سامسونگ یا شیائومی، کدام گوشی را انتخاب کنیم؟

فهرست مطالب

قبلا وقتی صحبت از تلفن‌های هوشمند می‌شد، رقابت بین سامسونگ و اپل بود. اما امروزه بازار کمی تغییر کرده است و برندهایی مانند شیائومی نیز پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند. سامسونگ از مدت‌ها قبل، تلفن‌های هوشمند بسیاری را در بازه قیمت‌های مختلف ارائه کرده است. در مقابل آن شیائومی نیز مدل‌های با کیفیت و کارایی خوبی عرضه کرده که همین باعث شده تا این سازنده به رقیب واقعی سامسونگ تبدیل شود. شیائومی به غیر از تلفن‌های هوشمند پا به عرصه تولید سایر محصولات الکترونیکی نیز گذاشته است.

حال اگر قصد خرید گوشی تلفن هوشمند را داشته باشید حتما بین دو راهی انتخاب سامسونگ یا شیائومی قرار گرفته‌اید و نمی‌دانید که کدام برند ارزش خرید بالاتری دارد. گوشی‌های کدام برند در طولانی مدت بیشتر و بهتر دوام می‌آورند؟ دوربین‌های شیائومی بهتر است یا سامسونگ؟ ما در این مقاله قصد داریم به شما اطلاعات کامل و جامعی در مورد این دو برند گوشی بدهیم تا در زمان خرید بتوانید به راحتی تصمیم بگیرید؛ پس با مقایسه کلی گوشی شیائومی با سامسونگ، تا انتهای مقاله همراه باشید.

جنگ دو شرکت بر سر میزان فروش

سامسونگ بزرگ‌ترین برند الکترونیکی مصرفی در جهان است. این شرکت محصولات بسیار متنوعی از جمله تلفن‌های هوشمند، گجت‌های پوشیدنی، لپ‌تاپ، تلویزیون، لوازم خانگی و دستگاه‌های خانه هوشمند را به فروش می‌رساند. نام تجاری دیگری که در گسترش سبد محصولات خود از سامسونگ پیروی کرد، شیائومی است.

بیشتر بخوانید: حل مشکل Security Keeps Stopping در شیائومی (چرا برنامه ها در شیائومی ناگهان بسته میشوند)

پس از ورود برند چینی شیائومی به بازار گوشی‌های هوشمند، شروع به رقابت با سامسونگ در بازارهای مختلف مانند هند، آسیای جنوب شرقی و اروپا کرد. سامسونگ و شیائومی از نظر خط تولید و استراتژی کاملاً شبیه هم هستند. در ادامه می‌خواهیم عملکرد دو شرکت سامسونگ یا شیائومی را در برابر یکدیگر بررسی کنیم.

مباررزه سامسونگ و شیائومی در حوزۀ گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۰

در حالی که سامسونگ سال‌هاست بازار جهانی تلفن‌های هوشمند را در دست دارد، چند سالی می‌شود که در بازار مهمی مانند هند با رقیب سر سخت خود یعنی شیائومی روبه‌رو شده است. تلفن‌های هوشمند شیائومی در مقایسه با تلفن‌های هوشمند گلکسی، مشخصات فنی بالاتر با قیمت کمتری دارند. این دقیقا همان استراتژی است که سامسونگ هنگام رقابت با اپل دنبال می‌کرد.

مقایسه سامسونگ و شیائومی در سال 2020

این سازنده کره‌ای با کمک محصولات میان رده بهتر (در مقایسه با گوشی‌های نسل قبلی گلکسی) مانند Galaxy M31 ، Galaxy M51 و Galaxy A51 توانست سهم بازار خود را از شیائومی در هند پس بگیرد. با این حال، هنوز جنگ تمام نشده است. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰، سهم بازار جهانی سامسونگ برای تلفن‌های هوشمند ۲۲٪ بود. شیائومی به سرعت بخشی از بازاری که توسط هواوی تسخیر نشده بود را از آن خود کرد تا به سومین برند بزرگ تلفن‌های هوشمند جهان (با سهم بازار ۱۲.۱٪) تبدیل شود.

مطالب مرتبط: کدام برند گوشی بهتر است؟ سامسونگ، شیائومی یا آیفون

مبارزه سامسونگ و شیائومی در حوزۀ گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱

کم شدن سهم هواوی در بازارهای جهانی به دلیل تحریم‌ها و نبود سرویس‌های گوگل به روی این گوشی‌ها باعث شد تا شیائومی بتواند بازارهایی که متعلق به این سازنده بزرگ بودند را به خود اختصاص دهد و از این طریق پیشرفت چشمگیری در زمینه فروش گوشی در سال ۲۰۲۱ داشته باشد. شیائومی بیشتر سهم هواوی در بازارهایی مانند چین، اروپا، خاورمیانه و آفریقا را در اختیار گرفته است.

از طرفی شرکت سامسونگ کم و بیش از ابتدای فراگیری بیماری کرونا با مشکل تأمین قطعات مورد نیاز گوشی‌های خود مواجه بود و این قضیه در سال ۲۰۲۱ بیشتر شدت گرفت و همین باعث شد این کمپانی کره‌ای در برخی بازارها مانند اروپا نتواند به خوبی به تقاضای موجود برای گوشی‌های میانرده خود مانند کهکشانی‌های سری A پاسخ دهد و از طرفی شیائومی با تولید مدل‌های مختلف تلاش کرد تا گوی سبقت را از رقیب بزرگ کره‌ای برباید.

مقایسه میزان فروش اپل، سامسونگ و شیائومی

مقایسه میزان فروش اپل، سامسونگ و شیائومی

به همین ترتیب از ابتدای سال ۲۰۲۱ شیائومی سهم خود را در بازارهای مختلف افزایش داد تا بالاخره توانست پس از ۸ سال سامسونگ را پشت سر بگذارد و به پرفروش‌ترین برند موبایل در جهان بدل شود. رسیدن به چنین موفقیتی به معنای واقعی کلمه برای شیائومی تحسین برانگیز است؛ چرا که این سازنده تنها در ۱۰ سال توانسته به این مقاوم دست پیدا کند در حالی که شرکتی مانند سامسونگ قدمتی بیش از ۸۰ سال دارد (البته سامسونگ از ابتدا در زمینه گوشی و … فعالیت نمی‌کرده است).

