زمین لرزه ای در مریخ نشان داد؛پوسته مریخ ضخیم تر از زمین است

دانشمندان سیاره‌شناسی به لطف قوی‌ترین مریخ‌لرزه‌ای که تاکنون مشاهده شده است، می‌دانند که پوسته مریخ چقدر ضخیم است.

به گزارش سیناپرس،محققان گزارش می دهند: به طور متوسط پوسته مریخ بین ۴۲ تا ۵۶ کیلومتر ضخامت دارد. این مقدار تقریباً ۷۰ درصد ضخیم‌تر از متوسط پوسته قاره‌ای روی زمین است.

این اندازه‌گیری بر اساس داده‌های فضاپیمای InSight ناسا بود، توسط یک لرزه‌سنج ثابت که امواجی را که به مدت چهار سال زمینی در داخل مریخ متصاعد می شد، ثبت کرد. در ماه می گذشته، کل سیاره مریخ با زلزله ۴.۷ ریشتری که بیش از ۶ ساعت طول کشید، لرزید. دویون کیم، زلزله شناس از ETH زوریخ، می گوید: ما واقعاً خوش شانس بودیم که این زمین لرزه را ثبت کردیم.

اینسایت امواج لرزه‌ای ناشی از زمین‌لرزه‌ای را ثبت کرد که تا سه بار دور مریخ چرخید. این به کیم و همکارانش اجازه داد تا ضخامت پوسته کل سیاره را استنتاج کنند. محققان این تیم دریافتند: نه تنها پوسته مریخ ضخیم تر از پوسته زمین و ماه است، بلکه در سراسر سیاره سرخ نیز قطر متفاوتی دارد و این ممکن است تفاوت ارتفاع شناخته شده شمال-جنوب در مریخ را توضیح دهد.

داده های توپولوژیکی و گرانشی مدارگردهای مریخ نشان داده است که سطح نیم کره شمالی این سیاره به طور قابل ملاحظه ای پایین تر از نیم کره جنوبی آن است. محققان مشکوک بودند که تراکم سطحی ممکن است نقشی در این موضوع داشته باشد؛ شاید سنگ هایی که مریخ شمالی را تشکیل می دهند چگالی متفاوتی با سنگ های مریخ جنوبی دارد.

اما کیم و همکارانش دریافتند: پوسته در نیمکره شمالی نازک‌تر است، بنابراین سنگ‌های هر دو نیمکره احتمالاً چگالی متوسط یکسانی دارند. این یافته به دانشمندان کمک می کند تا توضیح دهند که چرا این تفاوت در وهله اول وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، با دانستن عمق پوسته، این تیم همچنین محاسبه کرد: بیشتر گرمای داخلی مریخ احتمالاً از پوسته منشاء می گیرد. بیشتر این گرما از عناصر رادیواکتیو مانند پتاسیم، اورانیوم و توریم می آید.

شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان داد:تخمین زده می‌شود ۵۰ تا ۷۰ درصد از این عناصر به جای گوشته زیرین، احتمالاً در پوسته هستند. این موضوع از این ایده حمایت می‌کند که بخش‌هایی از مریخ همچنان دارای فعالیت آتشفشانی هستند، برخلاف تصور قدیمی که سیاره سرخ مرده است.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران و دانشمندان سال هاست که ایده زندگی بشر در سایر سیاره های منظومه شمسی از جمله مریخ را در سر می پرورانند و این یافته های اخیر درباره پوسته مریخ و مشخصات سطحی آن، یک قدم دیگر بشر را به ایده دیرینه اش نزدیک تر می کند.

مترجم:محمدزارعلی

نوشته

زمین لرزه ای در مریخ نشان داد؛

پوسته مریخ ضخیم تر از زمین است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link