رایزن ۹ ۷۹۵۰X بدون نیاز به خنک‌کننده بهتر از Core i9-13900K ظاهر شد

Untitled 2 5

اینطور که به نظر می‌رسد، تراشه‌ی رایزن ۹ ۷۹۵۰X شرکت AMD توانسته در بنچمارک Cinebench R23 بدون نیاز به خنک‌کننده‌ی آبی ۳۶۰ میلی‌متری عملکرد بسیار بهتری از آنچه که پیش‌تر شایعه شده بود از خود به نمایش بگذارد.

AMD طی چند سال اخیر توانسته به لطف فناوری‌های پیشرفته‌ای که در ساخت تراشه استفاده می‌کند، پردازنده‌هایی را راهی بازار کند که در انواع و اقسام تست‌های مختلف، عملکرد فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش گذاشته‌اند. یکی از این پردازنده‌ها، رایزن ۹ ۷۶۹۵۰X از سری رایزن ۷۰۰۰ AMD است که فوق‌العاده قدرت پردازشی بالایی دارد.

اخیرا یک افشاگر با نام OneRaichu مدعی شد که این تراشه در بنچمارک Cinebench R23 در بخش تک و چند هسته‌ای به ترتیب توانسته امتیاز ۲٫۲۰۵ و ۲۹٫۶۴۹ را کسب کند. عملکرد این تراشه در بخش تک هسته‌ای تا حد زیادی شبیه به عملکرد پردازنده‌ی اینتل Core i9-13900K بود اما در بخش چند هسته‌ای، نماینده‌ی تیم قرمز با اختلاف نسبتا محسوسی پایین‌تر از رقیب قرار گرفت. پردازنده‌ی اینتل Core i9-13900K توانست با محدود شدن توان به ۲۵۰ وات، امتیاز ۳۵٫۶۹۳ و بدون محدودیت توان، امتیاز ۴۰٫۶۱۶ را کسب کند.

افشاگر یادشده در رابطه با عملکرد تراشه‌ی رایزن ۹ ۷۹۵۰X گفت که وقتی از خنک‌کننده‌ی آبی ۳۶۰ میلی‌متری استفاده کرد، توانست تا حدودی امتیاز بهتری را از این تراشه شاهد باشد. آن هم در شرایطی که وقتی به امتیاز ۳۷٫۴۵۲ دست پیدا کرد، دمای آن به ۹۵ درجه رسید. اما یک افشاگر معروف دیگر که با نام Greymon55 شناخته می‌شود، مدعی شده این اطلاعات درست نیستند چرا که دلیل اصلی ضعیف ظاهر شدن رایزن ۹ ۷۹۵۰X در تست Cinebench R23 اخیر، نه به خاطر خود تراشه بلکه به خاطر مشکل بایوس بوده است.

طبق اطلاعات منتشر شده توسط این افشاگر، رایزن ۹ ۷۹۵۰X توانسته در بنچمارک Cinebench R23، حتی بدون نیاز به خنک‌کننده‌ی آبی ۳۶۰ میلی‌متری، امتیاز عالی ۳۸۱۰۰ را کسب کند. او مدعی شده با استفاده از یک خنک‌کننده‌ی ۲۴۰ میلی‌متری آبی، می‌توان به‌راحتی به امتیاز بیشتر از ۳۸٫۳۰۰ هم دست پیدا کرد. او حتی به این موضوع نیز اشاره کرده که اگر وضعیت بایوس و ولتاژ بهتر شود، شاید حتی بتوان به سادگی به امتیازی بالاتر از ۴۰٫۰۰۰ هم دست پیدا کرد.

اگر این گفته‌ها حقیقت داشته باشند، رایزن ۹ ۷۹۵۰X می‌تواند خیلی راحت، در صورتی که توان Core i9-13900K به ۲۵۰ وات محدود شده، آن را شکست دهد. او در پاسخ به پرسش یکی از کاربران توییتر که گفته بود آیا این پردازنده مشکلی با خنک‌کننده‌های بادی قدرتمند و پریمیوم نخواهد داشت گفته: «خیر، حداقل با خنک‌کننده‌های بادی قدرتمند مشکلی وجود نخواهد داشت».

خلاصه بخواهیم بگوییم، رایزن ۹ ۷۹۵۰X گرمای زیادی تحت فشار سنگین تولید می‌کند اما این گرما چیزی نیست که نشود آن را کنترل کرد. اگر گرمای زیاد باعث کاهش کیفیت عملکرد می‌شود، می‌توان به‌راحتی با یک خنک‌کننده‌ی ۲۴۰ میلی‌متری آبی یا کولرهای بادی بسیار قدرتمند، این مشکل را مدیریت کرد. اگر هم شرایط کاربری بسیار سخت باشد و نیاز به یک خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای داشته باشید، خنک‌کننده‌ی ۳۶۰ میلی‌متری آبی هم می‌تواند گزینه‌ی بسیار خوبی باشد تا دمای پردازنده در محدوده‌ی مجاز باقی بماند.

در نهایت باید به این موضوع هم اشاره داشته باشیم که چون رایزن ۹ ۷۹۵۰X رسما در دسترس قرار نگرفته، نمی‌توانیم با اطمینان زیاد در رابطه با عملکرد آن حرف بزنیم. باید منتظر بمانیم تا AMD این پردازنده را رسما در دسترس قرار دهد و آن وقت ببینیم چه نتیجه‌ای از تست‌ها به دست می‌آید.

منبع: NotebookCheck

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.