راهکارهای تربیتی برای داشتن فرزندانی شاد و سالم

همه والدین دوست دارند فرزندانی شاد و سالم تربیت کنند، اما در بسیاری از موارد رویکردهای تربیتی اتخاذ شده توسط آن ها می تواند نتیجه عکس داده و فرزندشان با مشکلات متعدد روحی و روانی مواجه شود. در این میان روان شناسان دو راهکار برای تربیت فرزندان سالم ارائه می دهند که به کار بستن آن ها می تواند برای هر پدر و مادری مفید باشد.

به گزارش سیناپرس، تحقیقات روان شناسان نشان می دهد: شادترین، با اخلاق ترین و باهوش ترین کودکان توسط والدینی بزرگ می شوند که به فرزندان خود توجه مثبت زیادی داشته و از تکنیک های حمایتی در تربیت کودک استفاده می کنند.

در مقابل، والدینی که تربیت سخت ‌گیرانه را با توجه مثبت ترکیب می‌کنند، تمایل به تربیت فرزندانی دارند که کمتر شاد هستند. باید توجه داشت این کودکان معمولا از نظر تحصیلی و مالی موفق هستند اما از زندگی خود رضایت نداشته و شاد نخواهند بود.

در این میان والدین خشن فرزندانی با منفی ترین ذهنیت ها تربیت می کنند که کمترین احساس امنیت را داشته و در زندگی موفق نخواهند بود. از سوی دیگر کودکانی که توسط والدینی بی قید و سهل انگار تربیت می‌ شوند نیز عملکرد نسبتاً ضعیفی در زندگی خود دارند.

این یافته ها بر اساس نتایج یک مطالعه توسط پژوهشگران ژاپنی روی ۵ هزار مرد و زن به دست آمده است.برای انجام این تحقیقات، طی یک نظرسنجی آنلاین از افراد مختلف سوالاتی در مورد روابط آنها با والدینشان در دوران کودکی پرسیده شد.

به گزارش سیناپرس، این سوالات و موارد مطرح شده شامل گزینه های زیر بودند:

  • پدر و مادرم به من اعتماد داشتند.
  • احساس می‌کردم خانواده‌ام هیچ علاقه‌ای به من ندارند.

به این ترتیب و با آنالیز نتایج به دست آمده،  محققان شش نوع مختلف تربیت کودک را یافتند:

۱-  تربیت حمایتی: سطح بالا یا متوسط استقلال، سطح اعتماد بالا، سطح بالایی از علاقه نشان داده شده به کودک، زمان زیادی که با هم سپری می شود.

۲- تربیت سختگیرانه: سطوح پایین استقلال، سطح اعتماد متوسط به بالا، قوانین سختگیرانه یا نسبتاً سختگیرانه، سطوح متوسط به بالا یعلاقه نشان داده شده به کودک و وضع بسیاری از قوانین محدود کننده.

۳- تربیت توجه افراطی:‌ این نوع تربیت اصلا سخت گیرانه نبوده و سطح اعتماد بالا یا متوسط را ایجاد کرده و زمان صرف شده کودک و والدین متوسط یا بیشتر از حد متوسط است.

۴- تربیت سهل انگارانه: در این الگوی تربیتی میزان علاقه به کودک کم بوده و قوانین اصلا سخت گیرانه نیستند، والدین زمان کمی با فرزندشان سپری کرده و قوانین مشخصی برای خانه وضع نمی شود.

۵- تربیت خشن: در این روش تربیتی سطوح پایین علاقه به کودک نشان داده شده و وی دارای سطح پایین استقلال بوده و اعتماد بین کودک و والدین در پائین ترین حد ممکن است.

۶- سطح متعادل: در این روش تربیتی سطوح متوسط برای همه عوامل کلیدی رعایت شده و معمولا نتایج مثبتی حاصل می شود.

به گزارش سیناپرس،روش شماره ۶ مطلوب ترین گزینه برای تربیت فرزندان بوده و توصیه می شود والدین سطح مناسبی از استقلال و در عین حال حمایت عاطفی و معنوی به فرزند خود ارائه داده و از وی توقعات غیر منطقی نداشته باشند.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: spring.org

نوشته راهکارهای تربیتی برای داشتن فرزندانی شاد و سالم اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.