البته این داستان به همینجا ختم نمی‌شود و سال ۲۰۲۲ وضعیت کمی تغییر می‌کند.

رقابت سامسونگ و شیائومی در سال ۲۰۲۲؛ جدال به اوج می‌رسد!

سال ۲۰۲۲ مجدد سامسونگ گوی سبقت را از شیائومی می‌رباید و به فروشنده برتر تبدیل می‌شود. البته در دوره‌های مختلف ۲۰۲۲ میزان فروش این دو شرکت تغییر می‌کند و در بازه‌های مختلف میزان فروش آن‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شود. جالب است بدانید که سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ سامسونگ برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ توانست در بازار هند شیائومی را پشت سر بگذارد و فروش بالاتری را تجربه کند. این رقابت ادامه دارد و تا به امروز هم این دو سازنده با اختلاف کم در پشت سر هم قرار گرفته‌اند.

ردمی نوت 11 پرو پلاس

راهنمای خرید: بهترین گوشی های اقتصادی سامسونگ

خرید گوشی 5G

سامسونگ بخریم یا شیائومی؟

همان طور که گفته شد سامسونگ یکی از بزرگ‌ترین پیشگامان بازار الکترونیکی بوده است که در طول زمان پیشرفت چشمگیری داشته و محصولات زیادی برای رقابت با سایر برندهای بین المللی این حوزه به بازار ارائه داده است. امروزه برند چینی شیائومی پا به عرصۀ رقابت با این برند کرۀ جنوبی گذاشته است. شیائومی با معرفی سری Redmi هدف ارائه خدمات به مصرف‌کنندگان با سطح اقتصادی پایین‌تر را دنبال می‌کند.

سامسونگ بخریم یا شیائومی؟

این کمپانی در ساخت گوشی‌های هوشمند خود از جدیدترین ویژگی‌ها و قابلیت‌ها استفاده می‌کند و همین کار را برای سامسونگ دشوار کرده است. برای پاسخ دادن به این سوال که گوشی سامسونگ برای خرید مناسب‌تر است یا گوشی شیائومی در ادامه همراه ما باشید تا گوشی‌های این دو برند را در حالت کلی در زمینه‌های مختلف با هم مقایسه کنیم.

پیشنهاد نویسنده: بهترین گوشی از نظر باتری

مقایسه دو برند از نظر طراحی و کیفیت ساخت

در هر یک از بخش‌های این مطلب ابتدا به مقایسه گوشی‌های سامسونگ و شیائومی در رده قیمتی پرچمدار می‌پردازیم و پس از آن به سراغ میان‌رده‌ها می‌رویم. به طور کلی زیبایی ظاهری یک گوشی امری کاملا سلیقه‌ای است و نمی‌توان به طور کلی عنوان کرد که یک گوشی برای همه کاربران زیبا‌تر است. به همین جهت خیلی قصد نداریم به بخش طراحی بپردازیم و به سراغ بخش کیفیت ساخت می‌رویم. گوشی‌های پرچمدار هر دو سازنده از بهترین متریال موجود استفاده می‌کنند و کیفیت ساخت بسیار خوبی دارند.

xiaomi 12 lite

سامسونگ گوشی‌های پرچمدار خود را از ترکیب شیشه و آلومینوم می‌سازد و شیائومی هم به سراغ همین ترکیب یا سرامیک و حتی چرم و آلومینیوم می‌رود. البته یک برتری گوشی‌های پرچمدار سامسونگ نسبت به شیائومی این است که این محصولات از گواهی IP68 به معنای ضد آب بودن استفاده می‌کنند اما پرچمداران شیائومی چنین گواهی ندارد، هرچند که سازنده چینی در سری شیائومی ۱۳ این قابلیت را به گوشی‌های خود اضافه کرده است تا از این پس همه چیز برابر باشد و نتوان هیچ‌یک از دو برند را از دیگری برتر دانست.

سری A سامسونگ

در زمینه گوشی‌های میان‌رده اما داستان کمی متفاوت می‌شود. شیائومی در گوشی‌های میان‌رده خود همچنان از شیشه برای قاب پشتی استفاده می‌کند و برای فریم کناری معمولا به سراغ پلاستیک می‌رود. گوشی‌های میان‌رده سری A و M سامسونگ اما همگی از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند و حتی گوشی قاتل پرچمدار این سازنده کره‌ای نیز بدنه‌ای پلاستیکی دارد که به نوعی یک نقطه ضعف به حساب می‌آید. پس به طور کلی کیفیت ساخت گوشی‌های میان‌رده شیائومی بهتر از سامسونگ است اما در عوض گوشی‌های سری A مانند A73، A53 و حتی A33 از گواهی IP67 استفاده می‌کنند و از این نظر نسبت به میان‌رده‌های شیائومی با گواهی IP53 برتری دارند.

برنده در بازه قیمتی پرچمدار: برابر

برنده در بازه قیمتی میان‌رده: از نظر کیفیت ساخت شیائومی و از نظر گواهی ضدآب سامسونگ

مقایسه سامسونگ و شیائومی از نظر نمایشگر

سامسونگ همیشه جزو بهترین تولیدکنندگان صفحه نمایش بوده است و گوشی‌های این سازنده کره‌ای از چندین سال قبل از پنل‌های باکیفیت استفاده می‌کردند. شیائومی هم اتفاقا در زمینه نمایشگر عملکرد بسیار خوبی دارد و در سال‌های اخیر نشان داده که حتی می‌توانید در این زمینه از سامسونگ هم پیشی بگیرد و پنل‌های باکیفیت‌تری را به روی گوشی‌های خود قرار دهد.

