راهنمای خرید کامل نینتندو سوییچ؛ مدل‌ها، تفاوت‌ها و مشخصات

کنسول نینتندو سوییچ (Nintendo Switch) یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌های بازی در تاریخ است. این دستگاه تا الان توانسته به شدت موفق عمل کند. نینتندو نیز به بهترین نحو از دستگاه خود پشتیبانی کرده و به همین دلیل نینتندو سوییچ همچنان زنده بوده و با قدرت به پیش می‌رود. عناوین بازی زیادی برای این دستگاه وجود داشته و اکثر این عناوین نیز اختصاصی نینتندو است. به همین دلیل است که طرفداران سوییچ افراد خاصی هستند.

کار خوبی که نینتندو کرده به طور کلی مدل‌های زیادی از دستگاه خود عرضه نکرده است. برای مثال کنسول پلی‌استیشن ۴ دارای پلی‌استیشن ۴ اولیه، اسلیم و پرو بود. همین پلی‌استیشن ۴ اولیه نیز مدل‌های مختلف داشت که در برخی پنل بالایی شیشه‌ای و در برخی مات بود. به همین دلیل کاربر به هنگام خرید باید بررسی زیادی می‌کرد. در مورد سوییچ پیچیدگی به این حد وجود ندارد. به همین دلیل راهنمای خرید آن به نسبت راحت بوده و شما باید نسبت به کاربری خود یکی را انتخاب کنید.

مدل‌های مختلف نینتندو سوییچ قیمت‌های متنوعی دارند. از طرفی همگی نیز به طور کامل تولید شده و اینگونه نیست که یکی را در بازار پیدا نکنید. بحث اصلی اینجاست که تفاوت‌های میان این ۳ مدل اصلی سوییچ به طور کامل مشهود است. از این رو هر مدل با دیگری تفاوت زیادی دارد. حال در این متن به طور کامل به بررسی تک به تک دستگاه‌ها خواهیم پرداخت.

نینتندو سوییچ برای چه افرادی ساخته شده است؟

در ادامه به صورت تخصصی برای هر دستگاه توضیح خواهیم داد که برای چه افرادی ساخته شده‌اند. با این حال به طور کلی اول متن در مورد ویژگی‌های این کنسول صحبت خواهیم کرد. نینتندو سوییچ سخت افزار چندان قدرتمندی ندارد. به همین دلیل عناوین بزرگ و AAA که روی کنسول‌های دیگر قابل اجرا هستند، روی سوییچ عرضه نمی‌شوند. از این رو برای لذت بردن از این دستگاه باید طرفدار پر و پا قرص نینتندو باشید.

از طرفی نینتندو نیز توانسته به بهترین نحو از کنسول خود پشتیبانی کند. با وجود اینکه شرکت‌های خارجی کمی هستنند که عناوین بهینه شده برای سوییچ عرضه کنند، خود نینتندو این کمبود را به طور کامل جبران کرده است. عناوینی مثل افسانه زلدا (Legend of Zelda) یا ماریو (Super Mario) تنها روی کنسول‌های نینتندو وجود دارند. همین دو عنوان با امتیاز و کیفیتی که دارند ارزش خرید کنسول‌های سوییچ را توجیه می‌کنند.

راهنمای خرید نینتندو سوییچ

مدل‌های مختلف نینتندو سوییچ در سال‌های متفاوت عرضه شده ولی با این حال از لحاظ سخت افزاری شباهت زیادی دارند.

یکی از نکات مثبت تمامی دستگاه‌های سوییچ این است که قابلیت حمل دارند. از این رو شما می‌توانید بازی‌ها را همراه خود برده و در هر مکانی آن‌ها را تجربه کنید. از طرفی عمر باتری این دستگاه نیز مناسب بوده و برای سفر و کارهایی از این دسته بسیار خوب است. این نکته لازم به ذکر است که برخی از عناوین سوییچ با قابلیت استریم قابل اجرا هستند. البته با توجه به وضعیت اینترنت حال حاضر، استفاده از این قابلیت را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم!

در حال حاضر دستگاه‌های همراه زیادی مثل استیم دک (Steam Deck) برای نینتندو سوییچ وجود دارند. استیم دک دارای سخت افزار به شدت قدرتمندتری است. از این رو برای اجرای عناوین غیر نینتندو بسیار مناسب است. مشکل اصلی اینجاست که استیم دک در حال حاضر بسیار گران قیمت است. همینطور اینکه اگر قیمت این دو دستگاه یکی باشد شما باید با توجه به عناوینی که می‌خواهید تجربه کنید، یکی را انتخاب کنید.

