راهنمای استفاده از هیتر و بخاری برقی و نکات ایمنی آن

فهرست مطالب

با کاهش دما در سراسر کشور نیاز به استفاده از لوازم گرمایشی زیاد می‌شود. اگر به دنبال گرم کردن اتاق یا محل کار خود هستید، بخاری برقی می‌تواند یکی از گزینه‌های شما باشد. با این که استفاده از بخاری برقی نیاز به فرآیند خاصی نداشته و طرز کار با آن ساده است، اما باید نکات ایمنی را رعایت کنید تا دچار سانحه نشوید. در این مقاله با راهنمای استفاده از بخاری برقی و نکات ایمنی آن همراه شما خواهیم بود.

نحوه استفاده از بخاری برقی

برای استفاده امن و مطمئن از هیتر برقی نکات زیر را حتما مدنظر داشته باشید.

بررسی سالم بودن هیتر برقی قبل از استفاده

هنگامی که بخاری برقی را برای استفاده در محیط کار یا منزل قرار می‌دهید، باید گرد و غبار آن را کاملا پاک کرده و هرگونه نشانه‌های خرابی یا ساییدگی در اجزا بخاری برقی را بررسی کنید تا در صورت مشاهده هرگونه آسیب، به فکر تعمیر یا تعویض آن باشید. اگر بخاری برقی قدیمی در اختیار دارید و دچار آسیب شده است، توصیه ما خرید بخاری برقی جدید است.

در نظر داشته باشید که مدل‌های قدیمی دارای ویژگی‌های ایمنی داخلی نیستند یا ممکن است نسبت به نمونه‌های امروزی کارآمد، انرژی و توان کمتری داشته باشند. همچنین بخاری برقی‌های قدیمی انرژی بیشتری را در مقایسه با نسخه‌های جدید مصرف می‌کنند که این مسئله می‌تواند یک دلیل مهم برای جایگزین کردن آن‌ها باشد. رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از بخاری برقی به سلامت دستگاه وابسته است.

آیا بخاری برقی دارای تاییدیه‌های ایمنی است؟

راهنمای استفاده از بخاری برقی - 2

این نکته را حتما مدنظر داشته باشید که کلیه بخاری‌های برقی باید دارای برچسب تاییدیه استاندارد باشند، در غیر این صورت، مورد تایید نیستند. معمولا برچسب‌های مربوط به تاییدیه‌های ایمنی را در بخش خارجی بدنه بخاری برقی مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید از تاییدیه موردنظر استعلام گرفته و صحت آن را مورد بررسی قرار دهید. وجود برچسب استاندارد ایمنی روی بدنه بخاری برقی یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید پیرامون ایمنی هیتر مدنظر قرار دهید.

محل قرارگیری بخاری برقی

قرار دادن بخاری برقی بر روی سطح صاف

توجه داشته باشید که اگر بخاری روی یک سطح صاف قرار نگیرد و ناگهان سقوط کند، سوئیچ برگردان بلافاصله هیتر را خاموش می‌کند. در حقیقت وجود سنسور گرمای بیش از حد موجب خاموش شدن دستگاه به هنگام افزایش دما و داغ شدن اجزای بخاری برقی می‌شود. ارزش این قابلیت زمانی مشخص می‌شود که شما نزدیک بخاری برقی نباشید و این اتفاق رخ دهد؛ قطعا شرایط ناگواری به وجود خواهد آمد و می‌تواند خسارت‌های زیادی بر جای بگذارد. به عنوان مثال، یکی از ویژگی های مهم بخاری های برقی پارس خزر را باید کلیدهای قطع کن دانست که باعث می‌شود در صورت بروز مشکل، بخاری به صورت خودکار خاموش شود.