گلکسی S21 FE

در رده گوشی‌های پرچمدار عملکرد هر دو سازنده تحسین‌برانگیز است و شما با بهترین نمایشگرهای موجود در جهان مواجه خواهید شد. با نگاهی به مشخصات گلکسی S23 اولترا و شیائومی ۱۲ پرو یا ۱۲ اس اولترا بهتر متوجه این موضوع خواهید شد. البته شایان ذکر است که پنل‌های پرچمدار سامسونگ معمولا مقداری روشن‌تر هستند و روشنایی بیشتری دارند که این موضوع را می‌توان به عنوان یک برتری در نظر گرفت.هر دو سازنده در گوشی‌های پرچمدار گران‌قیمت خود از لبه‌های خمیده استفاده می‌کنند که می‌تواند بسته به سلیقه شما خوب یا بد تلقی شود.

اگر به سراغ گوشی‌های قاتل پرچمدار برویم شرکت شیائومی برنده حتمی و قطعی خواهد بود. برای مثال زمانی که دو گوشی گلکسی S21 FE را با شیائومی ۱۲ تی یا ۱۲ تی پرو مقایسه کنیم متوجه این موضوع خواهیم شد؛ چرا که نمایندگان شیائومی هم وضوح بالاتری دارند و هم از Dolby Vision و گستره رنگی ۶۸ میلیاردی پشتیبانی می‌کنند. از نظر روشنایی نیز پنل ۱۲ تی و ۱۲ تی پرو مقداری روشن‌تر از رقیب کره‌ای است.

شیائومی 12 تی پرو

در بازه قیمتی گوشی‌های میان‌رده وضعیت دو شرکت بسیار شبیه به هم است و مثلا A53 و ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس وضعیت مشابهی دارند و کیفیت صفحه نمایش هر دو بسیار خوب است. در رده قیمتی اقتصادی اما مجدد برگ برنده با شیائومی خواهد بود. برای مثال ردمی نوت ۱۱ از نمایشگر امولد ۹۰ هرتز استفاده می‌کند، در صورتی که A23 سامسونگ که قیمت مشابهی دارد از پنلی IPS برخوردار است.

برنده در بازه قیمتی پرچمدار: برابر

برنده در بازه قیمتی قاتل پرچمدار: شیائومی

برنده در بازه قیمتی میان‌رده: برابر

برنده در بازه قیمتی اقتصادی: شیائومی

شیائومی یا سامسونگ؛ اسپیکر

گوشی‌های پرچمدار سامسونگ از اسپیکرهای AKG استفاده می‌کنند و شیائومی در گوشی‌های پرچمدار و قاتل پرچمدار خود از شرکت هارمن کاردن کمک می‌گیرد. در بازه قیمتی پرچمدار گوشی‌های هر دو شرکت عملکرد بسیار خوبی دارند و صدایی بلند و البته باکیفیت تولید می‌کنند. در بازه قیمتی قاتل پرچمدار این برتری حتمی با شیائومی خواهد بود و مثلا اسپیکرهای ۱۲ تی یا ۱۲ تی پرو وضعیت بسیار بهتری نسبت به S21 FE دارند و هم باکیفیت‌تر هستند و هم بلندی بیشتری دارند. در نهایت در بازه قیمتی میان‌رده و اقتصادی نیز برتری با شرکت شیائومی است؛ چرا که در حالی که برخی از میان‌رده‌های سامسونگ اسپیکرهای استریو ندارند، شیائومی به روی گوشی‌های اقتصادی خود هم بعضا از اسپیکر استریو استفاده می‌کند.

مقایسه اسپیکر گوشی سامسونگ و شیائومی

برنده در بازه قیمتی پرچمدار: برابر

برنده در بازه قیمتی قاتل پرچمدار: شیائومی

برنده در بازه قیمتی میان‌رده: شیائومی

برنده در بازه قیمتی اقتصادی: شیائومی

مقایسه رابط کاربری سامسونگ و شیائومی

همان‌طور که می‌دانید هر دو شرکت در گوشی‌های خود از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند اما این سیستم عامل با یک رابط کاربری همراه می‌شود تا شرکت سازنده بتوانید شخصی‌سازی‌های مورد نظر خود را به روی اندروید اعمال کند. رابط کاربری سامسونگ One UI و رابط کاربری شیائومی MIUI نام دارد و چندین سال از عرضه این دو رابط کاربری می‌گذرد. در این بخش قرار نیست به تمامی ویژگی‌های نرم افزاری دو برند بپردازیم و تنها قرار است مشخص کنیم که رابط کاربری کدام سازنده عملکرد بهتری دارد و انتخاب بهتری برای شماست.

رابط کاربری One UI سامسونگ

در همین ابتدا باید عنوان کنیم که رابط کاربری سامسونگ و شیائومی هر دو جزو بهترین‌های دنیای اندروید هستند و هر دو عملکرد خوبی دارند. آخرین نسخه از رابط کاربری سامسونگ One UI 5.0 و آخرین نسخه از رابط کاربری شیائومی MIUI 14 نام دارد. از نظر قابلیت‌های شخصی سازی هر دو رابط کاربری بسیار قوی و غنی هستند و به شما امکان می‌دهند تا شکل و شمایل بیشتر بخش‌های گوشی را طبق سلیقه خود تغییر دهید. از نظر قابلیت‌های مختلف هم هر دو قوی عمل می‌کنند اما برتری با شیائومی است و MIUI قابلیت‌های بیشتری به نسبت One UI در اختیار شما قرار می‌دهد.

از طرف دیگر از نظر بهینه‌سازی و بهینه کار کردن One UI نسبت به MIUI برتر است و گوشی‌های سامسونگ باگ‌های نرم افزاری کمتری را نسبت به شیائومی تجربه می‌کنند. برای مثال MIUI 13 به نسبت نسخه پر باگی بود و بسیاری از کاربران با مشکلات نرم افزار و حتی سخت افزاری بعد از آپدیت به این نسخه مواجه بودند که البته این مشکلات با بروزرسانی‌های بعدی حل شد. در کل اما از نظر ظاهری باید ببینید که با کدام رابط کاربری راحت‌تر هستید و باید به سراغ برندی بروید که هنگام کار با گوشی‌های آن احساس بهتری داشته باشید.

