رتبه بندی ۱۸ بازیگر برتر اکشن تاریخ سینما؛ از لیام نیسن تا سیلوستر استالونه [قسمت اول]

دیگر آن روزها گذشت که یک نام بزرگ می توانست به تنهایی گروه زیادی را به سینماها بکشاند. استودیوها اکنون بیشتر به سمت پروژه هایی مرتبط با فرانچایزهای تثبیت شده یا منبع اورجینال شان متمایل شده اند و تعداد بازیگرانی که می توانند باعث فروش بلیط برای نقش هایی شوند که بخشی از سری های تکراری یا اقتباس های کمیک بوکی نیستند، بسیار کم شده است. در کمال ناباوری، شاید دواین راک جانسون تنها بازیگر این روزها باشد که پایگاه طرفداری ثابتی دارد اما علیرغم شخصیت برنده اش، با بررسی رکورد این بازیگر می توان فهمید که همه فیلم های او نیز موفق نبوده اند. The Rundown، Skyscraper و فرانچایزهای Fast and Furious و Jumanji بدون شک بامزه و جالب هستند اما جانسون هنوز نتوانسته در یک کلاسیک اکشن بدون تاریخ مصرف حضور یابد.

بهترین بازیگران اکشن تاریخ سینما قسمت اول

نکته اینکه برخی ستارگان اکشن گذشته به بازار فیلم های خانگی روی آورده اند. ژان کلود ون دام و استیون سیگال برخی از بهترین فیلم های خود را در بخش فروش خانگی تجربه کرده اند، فیلم هایی که در سینماها اکران نمی شوند و ستارگان جدیدی مانند اسکات ادکینز پایگاه طرفداری خوبی پیدا کرده اند. اما دوران باشکوه سینمای اکشن متکی به ستارگان برجسته ای بود که علاوه بر موفقیت در باکس آفیس، محبوبیت در میان منتقدان را تضمنین می کردند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۸ ستاره برتر اکشن تاریخ سینما آشنا کرده و آن ها را رتبه بندی کنیم.

بهترین بازیگران اکشن تاریخ سینما قسمت اول

۱۸- لیام نیسن

لیام نیسن مطالعه موردی خوبی از بازیگری سرشناس است که به یک ستاره اکشن تبدیل می شود. نیسن در ابتدای دوران فعالیتش به خاطر نقش های حساس و سنگین در فیلم های تحسین شده ای مانند Schindler’s List، Rob Roy، Kinsey، Michael Collins و Gangs of New York به شهرت رسید و تنها برای مدت کوتاهی با فیلم ترسناک اکشن ماوراءالطبیعه سام ریمی به نام Darkman وارد سینمای اکشن شد. اما در سال ۲۰۰۸ بود که نیسن فرصت حضور در تریلر اکشن Taken را غنیمت شمرد و به لطف تماس تلفنی مشهور لیام نیسن و تصویری که از یک قهرمان پا به سن گذاشته ارائه می کرد، محبوب شد.

بعد از فیلم Taken، نیسن به یک ستاره اکشن تمام عیار تبدیل شد. او با خوامه کولت سرا برای فیلم رازآلود اکشن Unknown همکاری داشت و کارهای بعدی او بازی در Die Hard on a plane، Non-Stop، تریلر جنایی تاریک Run All Night و تریلر هیچکاکی اکشن The Commuter بودند. او همچنین در The A-Team بازتعریفی از یک نماد اکشن کلاسیک داشت و در The Grey با گرگ ها جنگید و در اکشن تحسین شده Widows نیز به عنوان یکی از بازیگران اصلی حضور یافت.