دور کردن بخاری برقی از مواد اشتعال‌زا و محیط مرطوب

محل قرارگیری بخاری برقی اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال، شما نباید هیتر را در فاصله نزدیک مواد قابل اشتعال قرار دهید. همچنین از قرار دادن بخاری برقی در نزدیکی حمام خودداری کنید؛ رطوبت می‌تواند آسیب جدی به بخاری برقی وارد کند. اگر قصد دارید بخاری برقی را در محیط کار یا منزل استفاده کنید، بهتر است آن را از دسترس کودکان دور کنید تا دچار سانحه‌های احتمالی نشوند.

کابل برق را با فاصله مناسب از بخاری برقی قرار دهید

یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن توجه کنید، دور نگه داشتن کابل برق از هیتر است. گاهی وقت‌ها قرارگیری کابل برق در نزدیکی بخاری برقی موجب ذوب شدن کابل یا حتی آتش سوزی خواهد شد. همچنین توصیه می‌کنیم از چند راهی برای اتصال به برق استفاده نکنید؛ این کار ممکن است مدار را بیشتر از اندازه گرم کرده و آتش سوزی الکتریکی را به وجود آورد. بنابراین بهتر است بخاری برقی را به صورت مستقیم به پریز برق متصل کنید. این یکی از مهم‌ترین نکات نحوه استفاده از بخاری برقی است.

قبل از خاموش کردن هیتر برقی، فضا را ترک نکنید

استفاده از بخاری برقی - 1

هرگز نباید بخاری برقی را روشن به حال خود رها کنید. یکی از کارهای خطرناکی که همواره باعث بروز خسارت‌های زیادی می‌شود، غفلت افرادی است که بخاری برقی را روشن گذاشته و از خانه یا محل کار خارج می‌شوند. اگر قصد خروج از فروشگاه یا خانه را دارید، باید هیتر را خاموش کنید. شاید هنگامی که قصد خروج دارید، وسوسه شوید که بعد از بازگشت اتاق توسط بخاری برقی گرم نگه داشته می‌شود، اما ممکن است زمانی که حضور ندارید، بخاری برقی دچار مشکل شود و خسارت‌های مالی را متوجه شما کند. توصیه می‌کنیم زمانی که قصد خروج و فاصله گرفتن طولانی مدت از بخاری برقی را دارید، آن را خاموش کنید.

برای مدت زمان طولانی از بخاری برقی استفاده نکنید

شما نباید از بخاری برقی برای مدت زمان طولانی استفاده کنید. انجام این کار باعث افزایش چند برابری هزینه برق شده و می‌تواند در طولانی مدت باعث خرابی دستگاه شود. یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی در هنگام استفاده از هیتر برقی که باید به آن توجه کرد، خاموش کردن دستگاه بعد از مدت زمان مشخص است. گاهی وقت‌ها استفاده طولانی مدت از هیتر می‌تواند باعث ذوب شدن و بروز مشکل در دستگاه شود.

بررسی سلامت بخاری برقی را انجام دهید

جمع‌بندی

با این که بخاری‌های برقی زیادی برای خرید در دسترس قرار دارند، اما شما باید نکات مهم پیرامون استفاده از آن را بدانید تا دچار مشکل نشوید. در این مقاله سعی کردیم نکات مهم پیرامون استفاده از بخاری برقی و موارد ایمنی آن را آموزش دهیم. شما باید هر کدام از این موارد را مدنظر قرار دهید تا از بروز هرگونه مشکل جلوگیری کنید.

سوالات متداول

آیا سلامت سنسور دما در بخاری برقی اهمیت دارد؟

بله؛ این سنسور در صورت افزایش دمای دستگاه (به دلایل مختلف) هیتر را به صورت خودکار خاموش کرده و از بروز سانحه‌های احتمالی جلوگیری کند.

هیتر برقی برای چه فضایی مناسب است؟

برای گرم کردن هر متر مبع نیاز به ۱۰ وات قدرت گرمایی دارید. پس برای یک اتاق ۱۰ متری نیاز به ۱۰۰۰ وات قدرت گرمایی دارید. با این راهنما می توانید بر اساس دستگاه تصمیم بگیرید که کدام فضا را بهتر گرم می کند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.