پس به طور کلی کنسول نینتندو سوییچ برای افرادی ساخته شده که علاقه زیادی به عناوین نینتندو دارند. همینطور اینکه این دستگاه از لحاظ سخت افزاری چندان قدرتمند نیست. پس شما بیشتر باید به دنبال داستان و گیم‌پلی باشید تا اینکه انتظار گرافیک خارق‌العاده از این دستگاه داشته باشید. در انتها نیز باید گفت که سیستم آنلاین نینتندو چندان جالب نیست. در این مدت این شرکت تلاش زیادی برای بهبود آن انجام داده ولی همچنان نیاز به کار زیادی دارد.

مدل‌های مختلف نینتندو سوییچ

نینتندو سوییچ دارای ۳ مدل اصلی متفاوت است. این ۳ مدل موارد زیر هستند:

  • نینتندو سوییچ عادی و اولیه
  • نینتندو سوییچ اولد
  • نینتندو سوییچ لایت

هر سه مدل دارای ویژگی‌های مشابه زیادی هستند. از این رو انتخاب میان آن‌ها بیشتر بستگی به کاربری شما دارد. در ادامه برای شما تک تک تفاوت‌ها را با دقت بررسی خواهیم کرد. به طور کلی نینتندو سوییچ‌ها دارای پردازنده‌های مشابه هستند. همینطور اینکه از لحاظ کیفیت ساخت نیز شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. عناوین بازی نیز برای هر ۳ مدل عرضه شده و از یک کارتریج (Cartridge) استفاده می‌کنند. به همین دلیل مهم نیست که شما کدام مدل را خریداری کنید، بازی‌ای که می‌خرید روی همه اجرا خواهد شد. حال در ادامه به بررسی هر مدل به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

تمامی دستگاه‌های سوییچ دارای پردازنده انحصاری سوییچ به نام ARM 4 Cortex-A57 cores هستند. از طرفی دارای ۴ گیگابایت رم بوده و به همین دلیل است که سخت افزار این دستگاه برای زمان خود خوب بود. به نوعی با بسیاری از گوشی‌های موبایل رقابت می‌کرد. با گذشت زمان این سخت افزار ضعیف‌تر شده و به همین دلیل عناوین این دستگاه نیز انحصاری‌تر شدند.

نینتندو سوییچ عادی (Nintendo Switch)

این مدل از نینتندو سوییچ در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. در اصل اولین دستگاه عرضه شده توسط نینتندو همین مورد است. علت استفاده از نام سوییچ این بود که این دستگاه می‌توانست بین حالت دستی و خانگی تغییر حالت دهد. به همین دلیل توجه افراد بسیار زیادی را به خود جلب کرد. از طرفی شما می‌توانستید بازی خود را روی حالت خانگی در خانه تجربه کرده و ادامه آن را در مسافرت انجام دهید. ایده بازی به همراه سخت افزار آن در زمان عرضه بسیار خوب بودند. البته نینتندو سوییچ بدون مشکل هم نبود.

از لحاظ پردازنده ما شاهد مدل اولیه ARM 4 Cortex-A57 cores هستیم. این پردازنده دارای قدرت خوبی برای بازی‌های مختلف است و به همین دلیل شما مشکل چندانی نخواهید داشت. از طرفی نینتندو از لحاظ خنک سازی پردازنده نیز بسیار خوب عمل کرده است. رزولوشن صفحه نمایش سوییچ عادی ۷۲۰p بود. همینطور اینکه تکنولوژی آن LCD بوده که همین مورد انتقاد افراد زیادی گرفت. بحث اینجاست که به دلیل کاهش قیمت نینتندو تصمیم به انجام چنین کاری گرفت. سوییچ دارای ۴ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی است. البته این ۳۲ گیگابایت با استفاده از کارت حافظه جانبی تا ۲ ترابایت قابل ارتقاء است.

رزولوشن صفحه نمایش این دستگاه با توجه به قدرت سخت افزاری آن بسیار مناسب بود. به همین دلیل در اجرای بازی‌ها کم نمی‌آورد. با این حال تکنولوژی صفحه نمایش بسیار قدیمی و آزاردهنده بود. از این رو تجربه عناوین بازی را روی خود دستگاه بسیار دشوار می‌کرد. با این حال تجربه بازی‌ها روی صفحه نمایش تلویزیون بسیار خوب بود. درست است که این دستگاه قدرت پردازش چندان زیادی روی تلویزیون نداشت ولی بازهم تجربه بسیار خوب و بهینه‌ای را به کاربر ارائه می‌داد.