بهترین بازیگران اکشن تاریخ سینما قسمت اول

۱۷- دولف لاندگرن

علاقمندان سینمایی که دولف لاندگرن را یک مرد قوی هیکل بی احساس و بی مزه می دانند هرگز از داستان واقعی زندگی او و چالش هایی که بر آن ها پیروز شده خبر ندارند. لاندگرن در سوئد به دنیا آمده و در دوران کودکی از آزارهای شدید جسمی رنج می برد اما از این دوران سخت عبور کرده و به یک ورزشکار برجسته تبدیل شده و در موسسه بسیار معتبر تکنولوژی KTH توانست در رشته مهندسی شیمی فارغ التحصیل شود. بعد از دستیابی به آرزوی دیرینه اش برای نقل مکان به ایالات متحده بود که لاندگرن با سیلوستر استالونه آشنا شده و در Rocky IV همبازی او شد و آنجا بود که دریافت می تواند از قدرت فیزیکی خود برای حضور در سینما استفاده کند.

لاندگرن قدرت بدنی خاصی را به فیلم هایش می آورد که باعث می شود هم در نقش منفی و هم مثبت بسیار رضایت بخش باشد. او به خوبی به نماد قهرمانان علمی تخیلی و فانتزی مانند فرانک کسل در The Punisher و هی-من در Masters of the Universe تبدیل شده و در فیلم Universal Soldier نیز به دشمنی ترسناک تبدیل شد که ژان کلود ون دام را به چالش می کشید. اگر چه دنباله های اولیه Universal Soldier از لحاظ کیفیت بسیار ضعیف بودوند اما این سری فیلم در تازه ترین فیلم هایش به کارگردانی جانی هیام با عناوین Universal Soldier: Regeneration و Universal Soldier: Day of Reckoning، جلوه های آزمایشی تر و تاریک تر به خود گرفت.

بهترین بازیگران اکشن تاریخ سینما قسمت اول

۱۶- لیندا همیلتون

لیندا همیلتون شخصیت سارا کانر در سری فیلم های Terminator را به یک شخصیت ماندگار در تاریخ سینمای اکشن تبدیل کرد. در ترمیناتور اورجینال در سال ۱۹۸۴، سارا یک قربانی ساده است که توسط ربات مشهور آرنولد شوارتزنگر تعقیب می شود و به کمک یک مبارز گروه مقاومت به نام کایل ریس نیاز دارد تا زنده بماند. اما در دنباله این فیلم به نام Terminator 2: Judgment Day در سال ۱۹۹۱، سارا چنان زبده شده است که دیگر ترمیناتورها نمی توانند او یا پسرش را تهدید کنند. حتی زمانی که همه فکر می کنند وی عقلش را از دست داده، وقتی شخصیت شرور جدیدی از راه می رسد سارا کاملاً آماده است.

همیلتون بالاخره در دنباله Terminator: Dark Fate در سال ۲۰۱۹ به نقش سارا کانر بازگشت. شکست تجاری این فیلم بسیار مایه تاسف است زیرا فرانچایز ترمیناتور را به مسیر جدیدی می برد. سارا نقش راهنما را برای نسلی جدید از قهرمانان زن داشت، از جمله گریس و رهبر آینده مقاومت دنی راموس. خارج از دنیای فیلم های ترمیناتور، همیلتون در فیلم Dante’s Peak نیز نقشی اکشن داشت.

بهترین بازیگران اکشن تاریخ سینما قسمت اول

۱۵- استیو مک کویین

استیو مک کویین یک شخصیت ضدقهرمان را روی پرده سینما خلق کرد که در دهه ۱۹۶۰ بسیار متمایز بود، جایی که روح خشن و زمختش به شکلی قابل توجه از ستارگان دوست داشتنی آن دوران تفاوت داشت. او که با لقب «سلطان خونسردی» شناخته می شد، نوعی چابکی و زبردستی را در نقش هایش به تصویر می کشد که به بازتعریف بسیاری از ژانرهای فرعی اکشن کمک کرد. او قهرمان بی نقص عصر جدید هالیوود بود.