رابط کاربری MIUI 14

برنده از نظر قابلیت‌های شخصی‌سازی: برابر

برنده از نظر عملکرد بهینه: سامسونگ

برنده از نظر قابلیت‌ها و امکانات: شیائومی

برنده از نظر آپدیت نرم افزاری: سامسونگ

جنگ شیائومی و سامسونگ در بخش سخت افزار

مقایسه شیائومی و سامسونگ در بخش سخت افزار را از بازه قیمتی پرچمدار آغاز می‌کنیم، جایی که امسال مقداری بازی عوض شد و دو شرکت با هم برابر شدند اما تا سال قبل برتری با برند شیائومی بود. سامسونگ تا همین امسال گوشی‌های پرچمدار خود را در دو نسخه اگزینوس و اسنپدراگون وارد بازار می‌کرد و سهم بازار ایران نسخه‌های اگزینوس بود. این تراشه‌ها نسبت به رقبای اسنپدراگون خود ضعیف‌تر بودند و به همین پرچمداران شیائومی با تراشه اسنپدراگون عملکرد بهتری نسبت به پرچمداران سامسونگ داشتند.

عملکرد سخت افزاری گوشی های سامسونگ

امسال اما سامسونگ بالاخره تراشه‌های اگزینوس خود را کنار گذاشت و سری S23 به طور کامل با تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۲ روانه بازار شد تا عملکرد آن با پرچمداران شیائومی برابر باشد. در بازه قیمتی گوشی‌های قاتل پرچمدار برتری با شیائومی خواهد بود؛ زیرا محصولی مثل شیائومی ۱۲ تی پرو از اسنپدراگون ۸ نسل ۱ استفاده می‌کند اما گلکسی S21 FE به تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ مجهز شده است که قطعا عملکرد ضعیف‌تری دارد. در بازه قیمتی میان‌رده و اقتصادی نیز در تقریبا ۹۰ درصد مواقع برتری با شیائومی است و گوشی‌های هم‌رده این برند قدرت سخت افزاری بسیار بهتری دارند.

برای مثال سامسونگ بهترین میان‌رده خود که گلکسی A73 است را با تراشه اسنپدراگون ۷۷۸ روانه بازار کرده و این در حالیست که گوشی‌های هم‌رده شیائومی این مدل از تراشه‌هایی مانند اسنپدراگون ۸۸۸ یا حتی ۸ نسل ۱ استفاده می‌کنند و قدرت بسیار بهتری دارند. در کل اگر برای شما قدرت سخت افزاری اهمیت دارد و مخصوصا می‌خواهید با گوشی بازی کنید برند شیائومی انتخاب بسیار مناسب‌تری در بازه‌های قیمتی مختلف است.

عملکرد سخت افزاری شیائومی

برنده در بازه قیمتی پرچمدار: برابر

برنده در بازه قیمتی قاتل پرچمدار: شیائومی

برنده در بازه قیمتی میان‌رده: شیائومی

برنده در بازه قیمتی اقتصادی: شیائومی

سامسونگ یا شیائومی؛ باتری و سرعت شارژ

بخش باتری به دو بخش میزان شارژدهی و البته سرعت شارژ شدن گوشی تقسیم می‌شود که در ابتدا به بحث شارژدهی می‌پردازیم. در بازه قیمتی گوشی‌های پرچمدار برتری نسبی با شرکت سامسونگ است و گوشی‌های گران‌قیمت این سازنده مقداری شارژدهی بهتری دارند. در بازه قیمتی قاتل پرچمدار عملکرد بسیار شبیه به هم می‌شود و در بازه قیمتی میان‌رده و اقتصادی نیز تقریبا دو سازنده عملکرد یکسانی دارند. در زمینه سرعت شارژ شدن اما داستان به طور کلی عوض می‌شود و شیائومی برگ برنده حتمی و قطعی خود را رو می‌کند.

بهترین گوشی‌های سامسونگ موجود در بازار از شارژ سریع ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کند و در صورتی است که گوشی‌های میان‌رده شیائومی نیز در برخی از مدل‌ها از شارژ سریع ۱۲۰ واتی استفاده می‌کنند. برای مثال قیمت S23 اولترا در بازار کشور بیش از ۵ برابر ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس است اما این گوشی‌ میان‌رده حدود ۲.۵ برابر سریع‌تر شارژ می‌شود که عملکرد بسیار جذاب و تحسین‌برانگیزی است. شیائومی حتی در گوشی‌های اقتصادی خود نیز از شارژ سریع ۳۳ واتی یا بالاتر استفاده می‌کند در حالی که سامسونگ هنوز برخی از پرچمداران خود را با شارژ سریع ۲۵ واتی روانه بازار می‌کند.

سرعت شارژ بسیار بهتر گوشی های شیائومی

داستان همینجا به پایان نمی‌رسد. سامسونگ مانند اپل شارژ را از جعبه گوشی‌های خود حذف کرد ولی این بدترین بخش قضیه نیست و این اتفاق به گوشی‌های میان‌رده و حتی اقتصادی این سازنده کره‌ای نیز رسیده است و مثلا A33 درون جعبه هیچ آداپتوری ندارد. این اتفاق در حالی رخ داده که گوشی‌های پرچمدار شیائومی هم هنوز درون جعبه آداپتور دارند و میان‌رده‌ها از آداپتورهای قوی ۱۲۰ واتی استفاده می‌کنند. پس در زمینه سرعت شارژ و وجود آداپتور درون جعبه با اختلاف بسیار زیاد شیائومی برنده است.

برنده از نظر شارژدهی در بازه قیمتی پرچمدار: سامسونگ

برنده از نظر شارژدهی در بازه قیمتی قاتل پرچمدار: برابر

برنده از نظر شارژدهی در بازه قیمتی میان‌رده و اقتصادی: برابر

برنده از نظر سرعت شارژ: در همه بازه‌های قیمتی با اختلاف شیائومی

دوربین؛ چین یا کره؟

بدون شک امروزه بخش دوربین گوشی‌های هوشمند به یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها تبدیل شده و سازندگان مختلف تلاش می‌کنند تا با برتری در این قسمت دست بالاتری نسبت به رقبای خود داشته باشند. چینی‌ها طی چند سال اخیر با دو برند شیائومی و هواوی به خوبی نشان داده‌اند که می‌توانند دوربین‌های فوق‌العاده‌ای به روی گوشی‌های خود قرار دهند و نه‌تنها سامسونگ را پشت سر بگذارند بلکه از اپل هم بهتر عمل کنند.

