زیان پنهان خرید و راندن یک خودروی نو! بوی نوی لذت‌بخش اما زیان‌بار خودروی نو

برای برخی، هیچ چیز به اندازه بوی یک ماشین کاملاً جدید لوکس، لذت‌بخش نیست.

این بو، ترکیبی از بخارهای فرار تولید شده توسط سطوح و ابزارهای یا لوازم داخلی تازه ساخته شده.  اما با قرار گرفتن طولانی مدت اینها در دمای بالا، برای سرنشینان خودرو، می‌تواند مشکلات سلامتی داشته باشد.

محققان چینی و آمریکایی دریافتند که در خودروی تازه‌ای که به مدت ۱۲ روز در بیرون پارک بوده، سطح تعدادی از مواد شیمیایی سرطان‌زا از حد مجاز است.

فرمالدئید، ترکیبی که در ضدعفونی‌کننده‌ها، میکروب‌کش‌ها و اجاق‌های گاز یافت می‌شود، ۳۵ درصد از استاندارد‌های ایمنی ملی چین فراتر بود. استالدئید، یک سرطان‌زای احتمالی کلاس II، خدود ۶۱ درصد از سطح ایمنی بیشتر بود.

بنزن، یک ماده سرطان‌زا که در رنگ‌ها، بنزین و سیگار یافت می‌شود، برای رانندگانی که ساعت‌های طولانی را در اتومبیل سپری می‌کنند، به سطوحی ناامن می‌رسد.

در مجموع، افزایش خطر سرطان در طول عمر (ILCR) از چندین ترکیب آلی فرار که در داخل یک خودروی جدید مورد استفاده در این مطالعه شناسایی شد، به اندازه‌ای بالا بود که به معنای “خطر بالای سلامتی برای رانندگان” بود.

این مطالعه  میزان قرار گرفتن رانندگان تاکسی و مسافران (که معمولاً به ترتیب ۱۱ ساعت و ۱.۵ ساعت در روز در ماشین می‌گذرانند) در معرض ترکیبات فرار (یا معلق در هوا) که می‌توانند از طریق پوست جذب می‌شوندیا استنشاقی هستند را ارزیابی کرد.

SUV سایز متوسط مورد استفاده در این آزمایش از پلاستیک، چرم مصنوعی، پارچه بافته شده و نمد ساخته شده بود. هنگامی که این مواد از خط تولید تازه می‌شوند، انواع ترکیبات آلی فرار را در هوا آزاد می‌کنند.

محققان نمونه‌های هوا را از خودرو گرفتند و از کروماتوگرافی گازی-طیف‌سنجی جرمی برای تعیین غلظت ۲۰ ماده شیمیایی در مقاطع زمانی مختلف استفاده کردند.

با گرم شدن خودرو در طول روز، دمای داخل آن به شدت از ۲۱ درجه سانتیگراد تا ۶۳ درجه سانتیگراد در نوسان بود.

غلظت مواد شیمیایی فرار نیز یک الگوی چرخه‌ای متناسب با دمای سطح داخل خودرو داشتند.

تحقیقات گذشته در کالیفرنیا نشان داده است که حتی تنها ۲۰ دقیقه رانندگی با خودروی جدید می‌تواند افراد را در معرض مقادیر ناایمن بنزن و فرمالدئید قرار دهد و خطرات سلامتی برای افرادی که رفت و آمد طولانی‌تر دارند افزایش می‌یابد.

پس میزان ذوق‌زدگی و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خودرو‌های جدید را باید محدود کرد. از طرف دیگر، خیلی‌ها می‌توانند یک ماشین دست دوم انتخاب کنید یا از حمل و نقل جایگزین استفاده کنید.

(خوشبختانه شرایط اقتصادی برخی نواحی هم طوری نیست که مردم مرتب ماشین نو بخرند و خودشان را در معرض خطر قرار دهند!)

این مقاله در Cell Reports Physical Science منتشر شده.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.