کمتر تعقیب و گریزی خودرویی را در سینما می توان یافت که به اندازه فیلم Bullitt ماندگار باشد، فیلمی که در آن مک کویین بسیاری از رانندگی ها و سکانس های تعقیب و گریز خودرویی را انجام داده است. فراتر از این سکانس های خیره کننده تعقیب و گریز، این فیلم نشان داد که مک کویین دارای یک روح مبارزه جویی است، جایی که یک پلیس درستکار به جنگ نیروهای فاسد می رود. همچنین در فیلم The Thomas Crown Affair او به یک شخصیت خلافکار قابل باور تبدیل می شود و در فیلم Papillion فیزیک خود را برای یک نقش دشوار در مورد فرار از زندان به چالش می کشد و یکی از نقش های اصلی فیلم پرستاره و ماندگار The Great Escape می شود. او نماد سینمای وسترن نیز بود، با نقش های ماندگار در The Magnificent Seven و Nevada Smith.

بهترین بازیگران اکشن تاریخ سینما قسمت اول

۱۴- شان کانری

کمتر بازیگری می تواند مدعی شود که ستاره اکشنی خلق کرده که برای ۶ دهه طرفداران این ژانر را حیرت زده کرده است اما شان کانری در نقش جیمز باند دقیقاً چنین ستاره ای است. فیلم های باند بخشی از تاریخ سینما هستند، همانند پیچش خاصی که هر بازیگر نقش جیمز باند به این نقش می دهد، در حالی که خود این فیلم ها به ترندهای خاص دوران خود می پردازند. هیچ کدام از این جایگاه ها بدون اولین نقش آفرینی نمادین شان کانری در نقش جیمز باند در فیلم Dr. No در سال ۱۹۶۲ امکانپذیر نبود، فیلمی که در آن تصویر باشکوه او از ابرجاسوس یان فلمینگ برای یک نسل تجسم بخش شد.

فیلم Dr. No تا به امروز همچنان یک فیلم ماجراجویانه هیجان انگیز است اما کانری هر بار فیلم های بعدی را بهتر و بهتر می کرد. From Russia with Love دارای یکی از بهترین سکانس های اکشن فیلم های جیمز باند است- به ویژه مبارزه کانری با رابرت شاو در قطار- و Goldfinger با گجت ها، بذله گویی ها، شخصیت های شرور قوی و طنزهایش اصولی را ایجاد کرد که در همه فیلم های بعدی این فرانچایز به کار گرفته شدند. Thunderball نشان داد که کانری می تواند حتی یک اکشن زیردریایی هیجان انگیز نیز خلق کند و در You Only Live Twice او با یکی از بهترین شخصیت های شرور فیلم های اکشن تاریخ سینما، ارنست استاورو بلوفلد، روبرو می شود. خارج از فیلم های باند نیز، کانری به راهنمایی نسلی از قهرمانان اکشن آینده کمک کرد. او یک کمدی خوشایند را به Indiana Jones and the Last Crusade افزود و کریستوفر لمبرت را در فیلم Highlander آموزش داد، با First Knight بازتعریفی از شاه آرتور انجام داد و با The Rock به نیکلاس کیج کمک کرد که وارد آلکاتراز شود.

بهترین بازیگران اکشن تاریخ سینما قسمت اول

۱۳- جت لی

باورپذیر بودن در یک سکانس اکشن، مهارت حیاتی است که یک ستاره فیلم های اکشن باید داشته باشد و مخاطبان سرمایه گذاری بیشتری در شخصیتی خواهند کرد که انگار قهرمان داستان دارد واقعاً مبارزه می کند. طرفداران ژانر اکشن هرگز کار سختی در باور کردن شخصیت های جت لی روی صفحه نمایش نداشته اند زیرا این رزمی کار چینی پیش از نوجوانی به قهرمانی کونگ فو دست یافته بود. او توانایی های ورزشی اش را به صفحه بزرگ سینما آورد و بعد از شروع موفقش در Shaolin Temple، جت لی سکانس های اکشن خارق العاده و بی نقصی در فیلم های Hero، Once Upon a Time in China، Fist of Legend، Fearless و Tai Chi Master خلق کرد.

