد تا اندکی بعد این کپسول بدون سرنشین به تنهایی مسیر خود را به سوی ماه پی بگیرد.

اوریون که به ۱۶ دوربین برای ثبت تصاویر از ماه و زمین مجهز شده است، پیش از خداحافظی منظره‌ای شیرین را از کره‌ی زمین به نمایش گذاشت. در این نما بخشی از زمین توسط خورشید روشن شده است و همچون نگینی آبی در فضا می‌درخشد.

اوریون تا ۲۲ نوامبر (۱ آذر) به ماه خواهد رسید و از فاصله‌ی ۱۰۰ کیلومتری بالای سطح آن می‌گذرد. جایی که در ادامه با استفاده از نیروی گرانشی، در جهت مخالف تا فاصله‌ی ۷۰ هزار کیلومتری پیش خواهد رفت.

اگرچه این مأموریت «آرتمیس ۱» (Artemis 1) بدون حضور انسان انجام می‌شود و مقدمه‌ای برای مأموریت‌های سرنشین‌دار آینده است، اما مسافرانی از جمله یک مانکن برای بررسی سیستم‌های حیاتی انسان و همچنین عروسک‌های معروفی مانند اسنوپی و شان گوسفنده در فضاپیما حضور دارند.

این امکان فراهم شده است تا مردم هم با مراجعه به وب‌سایت ناسا، مسیر حرکت فضاپیما را در طول مأموریت حدودا یک ماهه‌ی آن دنبال کنند. در این وب‌سایت یک انیمیشن تعاملی از اوریون قرار دارد که سرعت کپسول و فاصله‌ی آن از زمین و ماه را نشان می‌دهد.

زمین از نگاه دوربین ناوبری اوریون

زمین از نگاه دوربین ناوبری اوریون
Credit: JSC

این داده‌های آنلاین، توسط گروهی از مرکز کنترل مأموریت ناسا در مرکز فضایی جانسون در هیوستون تولید می‌شوند. این گروه که «عملیات دینامیک پرواز» (FDO) نام دارد، مسئول رهگیری مکان و مسیر فضاپیماست.

به گفته‌ی «ست لمبرت» (Seth Lambert) برنامه‌نویس اوریون و «وب‌سایت مدار لحظه‌ای آرتمیس» (Artemis Real-time Orbit Website) یا «اَرو» (AROW) این یک راه بسیار قدرتمند برای تعامل با مأموریت آرتمیس و درک کاری است که ناسا می‌کوشد انجام دهد.

عکس کاور: نمایی که اوریون از زمین در فاصله‌ی ۹۳ هزار و ۳۴۰ کیلومتری ثبت کرد.
Credit: NASA

منابع: Gizmodo, Space, ZDNet

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.