Samsung vs xiaomi camera

شیائومی می ۱۱ اولترا بهترین گوشی این سازنده از نظر دوربین بود و توانست مدت زیادی هم در صدر جدول Dxomark قرار بگیرد. جالب است بدانید که با گذشت دو سال همچنان هم همین مدل بهترین دوربین شیائومی را دارد و این سازنده چینی هنوز شیائومی ۱۳ اولترا را به بازار عرضه نکرده است و نمی‌دانیم که دوربین آن چه وضعیتی خواهد داشت. بهترین دوربین گوشی سامسونگ متعلق به S23 اولترا با دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی است که توانسته در سایت Dxomark به نمره ۱۴۰ دست پیدا کند. در کمال تعجب می ۱۱ اولترا با وجود این که دو سال قبل‌تر عرضه شده هنوز هم با نمره ۱۴۱ بالاتر از پرچمدار جدید کره‌ای‌ها قرار می‌گیرد.

به عنوان مثالی دیگر گلکسی S23 پلاس موفق شده به نمره کلی ۱۳۳ دست پیدا کند، در صورتی که همین نمره برای شیائومی ۱۳ پرو برابر با ۱۳۶ است. پس به طور کلی به نظر می‌رسد در بازه قیمتی گوشی‌های پرچمدار شیائومی مقداری بهتر عمل کند و برند برتر باشد، هرچند که این برتری مطلق نیست و مثلا ۲۳ اولترا ممکن است تصاویر فوق عریض یا تله فوتو بهتری ثبت کند یا به عنوان نمونه در زمینه فیلم‌برداری برتر باشد.

دوربین های شیائومی 12 تی پرو

این اختلاف در بازه قیمتی قاتل پرچمدار بیشتر می‌شود و سازنده چینی با اختلاف برند برتری است. گلکسی S21 FE قاتل پرچمدار کره‌ای‌ها به حساب می‌آید و موفق‌ شده در سایت Dxomark به نمره ۱۱۷ دست پیدا کند، در صورتی که نمره شیائومی ۱۲ تی پرو برابر با ۱۲۹ است. این یعنی قاتل پرچمدار شیائومی رسما خود را به بازه پرچمداران وارد کرده و عملکردی نزدیک به s22 اولترا و ایفون ۱۲ پرو مکس (با نمره ۱۳۱) از خود به نمایش می‌گذارد و می‌تواند به لطف دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی تصاویر فوق‌العاده خوبی به ثبت برساند. جالب است بدانید شیائومی ۱۲ تی پرو از ایفون ۱۲ پرو عملکرد بهتری در زمینه دوربین دارد.

در بازه قیمتی میان‌رده رقابت بسیار نزدیک می‌شود و بهتر است بگوییم که بسته به مدل گوشی ممکن است سامسونگ یا شیائومی عملکرد بهتری داشته باشد. برای مثال ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس دوربین‌ اصلی بهتری نسبت به A53 دارد ولی شاید بتوان گفت عملکرد ردمی نوت ۱۱ پرو تقریبا شبیه به A33 است و حتی نماینده سامسونگ مقداری بهتر عمل می‌کند. در بازه قیمتی اقتصادی هم دقیقا مانند بخش میانی بازار به طور کلی نمی‌توان یک برند را برتر دانست و این موضوع بستگی به مدل گوشی دارد.

مقایسه دوربین شیائومی و سامسونگ در بخش میانی بازار

برنده در بازه قیمتی پرچمدار: شیائومی

برنده در بازه قیمتی قاتل پرچمدار: شیائومی

برنده در بازه قیمتی میان‌رده و اقتصادی: بسته به مدل متغیر است

خرید پاوربانک

اگر دوربین برایتان اولویت دارد، مطلب زیر را حتما بخوانید:

بهترین گوشی از نظر دوربین

معرفی گوشی‌های میان ردۀ سامسونگ و شیائومی

در زمان خرید گوشی سامسونگ همان طور که در بالا گفته شد باید به رده‌بندی آن توجه کرد. در ابتدا باید ببینید چه مبلغی را برای خرید گوشی در نظر گرفته‌اید و سپس به سراغ گوشی‌های پرچم‌دار، میان رده و پایین رده بروید. سامسونگ ردۀ S را با توجه به حرف اول برند خود روی گوشی‌های پرچمدارش گذاشته است. قیمت این گوشی‌ها و کیفیت آن‌ها بسیار بالاست، اما نگران نباشید سامسونگ برای تمام افراد با هر بودجه‌ای گوشی تولید کرده است.

رده بندی‌های گوشی سامسونگ

شرکت سامسونگ گوشی‌های هوشمند خود را در رده‌بندی زیر ارائه کرده است:

  • سری S که پرچمداران را شامل می‌شود؛
  • سری Z که گوشی‌های تاشو و گران‌قیمت سامسونگ را شامل می‌شود؛
  • سری A که گوشی‌های میان‌رده را دربر می‌گیرد؛
  • سری M که گوشی‌های میان‌رده این سازنده هستند ولی پس از سری A قرار می‌گیرند؛
  • سری F که شرایطی مانند سری M دارد.

معرفی سری A سامسونگ

سری گلکسی A

گوشی‌های سری A محبوب‌ترین محصولات سامسونگ هستند و به دلیل امکانات خوب در کنار قیمت مناسب مورد توجه بازار ایران و جهان قرار گرفته‌اند. قیمت این محصول از اقتصادی و مدل‌هایی مانند A04 آغاز می‌شود و تا بهترین مدل یعنی A73 ادامه پیدا می‌کند. در این بین شما می‌توانید مدل‌هایی مانند گلکسی A13، A23، A33 و A53 را انتخاب و خریداری کنید. در واقع با هر بودجه شما می‌توانید به سراغ گوشی‌های سامسونگ بروید و به محصولات بالا می‌توانید نسل قبلی یعنی A12، A22، A32، A52 و A72 را نیز اضافه کنید.