مهارت های لی چنان مشهور شد که در عرصه بین المللی نیز موفقیت های خود را تکرار کرد و در فیلم های هالیوودی بسیاری نقش اول را بازی کرد. او در ابتدا در کنار مل گیبسون و دنی گلوور در فیلم Lethal Weapon 4 ظاهر شد و ثابت کرد که شایستگی بازی در یک فیلم اکشن در نقش اصلی را داراست. او همچنین به فرانچایزهای The Mummy و The Expendables نیز پیوست و روح تازه ای در کالبد آن ها دمید.

بهترین بازیگران اکشن تاریخ سینما قسمت اول

۱۲- جان وین

از تمام محبوب ترین ستارگان هالیوود، کمتر بازیگری دارای حس ذاتی ماجراجویی و تنشی مانند جان وین است. وین در نزدیک به ۲۰۰ فیلم بازی کرد، روح خشن آمریکایی را برجسته کرد که به توسعه بسیاری از ژانرهای فرعی کلیدی فیلم های اکشن منجر شد. اغلب فیلم های وسترن دارای سکانس های اکشن هستند اما وسترن های کلاسیک که جان وین در آن ها بازی می کرد، فیلم های اکشن متمایزی هستند. سکانس ابتدایی ماندگار جان وین در فیلم اولش در این ژانر به نام Stagecoach در سال ۱۹۳۹ نه تنها عصر طلایی وسترن در هالیوود را آغاز کرد بلکه الهام بخش نسل های زیادی از قهرمانان اکشن آینده، از جمله هریسون فورد در فیلم های ایندیانا جونز بود.

جان وین و جان فورد برای توسعه کلاسیک های وسترن ماندگاری مانندThe Searchers، The Man Who Shot Liberty Valance و Fort Apache همکاری نزدیکی با هم داشتند اما به خارج از غرب وحشی و دنیای فیلم های اکشن جنگ جهانی دوم مانند The Long Voyage Home و They Were Expendable نیز سر زدند. وین احترام زیادی برای قهرمانان نظامی آمریکا قائل بود و در فیلم های حماسی جنگی مانند The Alamo، The Longest Day و The High and the Mighty این قهرمانان را برجسته ساخت. او همچنین همان زمختی و خشونتش در فیلم های جان فورد را به آثار دیگر فیلمسازان مانند وسترن های کلاسیک Rio Bravo، The Shootist، Rio Lobo، Hondo، True Girt و Red River آورد.

بهترین بازیگران اکشن تاریخ سینما قسمت اول

۱۱- جکی چان

به عنوان یکی از تاثیرگذارترین چهره های سینمای اکشن هنگ کنگ، جکی چان یکی از معدود ستاره های بین المللی است که به خوبی توانسته وارد فیلم های موفق انگلیسی زبان شود. با بیش از ۱۵۰ فیلم در کارنامه اش، چان هنوز هم در فیلم های محبوب چینی و آمریکایی بازی می کند. مهارت چان در حرکات رزمی بی رقیب است و او در تمام دوران حرفه ایش، وفادارانه با یک گروه بدلکاری از دوستانش همکاری کرده است. چان از همان ابتدا با بهترین ها کار می کرد، جایی که وی در فیلم مشهور بروس لی مانند Fist of Fury در سال ۱۹۷۲ و Enter the Dragon در سال ۱۹۷۳ در نقش بدلکار ظاهر شد.

