دو فضانورد عربستانی به ایستگاه فضایی می روند

بر اساس گزارش های رسمی، دومین ماموریت فضایی کاملا خصوصی شرکت Axiom Space برای پرتاب با فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین ‌المللی از مرکز فضایی کندی در فلوریدا آماده است.

به گزارش سیناپرس، چهار فضانورد جدید بخش خصوصی که شامل یک زن و مرد اهل عربستان می شوند قرار است در یکشنبه پیش رو به ایستگاه فضایی بین المللی خواهند رفت. این ماموریت برای ساعت ۵ و ۳۷ دقیقه عصر یکشنبه هفته آینده برنامه ریزی شده و در صورت وجود شرایط نامساعد جوی، ماموریت می تواند روز بعد انجام شود.

کنترل ‌کننده ‌های پرواز ناسا در پی بررسی آمادگی این ماموریت گفتند، اگر شرایط جوی مساعد نباشد ممکن است این مأموریت تا پایان تابستان یا بعد از آن به تعویق بیفتد.

به گفته مقامات، دلیل موضوع فوق این است که برنامه پرتاب های فضایی ناسا طی هفته های آتی بسیار فشرده بوده و سایر ماموریت ها اولویت های بالاتری دارند.

گفتنی است چهار فضانورد تحت نظارت Axiom Space مستقر در هیوستون قرار است هشت روز فعالیت تجاری و آموزشی را در ایستگاه فضایی انجام دهند. از جمله ماموریت های این تیم، نمایش های تکنولوژیکی و تولید مواد نوآورانه و همچنین ایجاد مواد بیولوژیکی جایگزین در مدار زمین است.

کن باورسوکس فضانورد سابق ناسا که اکنون معاون عملیات فضایی ماموریت فوق را بر عهده دارد در این رابطه گفت: انجام این مأموریت ‌ها برای ما در ناسا بسیار مهم هستند، زیرا تلاش می ‌کنیم فضا، به ویژه مدار پایین زمین، را برای بخش بزرگ ‌تری از جامعه باز کنیم.به گزارش سیناپرس، شرکت خصوصی Axiom این فعالیت ها را به عنوان زمینه ساز ماموریت های تجاری آینده در یک ایستگاه فضایی خصوصی می داند که این شرکت در نظر دارد در اواخر سال ۲۰۲۵ با همکاری شرکای دانشگاهی و صنعتی به مدار زمین پرتاب کند.

کن باورسوکس  در ادامه توضیحاتش گفت: کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود، و ما فکر می کنیم که فعالیت های تجاری در مدار پایینی زمین به گسترش خود ادامه خواهد داد. پیش بینی می کنم روزی ناسا فقط یک شرکت کننده در این حوزه اقتصاد خواهد بود و خدماتی را از صنایع خصوصی خریداری می کند.

به گزارش سیناپرس، موضوع قابل توجه دیگر در رابطه با ماموریت فوق این است که چهار خدمه این ماموریت متشکل از پگی ویتسون فضانورد سابق ناسا، جان شافنر خلبان بازنشسته و دو شهروند عربستان سعودی به عنوان متخصص مأموریت هستند. این فضانوردان عرب علی القرنی و ریحانه برناوی نام دارند که ریحانه برناوی اولین زن عربستانی خواهد بود که به فضا پرواز می ‌کند. هر دوی این افراد از فضانوردان و عضو برنامه ملی فضایی عربستان سعودی هستند و به عنوان بخشی از توافقنامه بین Axiom Space و عربستان به مدار زمین سفر خواهند کرد.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: upi

نوشته دو فضانورد عربستانی به ایستگاه فضایی می روند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.