نینتندو سوییچ

این نسخه سوییچ همانطور که گفتیم به نوعی نشانگر شخصیت اصلی این دستگاه بود. این دستگاه از ۳ جزء اصلی تشکیل شده است. تبلت اصلی دستگاه که دارای سخت افزار اصلی مثل پردازنده و صفحه نمایش لمسی است. جایگاه (Dock) که دستگاه را به تلویزیون متصل می‌کند. در آخر هم جویکان (Joycon) که دسته‌های بازی بوده و از آن جدا می‌شوند. این جویکان‌ها می‌توانند با هم به یک جایگاه دسته مانند متصل شده و به شکل یک کنترلر عادی عمل کنند. نکته جالب اینجاست که هر جویکان می‌تواند به تنهایی نیز عملکرد جداگانه داشته باشد. همین باعث می‌شود تا تجربه عناوین چند نفره با نینتندو سوییچ بسیار جالب باشد.

نینتندو سوییچ عادی دو مدل داشت. یکی مدل اولیه و دیگری یک سال بعد عرضه شد و از لحاظ باتری بهبود داشت. با این حال این تفاوت‌ها چیزی نبود که در تصمیم‌گیری شما تأثیر زیادی داشته باشد. بحث اصلی اینجاست که ایرادات اصلی در هر دو مدل وجود داشت. در حال حاضر این مدل از سوییچ قیمت خوبی دارد و تا حدی ارزش خرید دارد. با این حال برای تجربه‌ی بهتر، به مدل بعدی نیز نگاهی بیاندازید.

نقاط قوت

  • قابلیت جدا شدن دسته‌ها
  • صفحه نمایش لمسی
  • پردازنده مشابه و خوب

نقاط ضعف

  • قیمت بالا
  • صفحه نمایش قدیمی و ضعیف
  • کیفیت ساخت متوسط

نینتندو سوییچ اولد (Nintendo Switch OLED)

در سال ۲۰۲۲ شرکت نینتندو تصمیم گرفت تا دوباره کنسول خود را زنده کند. به همین دلیل یک مدل کاملاً جدید را از آن معرفی کرد. به نوعی می‌توان گفت که اولد مدل میان نسلی برای سوییچ است. چیزی مثل ایکس‌باکس وان ایکس یا پلی‌استیشن ۴ پرو. نینتندو با عرضه مدل اولد مشکل اصلی سوییچ که صفحه نمایش آن بود را تا حد زیادی برطرف کرد. البته قیمت آن را نیز بیشتر کرد. با این حال مشخصات دیگر این دستگاه مشابه مدل اولیه است.

مانند مدل اول نینتندو سوییچ پردازنده اولد نیز ARM 4 Cortex-A57 cores است. از طرفی دارای ۴ گیگابایت رم است. پس ما در این زمینه تفاوت زیادی شاهد نبودیم. از طرفی این دستگاه نیز دارای ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بود. این میزان حافظه داخلی نسبت به مدل قبلی بیشتر بود و به نوعی نیاز به حافظه جانبی را کمتر می‌کرد. مانند نینتندو سوییچ عادی این دستگاه نیز از کارتریج پشتیبانی کرده و به همین دلیل کاربران می‌توانند عناوین قبلی خود را نیز روی آن تجربه کنند.

تفاوت اصلی سوییچ اولد با مدل اولیه در صفحه نمایش بود. رزولوشن صفحه نمایش تغییر زیادی نکرد. با این حال این تکنولوژی این صفحه نمایش بود که به طور کلی تغییر کرد و تفاوت زیادی با مدل اولیه داشت. استفاده از سیستم اولد در کنسول دستی چیز جدیدی نیست. ما این کار را در پلی‌استیشن ویتا هم مشاهده کردیم. با این حال صفحه نمایش اولد به طور کلی دوباره سوییچ را زنده کرد. افرادی که به دلیل ضعف صفحه نمایش آن را خریداری نمی‌کردند، دیگر بهانه‌ای نداشته و به همین دلیل فروش آن رشد زیادی داشت.