رده بندی‌های گوشی شیائومی

رده‌بندی گوشی‌های شیائومی را در ادامه مرور خواهیم کرد.

انواع گوشی های شیائومی

  • سری شیائومی: این سری قبل‌تر به می مشهور بود و گوشی‌های پرچمدار و گران‌قیمت این سازنده چینی را شامل می‌شود. مثلا جدیدترین پرچمداران این سازنده با نام‌های شیائومی ۱۳ و شیائومی ۱۳ پرو شناخته می‌شوند.
  • سری T: این سری به قاتل پرچمدارهای شیائومی اختصاص پیدا می‌کند. جدیدترین نمایندگان این سری شیائومی ۱۲T و شیائومی ۱۲T پرو هستند. نسخه پرو قیمت بالاتر و امکانات بیشتری دارد. این سری با می ۹ تی و ۹ تی پرو آغاز شد و نسل جدید چهارمین نسل از این سری به حساب می‌آید.
  • سری ردمی: ردمی درواقع یکی از زیربرندهای شیائومی است که گوشی‌های میان‌رده و خوش قیمت تولید می‌کند. سری ردمی جزو ارزان‌ترین مدل‌ها برای خرید هستند.
  • سری ردمی نوت: این سری جزو مشهورترین و پرفروش‌ترین سری‌های شیائومی است و گوشی‌های میان‌رده جذابی مانند ردمی نوت ۱۱ پرو پلاس و نسل جدید یعنی ردمی نوت ۱۲ پرو را شامل می‌شود. جالب است بدانید که این سری از نسل ۱ شروع شده و حالا به نسل ۱۲ رسیده است و ردمی نوت جزو قدیمی‌ترین و اولین سری‌های شیائومی به حساب می‌آید.
  • سری ردمی K: شرکت ردمی که زیرمجموعه شیائومی است گوشی‌های بالارده خود را در قالب سری K روانه بازار می‌کند. این گوشی‌ها مشخصات بسیار خوب و قیمت جذابی برای خرید دارند.
  • سری بلک شارک: سری گوشی‌های گیمینگ شیائومی به نام بلک شارک شناخته می‌شود و اگر گیمر هستید حتما نگاهی به گوشی‌های این سری داشته باشید.
  • گوشی‌های پوکو: پوکو هم یکی دیگر از زیربرندهای شیائومی بود و چند سال قبل اعلام استقلال کرد. البته هنوز این جدا شدن خیلی منطقی‌ به نظر نمی‌رسد؛ چرا که بسیاری از گوشی‌های پوکو مشخصات نزدیکی به گوشی‌های شیائومی دارند و مهم‌تر این که گوشی‌های پوکو از رابط کاربری اختصاصی شیائومی استفاده می‌کنند. گوشی‌های پوکو در دو سری اصلی M و F وارد بازار می‌شوند. سری F مدل‌های گران‌قیمت‌تر و قوی‌تر هستند و سری M قیمت کمتری دارند.

گوشی‌های تاشدنی؛ رقابتی که فعلا سامسونگ در آن بهتر ظاهر شده

شرکت سامسونگ در طول چند سال گذشته گوشی‌های تاشدنی مختلفی راهی بازار کرد. جدیدترین مدل از گوشی‌های تاشدنی این شرکت هم گلکسی زد فلیپ ۴ و زد فولد ۴ نام دارند که به تازگی راهی بازار شده‌اند. از طرف دیگر شیائومی هم سعی کرده در خوزه ساخت گوشی تاشدنی هم فعال باشد و به همین دلیل گوشی می میکس فولد ۲ را راهی بازار کرد. سامسونگ بخش زیادی از بازار گوشی‌های تاشو را در اختیار دارد و این اتفاق به چند دلیل رخ داده است.

اول این که شیائومی گوشی میکس فولد ۲ را فقط برای بازار چین تولید کرده و آن را به بازار جهانی نفرستاده است. دوم این که زد فولد ۴ از گواهی ضد آب پشتیبانی می‌کند ولی رقیب چنین ویژگی ندارد. دلیل سوم این است که شیائومی میکس فولد ۲ از قلم پشتیبانی نمی‌کند ولی شما می‌تواند زد فولد ۴ را با قلم کنترل کنید و به‌راحتی طرح‌های خود را بکشید. دلیل آخر این است که گوشی‌های تاشو سامسونگ تنوع بیشتری دارد و مثلا شما می‌توانید زد فلیپ ۴ را نیز انتخاب کنید.

دو گوشی تاشو سامسونگ و شیائومی

در ادامه بد نیست نگاهی داشته باشیم به جدول مشخصات دو گوشی زد فولد ۴ و شیائومی میکس فولد ۲:

گوشی گلکسی زد فولد ۴ می میکس فولد ۲
تاریخ معرفی ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ۲۰ مرداد ۱۴۰۱
ابعاد ۱۵۵٫۱ در ۱۳۰٫۱ در ۶٫۳ میلی‌متر در حالت باز
۱۵۵٫۱ در ۶۷٫۱ در ۱۵٫۸ میلی‌متر در حالت بسته
۱۶۱/۱ در ۱۴۴٫۷ در ۵٫۴ میلی‌متر در حالت باز

