سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری هند برای کاهش گازهای گلخانه ای

دولت هند طی سال های اخیر با برنامه ریزی هایی که انجام داده به سمت تولید انرژی سبز پیش رفته است و تمرکز بودجه ای قابل توجهی را برای آن در نظر گرفته است.

به گزارش سیناپرس، در طرح بودجه ای هند برای انتقال اقتصاد خود به سمت تولید انرژی سبز، تمرکز خود را روی بودجه ملی گذاشته به طوری که دولت متعهد به پرداخت ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلاری برای کمک به این انتقال انرژی شده است. محققان سیاست های اقلیمی عنوان کرده اند که این بودجه نخستین گام برای پیشرفت در این مسیر به شمار می رود که باید با تعهدات بودجه ای بلندمدت دنبال شود.

نخست وزیر هند در نوامبر ۲۰۲۱ هدفی را برای این کشور تعیین کرد. هندوستان سومین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه ای در دنیا محسوب می شود و طبق این برنامه قرار است تا سال ۲۰۷۰ انتشار گازهای گلخانه ای را به صفر برساند.

این بودجه کلان اختصاص یافته به این بخش نشان می دهد: تصمیم هند برای کاهش تغییرات اقلیمی جدی است. اما برای دستیابی به این هدف والا، چند دهه سیاست ثابت برای گذار از زغال سنگ، نفت و گاز برای دستیابی به انرژی های تجدیدپذیر موردنیاز است.

هیدژوژن سبز جایگزین سوخت های فسیلی

وزیر مالی هند به تازگی با اعلام بودجه سالانه، اظهار کرد:دولت هند برنامه های مختلفی را به منظور کربن زدایی از صنایعی چون انرژی، کشاورزی و ساختمان سازی مدنظر قرار داده است.

دولت این کشور متعهد شد،مبلغ ۲۵۸ میلیون دلار برای تبدیل هند به مرکز جهانی تولید و صادرات هیدروژن سبز هزینه کند. به گزارش سیناپرس، در تولید هیدروژن سبز به جای استفاده از سوخت های فسیلی از انرژی تجدیدپذیر بزای تجزیه آب به اکسیژن و هیدروژن استفاده می شود.

این هیدروژن تولید شده در صنایعی مانند صنایع تولید بتن و فولاد مورد استفاده قرار می گیرد که به کربن بالا نیاز دارد. وزارت انرژی های جدید و تجدیدپذیر ۱۲۴ میلیون دلار خواهند کرد که ۴۸ درصد نسبت به بودجه سال گذشته افزایش خواهد داشت.

در این بین، تامین بودجه وزارتخانه محیط زیست، جنگل ها و تغییرات اقلیمی در بودجه ۲۰۲۳- ۲۰۲۲ همان مقدار ۳۶۰ میلیون دلار باقی ماند. «تیجو توماس» مهندس مواد در مؤسسه فناوری Madras هند واقع در «چنای» است.

او معتقد است؛ تقویت تولید هیدروژن در این کشور که انتشار گازهای گلخانه ای بسیار اندکی دارد، مستلزم هم افزایی بین سیاست گذاری، صنعت و پژوهش است. اما هند همچنین باید ظرفیت ذخیره انرژی را هم به منظور بهره مندی از مزیای انرژی های تجدیدپذیر مانند باد و خورشید بالا ببرد که همواره این انکان وجود ندارد.

هند همواره با تغییرات اقلیمی مواجه بوده است. نخستین ارزیابی های ملی اقلیمی در این کشور نشان داد که متوسط دما در این کشور بین سال های ۱۹۰۱ تا ۲۰۱۸ تا ۰.۷ درجه سانتی گراد افزایش داشته و در سال ۲۰۲۲ نیز هر روی گرمای شدیدی را تجربه کرد. بارندگی های شدید، سیلاب ها و رانش زمین جزء پرتکرارترین حوادث در این کشور به شمار می رود.

مترجم: ندااظهری

نوشته سرمایه گذاری ۴ میلیارد دلاری هند برای کاهش گازهای گلخانه ای اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.