راهنمای خرید نینتندو سوییچ

استفاده از تکنولوژی اولد باعث شد تا بازی در حالت دستی بسیار بهتر اجرا شود. به همین دلیل دیگر کاربران ترجیح نمی‌دادند که همواره کنسول به تلویزیون متصل باشد. از طرفی اندازه صفحه نمایش دستگاه نیز افزایش پیدا کرد. به این شکل که اندازه فیزیکی دستگاه ثابت بوده و حاشیه‌های صفحه نمایش کمتر شدند. به همین دلیل ظاهر مدرن‌تری پیدا کرده بود. رنگ سفید این دستگاه نیز جالب بود و توانست توجه افراد زیادی را جلب کند.

دلیل عدم افزایش رزولوشن صفحه نمایش دستگاه قدرت سخت افزاری سری سوییچ است. با توجه به پردازنده مشابهی که در تمامی مدل‌ها وجود دارد، منطقی است که برای تجربه عناوین با نرخ فریم ۳۰ شما نیاز به رزولوشن پایین دارید. امکان دارد که ما در سوییچ ۲ شاهد تغییر پردازنده باشیم اما این اتفاق در مدل اولد نیافتاد. تغییر دیگر سوییچ اولد در بخش کیفیت دستگاه بود. نینتندو سوییچ عادی به شما حس یک دستگاه سطح بالا را نمی‌داد.

در اصل استفاده از پلاستیک و تجهیزات ارزان قیمت در کنسول‌ها چیز غیر عادی‌ای نیست. شرکت‌ها برای کاهش قیمت این کار را انجام می‌دهند. با این حال این موضوع در سوییچ دیگر بیش از حد بود. نینتندو این مشکل را در اولد حل کرد. پایه نگهدارنده تبلت کیفیت بسیار بالاتری پیدا کرده، جایگاه دستگاه بهتر شده و از طرفی شیشه صفحه نمایش هم بهتر شد. همه این موارد باعث شدند تا اولد یک دستگاه بسیار بهتر از سوییچ عادی باشند. به همین دلیل اگر در حال حاضر قصد خرید نینتندو سوییچ را دارید، ما این مدل را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نقاط قوت

  • کیفیت ساخت بالاتر
  • صفحه نمایش بسیار خوب
  • رنگ سفید!
  • ظاهر به روزتر

نقاط ضعف

  • عدم ارتقاء سخت افزاری دستگاه
  • عدم افزایش رزولوشن دستگاه

نینتندو سوییچ لایت (Nintendo Switch Lite)

نینتندو سوییچ لایت برای افرادی است که به قسمت همراه سوییچ علاقه زیادی داشتند. به همین دلیل این دستگاه به هیچ عنوان قابلیت اتصال به تلویزیون را ندارد. با این حال یک دستگاه همراه بسیار خوب است. سوییچ لایت در اصل بعد از نینتندو سوییچ عادی و قبل از اولد عرضه شد. بحث اینجاست که کاربری این دستگاه به طور کلی با دو مدل دیگر تفاوت دارد. لایت قیمت کمتری هم دارد. به همین دلیل است که در بحث ارزش خرید بستگی به نیاز کاربر دستگاه خوبی است.

نینتندو سوییچ لایت نیز از همان پردازنده ARM 4 Cortex-A57 cores استفاده می‌کند. این دستگاه نیز دارای ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی است. این حافظه داخلی بیشتر توجیح می‌کند که چرا این دستگاه یک کنسول همراه است. از طرفی صفحه نمایش لایت از سوییچ عادی کوچک‌تر بوده و تنها ۵.۵ اینچ اندازه دارد. با این حال این صفحه نمایش باعث شده تا اندازه لایت کوچک‌تر باشد.

استفاده از نام لایت به چند دلیل است. اول اینکه این مدل به نوعی نسخه سبک شده نینتندو سوییچ است. از لحاظ قیمتی ارزان‌تر بوده و کیفیت‌ساخت آن نیز متوسط است. ای طرفی صفحه نمایش آن مشابه سوییچ اولیه بوده و تنها کوچک‌تر است. دلیل دوم اینکه دستگاه توانایی تبدیل شدن به یک کنسول خانگی را به هیچ عنوان ندارد. یعنی نه تنها جایگاهی برای اتصال ندارد بلکه پورت USB – C تعبیه شده در این دستگاه نیز عملکرد انتقال تصویر به صفحه نمایش بزرگ‌تر را ندارد.

راهنمای خرید نینتندو سوییچ

همانطور که در تصویر مشخص است قابلیت جداسازی دسته در این دستگاه وجود ندارد.