۱۶۱/۱ در ۷۳٫۹ در ۱۱٫۲ میلی‌متر در حالت بسته

وزن ۲۶۳ گرم ۲۶۲ گرم
سیم‌کارت دو سیم کارت دو سیم‌کارت
صفحه نمایش Foldable Dynamic AMOLED 2X با اندازه ۷.۶ در حالت باز و ۶.۲ در حالت بسته Foldable LTPO2 OLED با اندازه ۸.۰۲ در حالت باز و ۶.۵۶ در حالت بسته
سیستم‌عامل اندروید ۱۲ و رابط کاربری OneUI 4.1 MIUI 13 بر پایه اندروید ۱۲
تراشه اسنپ‌دراگون ۸ پلاس نسل ۱ اسنپ‌دراگون ۸ پلاس نسل ۱
کارت حافظه خیر خیر
حافظه داخلی ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱ ترابایت ۲۵۶، ۵۱۲ و ۱ ترابایت
رم ۱۲ گیگابایت ۱۲ گیگابایت
دوربین پشت ۵۰ مگاپیکسل واید
۱۲ مگاپیکسل اولتراواید
۱۰ مگاپیکسل تله‌فوتو
۵۰ مگاپیکسل واید
۱۳ مگاپیکسل اولتراواید
۸ مگاپیکسل تله‌فوتو
دوربین جلو ۴ مگاپیکسل زیر صفحه نمایش
۱۰ مگاپیکسل در ناچ
۲۰ مگاپیکسل
باتری ۴۴۰۰ میلی‌آمپر ساعت ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت
شارژ سریع ۲۵ وات ۶۷ وات

گیمرها گوشی سامسونگ بخرند یا شیائومی؟

اگر از گیم و بازی‌های ویدئویی صحبت کنیم، طبیعتا بحث میان گیمرهای کنسول‌های خانگی و رایانه‌های شخصی داغ خواهد شد؛ اما جالب است بدانید بخش قابل توجهی از گیمرها روی گوشی‌های هوشمند به تجربه‌ی بازی مورد علاقه‌ی خود می‌پردازند. درواقع طی سال‌های گذشته، فروش بازی‌های موبایل و درآمد شرکت‌های توسعه‌دهنده رشد چشمگیری داشته است و حتی از بازار کنسول‌های خانگی و رایانه‌ی شخصی نیز عبور کرده که با توجه به تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند جای تعجبی نیز ندارد.

بلک شارک 5 پرو

هر دو شرکت سامسونگ و شیائومی نیز تلاش می‌کنند تا نظر گیمرها را به خرید محصولاتشان جلب کنند. البته به نظر می‌رسد شیائومی حضور پر‌رنگ‌تری در بازار گوشی‌های گیمینگ داشته باشد. این موضوع را نیز می‌توان به خاطر سری موفق بلک شارک دانست؛ گوشی‌های هوشمندی با طراحی ظاهری جذاب، سخت‌افزاری توانمند، صفحه‌نمایشی با رزولوشن و نرخ نوسازی بالا و صد البته سیستم خنک‌سازی مناسب که باعث می‌شود کاربران برای مدت زمان بسیاری پای بازی‌های موبایل بنشینند.

عوامل مختلفی می‌توانند به تجربه‌ی هرچه بهتر بازی‌های موبایل کمک کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

ابعاد صفحه‌نمایش: طبیعتا هرچه ابعاد صفحه‌نمایش بیشتر باشد، لذت تجربه‌ی بازی‌های موبایل افزایش می‌یابد. البته رزولوشن نیز در این امر بی‌تاثیر نیست و اگر گوشی هوشمند از صفحه‌نمایشی بزرگ، اما رزولوشن پایین برخوردار باشد، تراکم پیکسلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که قادر به نمایش جزئیات بسیار کمی است.

نوع پنل و رزولوشن صفحه‌نمایش: در حال حاضر گوشی‌های هوشمند با پنل‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند؛ اما طبیعتا بهترین کیفیت را می‌توان در محصولاتی یافت که مجهز به پنل OLED باشند. رزولوشن نیز اهمیت فراوانی دارد؛ درواقع هرچه رزولوشن بالاتر باشد تراکم پیکسلی افزایش می‌یابد و تراکم پیکسلی مناسب نیز به نمایش جزئیات بیشتر از محتوای در حال پخش کمک می‌کند.

خرید تبلت
نرخ نوسازی صفحه‌نمایش: از عواملی که تاثیر مستقیم روی افزایش کیفیت تجربه‌ی بازی‌های موبایل دارد نرخ نوسازی است. هرچه نرخ نوسازی بالاتر باشد، محتوای در حال پخش مانند بازی‌های اندرویدی یا iOS نرم‌تر و روان‌تر اجرا خواهند شد. در حال حاضر محصولات مختلفی در بازار وجود دارد که نرخ نوسازی ۶۰، ۹۰ یا ۱۲۰ هرتز دارند، البته برخی از محصولات از نرخ نوسازی متفاوتی مانند ۱۴۴ هرتز استفاده می‌کنند.

اجرای بهینه بازی ها

تراشه و عملکرد پردازنده‌ها: باید در نظر داشت که وظیفه‌ی اجرای بازی‌ها به عهده‌ی تراشه است و درواقع کاربر می‌تواند با استفاده از ویژگی اسکرین میرورینگ، بازی روی صفحه‌نمایش بزرگ‌تر با کیفیت بالاتری تجربه کند. با این حساب، اگر گوشی هوشمندتان از تراشه‌ای با پردازنده‌های توانمند برخوردار باشد فرصت تجربه‌ی بازی‌های سنگین موبایل مانند فورتنایت را خواهید داشت.

میزان حافظه‌ی رم: در کنار تراشه باید به میزان حافظه‌ی رم دستگاه نیز توجه کرد. درواقع هرچه میزان حافظه‌ی رم گوشی هوشمند بیشتر باشد، دستگاه قادر به اجرای وظایف سنگین با سرعت عمل بیشتری خواهد بود. بازی‌های موبایل نیز از وظایف سنگین برای گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شوند و گیمرها باید به سراغ محصولاتی بروند که حافظه‌ی رم قابل توجهی داشته باشد.

برخورداری از دکمه‌های اضافی روی بدنه: برخی از گوشی‌ها برای گیمرها طراحی شده‌اند. به همین منظور از امکانات بیشتری نسبت به مدل‌های استاندارد برخوردار هستند که شامل فن، دکمه یا صفحه‌نمایش ثانویه می‌شود. طبیعتا داشتن دکمه‌های اضافه که نقش تریگر را ایفا کنند نیز به تجربه‌ی بهتر بازی‌ها منجر خواهند شد.