فیلم Snake in Eagle’s Shadow ساخته سال ۱۹۷۸ ثابت کرد که جکی چان نه تنها یک رزمی کار بسیار قابل است بلکه یک شخصیت اصلی بی نقص نیز هست. او کاریزماتیک و بامزه بود و به خوبی فشارهایی که سکانس های اکشن بر بدن و ذهنش داشت را به نمایش می گذاشت. فیلم Dragon Lord در سال ۱۹۸۲ نشان داد که او می تواند فیلم هایش را با دقتی خاص تولید کند اما این فیلم Police Story در سال ۱۹۸۵ بود که او را به یک افسانه تبدیل کرد. سکانس ابتدایی تعقیب و گریز خودرویی این فیلم یکی از بهترین و هیجان انگیزترین سکانس های اکشن تاریخ سینماست و چان در پنج دنباله دیگر این فیلم شخصیتی ماندگار از گروهبان چان کا کوی خلق کردو او همچنین فرانچایزهای Armour of God و Drunken Master را خلق کرد.

شجاعت چان در سطح بین المللی نیز مورد توجه قرار گرفته و در سال ۱۹۹۸ با فیلم Rush Hour بود که مشخص شد فیلم های آمریکایی او نیز مانند فیلم های هنگ کنگی اش می توانند موفق باشند. سه گانه Rush Hour همچنین ثابت کرد که او می تواند نقش های کمدی را با طنزی آگاهانه بازی کند، جایی که شوخی های وی با کریس تاکر در جریان یک داستان پرتنش و بی قرار، بسیار خوشایند و بامزه هستند.

بهترین بازیگران اکشن تاریخ سینما قسمت اول

۱۰- سیلوستر استالونه

سیلوستر استالونه از دهه ۷۰ حضور ثابتی در سینمای اکشن داشته است، یکی از معدود بازیگرانی که یک فیلم موفق باکس آفیسی در شش دهه متوالی دارد. نقش های نمادین استالونه یک قهرمان کتک خورده و نادیده گرفته شده است که در فرانچایز Rocky شاهد آن هستیم اما مدت کوتاهی بعد از اینکه فیلم اورجینال در سال ۱۹۷۶ توانست جایزه اسکار بهترین فیلم را به خود اختصاص دهد، استالونه یک شخصیت ماندگار دیگر به نام جان رمبور را خلق کرد، یک کهنه سرباز جنگ ویتنام که از اختلاف اضطراب پس از حادثه رنج می برد.

تماشای تکامل فرانچایز Rambo نیز بسیار حیرت انگیز است. فیلم First Blood در سال ۱۹۸۲ یک مطالعه شخصیت بسیار دقیق است که نشان داد استالونه هنوز یک بازیگر جدی نقش های دراماتیک است اما دنباله های Rambo: First Blood Part II در سال ۱۹۸۵ و Rambo III در سال ۱۹۸۸ این فرانچایز را به یک فرانچایز اکشن مطلق و پر از هیاهو تبدیل کرد. وقتی او در سال ۲۰۰۷ با فیلم Rambo و ۲۰۱۹ با فیلم Rambo: Last Blood به نقش رمبو بازگشت، استالونه با سکانس های خشن تر و خونین تری، تنش این فرانچایز را بیشتر کرد.

استالونه می تواند بازی های لایه داری را ایفا کند که پیچیدگی های نیروهای پلیس و دیگر قهرمانان را نشان می دهند. Nighthawks یک تریلر پلیسی واقع گرایانه بود که به تهدید تروریسم شهری می پرداخت و Cop Land او را در یک داستان نوآر کلاسیک قرار می داد. حتی فیلمی مانند Cliffhanger که دارای بدلکاری های باورنکردنی است، نیز او را درگیر با گذشته ای تراژیک نشان می دهد. نوعی خود جدی گیری خاص در فیلم های کمتر باکیفیت استالونه مانند Cobra، Daylight و Lock Up وجود دارد، جایی که وی با صداقت تمام نقش یک شخصیت قهرمان آبکی را به تصویر می کشد. اما نقش های احمقانه تری مانند Demolition Man، Tango & Cash و Over the Top نشان داد که استالونه به خوبی از نقش هایش آگاه است.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link