نینتندو تمام تلاش خود را کرده تا اگر کاربری قصد تجربه عناوین نینتندو را روی تلویزیون داشته باشد، از کنسول‌های بزرگ‌تر استفاده کند. با این حال این دستگاه نیز نکات مثبت خود را دارد. اول اینکه جویکان‌ها به طور کامل به دستگاه متصل هستند. به نوعی جویکانی وجود ندارد. پس شما با یک دستگاه کامل روبرو بوده و نگران خطای اتصال یا مشکلات وصل شدن جویکان‌ها نخواهید بود. از طرفی شما از تجربه عناوین چند نفره به صورت Local محروم خواهید بود.

سوییچ لایت در حال حاضر یکی از بهترین دستگاه‌های همراه است. مخصوصاً اینکه در زمینه اجرای بازی هیچ تفاوتی با سوییچ عادی ندارد. همان کارتریج‌ها وارد این دستگاه نیز شده و بسیاری از افراد نینتندو سوییچ لایت را به عنوان یک دستگاه همراه به سوییچ عادی ترجیح می‌دهند. تنها بحث صفحه نمایش اینجا مطرح است. همانطور که گفتیم صفحه نمایش این دستگاه نسبت به مدل‌های دیگر کوچکتر است. از طرفی تکنولوژی آن نیز مانند سوییچ اولیه بوده و کیفیت بالایی ندارد. به همین دلیل این موضوع امکان دارد کاربران را آزار دهد.

نقاط قوت

  • قابلیت حمل
  • کیفیت ساخت خوب
  • عدم مشکلات جویکان
  • پردازنده مشابه با مدل‌های دیگر
  • رنگ‌های زیاد!

نقاط ضعف

  • عدم اتصال به تلویزیون
  • عدم وجود جویکان‌
  • کیفیت صفحه نمایش متوسط

جمع‌بندی

به طور کلی کنسول نینتندو سوییچ یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های گیمینگ در حال حاضر است. به همین دلیل خرید آن ارزش زیادی دارد. از طرفی نینتندو نیز به بهترین نحو از آن پشتیبانی کرده است. این پشتیبانی نیز قرار است تا چند سال دیگر ادامه داشته باشد. به همین دلیل شما نباید نگران این باشید که دستگاهتان به زودی از دور خارج خواهد شد. مخصوصاً اینکه مدل اولد چندی پیش عرضه شد. پس این شرکت برنامه‌ای برای عرضه یک کنسول جدید ندارد.

مدل‌های مختلف سوییچ برای کاربری‌های متفاوت ساخته شده است. با این حال در جدول زیر ما به طور خلاصه ویژگی‌های این دستگاه‌ها را برای شما آوردیم.

نینتندو سوییچ لایت نینتندو سوییچ اولد نینتندو سوییچ اولیه مدل / ویژگی
ARM 4 Cortex-A57 cores ARM 4 Cortex-A57 cores ARM 4 Cortex-A57 cores پردازنده
با پردازنده اصلی یکی بوده و توسط انویدیا ساخته شده است. با پردازنده اصلی یکی بوده و توسط انویدیا ساخته شده است. با پردازنده اصلی یکی بوده و توسط انویدیا ساخته شده است. پردازنده گرافیکی

۵.۵ اینچ

رزولوشن ۷۲۰p

تکنولوژی LCD

۷ اینچ

رزولوشن ۷۲۰p

تکنولوژی OLED

 ۶.۱ اینچ

رزولوشن ۷۲۰p

تکنولوژی LCD

صفحه نمایش
ندارد دارد دارد قابلیت جداشدن دسته

حال اینکه کدام مدل را انتخاب می‌کنید، به طور کامل به شما و کاربریتان بستگی دارد. با این حال ما به شما انتخاب میان مدل اولد یا لایت را پیشنهاد می‌کنیم. مدل قدیمی و اولیه سوییچ قیمت بالایی داشته و ارزش چندانی ندارد. مخصوصاً با عرضه مدل اولد دیگر خرید مدل عادی سوییچ منطقی نیست. مدل لایت به دلیل قیمت پایینی که دارد ارزش توجه را دارد. پس بهتر است به هنگام خرید به تمام موارد ذکر شده در این متن توجه کنید تا بهترین خرید را داشته باشید.


خرید کنسول نینتندو سوییچ اولد از فروشگاه دیجی‌کالا

خرید کنسول نینتندو سوییچ لایت از فروشگاه دیجی‌کالا


صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.