اکوسیستم سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟

باید گفت که هر دو شرکت شیائومی و سامسونگ از اکوسیستم قابل قبولی برخوردار هستند که حتی می‌توانند با اکوسیستم توانمند اپل نیز رقابت جدی داشته باشند. به طور خلاصه‌وار می‌توان گفت منظور از اکوسیستم، مجموعه‌ی متنوعی از محصولات مختلف یک شرکت است که با یکدیگر تعامل داشته باشند و کاربر بتواند با برخورداری چند محصول از اکوسیستم یک شرکت به ویژگی‌های بیشتری دسترسی یابد. در مثالی ساده می‌توان به داشتن ساعت هوشمند در کنار گوشی هوشمند اشاره کرد که اجازه می‌دهند کاربر با استفاده از ساعت هوشمند به تماس‌های ورودی پاسخ دهد یا با استفاده از تلفن هوشمند، رابط کاربری ساعت هوشمند را شخصی‌سازی کند.

شیائومی برای اکوسیستم محصولات خود نام MiOT را انتخاب کرده که اجازه می‌دهد کاربر از مجموعه‌ی گسترده‌ای گجت‌های هوشمند دسترسی داشته باشد و از ویژگی‌های متنوعی استفاده کند. درواقع تنها کافی است به یکی از کاربران اکوسیستم شیائومی تبدیل شوید تا از گوشی هوشمندتان برای خاموش یا روشن کردن چراغ‌های هوشمند شیائومی، کم یا زیاد کردن فشار هوای سیستم تهویه، باز یا بستن درب و پنجره‌ی خانه یا تعویض کانال تلویزیون هوشمند شرکت چینی استفاده کنید.

اکوسیستم سامسونگ

در حال حاضر شیائومی از بیش از ۸۹ استارت‌آپ پشتیبانی می‌کند و انتظار می‌رود شرکت چینی نقش پررنگ‌تری در بازار محصولات اینترنت اشیا یا IoT داشته باشد. درواقع اگر از گوشی هوشمند شیائومی در کنار سایر محصولات این شرکت استفاده کنید، امکان کنترل آن‌ها را از راه دور و با استفاده از گوشی هوشمندتان خواهید داشت. سامسونگ نیز دارای اکوسیستمی به نام گلکسی است که بیشتر شامل محصولات تحت برند گلکسی می‌شود. درواقع با داشتن محصولاتی مانند گوشی هوشمند، تبلت، ساعت هوشمند و ایرباد می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر همگام‌سازی کرده و از حداکثر امکانات آن‌ها استفاده کنید.

اگر قرار نیست از محصولات خانگی هوشمند استفاده کنید به نظر می‌رسد برای یک کاربر معمول اکوسیستم سامسونگ قوی‌تر باشد؛ چرا که این سازنده ساعت‌های هوشمند بهتری دارد و به راحتی می‌توانید از لپ تاپ تا گوشی و تبلت و بادزهای خود را از این سازنده کره‌ای خریداری کنید.

ارزش خرید؛ سامسونگ یا شیائومی بخریم؟

شیائومی شرکت جدیدتری به نسبت سامسونگ است و به همین جهت از ابتدا برای این که بتواند با رقیب کره‌ای رقابت کند مجبور بود تا محصولات خود را با قیمت کمتری به بازار عرضه کند تا کاربران به سراغ این برند بیایند. این سیاست بسیار موفق عمل کرد و شیائومی حتی در دوره‌ای هم توانست برترین فروشنده موبایل شود و گوی سبقت را از سامسونگ و اپل برباید.

همچنان هم محصولات شیائومی ارزش خرید بالاتری به نسبت گوشی‌های سامسونگ دارند و با قیمت برابر مشخصات بهتری را در اختیار قرار می‌دهند. برای مثال با بودجه A73 می‌توان شیائومی ۱۱ تی پرو خرید و این در حالیست که ۱۱ تی پرو تقریبا در هر زمینه‌ای بهتر از رقیب عمل می‌کند. از طرفی مثلا شما با هزینه A23 می‌توانید ردمی نوت ۱۱ خریداری کنید که نمایشگر بهتری دارد و در دیگر بخش‌ها هم عملکرد آن یکسان است. همین اتفاق در مورد بسیاری از محصولات دیگر هم صدق می‌کند.

جمع‌بندی

اگر تا انتهای مطلب همراه ما بوده باشید حالا دیگر به خوبی با دو برند و گوشی‌های آن‌ها آشنایی دارد و می‌دانید که بر اساس نیاز خود باید به سراغ کدام سازنده بروید.

سوالات متداول:

سامسونگ تا چند سال برای گوشی‌های هوشمند آپدیت منتشر می‌کند؟ این سازنده کره‌ای سه سال آپدیت نرم افزاری و تا پنج سال آپدیت امنیتی را وعده داده است.

پشتیبانی نرم‌افزاری محصولات شیائومی تا چند سال است؟ شیائومی رسما چنین موضوعی را تایید نکرده است؛ اما گفته می‌شود که محصولات میان‌رده حداقل ۲ سال و محصولات بالارده نیز حداقل ۳ سال آپدیت نرم‌افزاری دریافت می‌کنند.

قیمت گوشی‌های سامسونگ بهتر است یا شیائومی؟ اصولا هر دو شرکت برای عرضه‌ی محصولاتی با مشخصات سخت‌افزاری و عملکرد قابل توجه شناخته می‌شوند؛ اما محصولات شیائومی از قیمت به مراتب بهتری برخوردار هستند. با این حال، سری گلکسی A سامسونگ نیز توانسته با ارائه‌ی مشخصات سخت‌افزاری قابل قبول و قیمت رقابتی جایگاه ویژه‌ای در بازار جهانی به دست آورد.

آیا گوشی‌های سامسونگ و شیائومی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند؟ بله. زبان فارسی یکی از زبان‌هایی است که محصولات هر دو شرکت سامسونگ و شیائومی قادر به پشتیبانی از آن هستند.

ads

عیدی به بچه ها چی بدیم؟ برای همسر، کودکان و سایر عزیزان خود چی بخریم؟

عیدی چی بدیم؟ بهترین عیدی برای عزیزان شما

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.