در رویداد WWDC 2023 اپل چه محصولاتی معرفی می‌شوند؟

فقط دو روز دیگر، اپل در کنفرانس WWDC 2023 قصد دارد از چندین محصول جدید رونمایی کند. در کنار محصولات نرم‌افزاری همیشگی، امسال قرار است هدست واقعیت ترکیبی این شرکت رسما معرفی شود و همچنین باید به معرفی حداقل ۲ کامپیوتر مک هم اشاره کنیم. در ادامه تمام انتظارات خود را از رویداد WWDC 2023 اپل مطرح می‌کنیم.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - نات اکتیو

۴۳,۳۵۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 Pro ZAA دو سیم‌ کارت ظرفیت 1 ترابایت و 6 گیگابایت رم  - نات اکتیو

۹۸,۷۹۰,۰۰۰

تومان

سخت‌افزار

معمولا رویدادهای WWDC به معرفی سیستم‌عامل‌های جدید اختصاص دارند ولی گاهی اوقات اپل در این رویداد‌ها، از محصولات سخت‌افزاری هم رونمایی می‌کند. امسال هم از جمله سال‌هایی است که به نظر می‌رسد با حداقل ۳ محصول سخت‌افزاری جدید روبرو می‌شویم که در این میان، طبیعتا کاربران زیادی بی‌صبرانه منتظر معرفی اولین هدست واقعیت ترکیبی این شرکت هستند.

هدست واقعیت ترکیبی

اپل از سال‌ها قبل مشغول آماده‌سازی هدست واقعیت ترکیبی خود بوده است و حالا بعد از چند بار تاخیر در معرفی، به نظر می‌رسد قرار است بالاخره با این محصول جذاب روبرو شویم. با وجود اینکه اپل می‌خواهد در رویداد WWDC 2023 از این هدست رونمایی کند، ولی بر اساس گزارش‌های منتشر شده، ظاهرا عرضه‌ی آن به اواخر سال جاری میلادی موکول شده است.

رویداد WWDC 2023

این هدست بدنه‌ی باریک و سبکی دارد و به همین خاطر نسبت به رقبای خود، استفاده از آن راحت‌تر خواهد بود. البته اپل برای کاهش وزن بدنه، یک باتری اکسترنال طراحی کرده که به طور جداگانه به بدن کاربر وصل می‌شود و از طریق کابل USB-C می‌تواند انرژی موردنیاز برای هدست را تامین کند. گفته می‌شود وزن بدنه‌ی اصلی حدود ۲۰۰ گرم است و بنابراین نسبت به رقبا، به طور قابل توجهی سبک‌تر خواهد بود.

عمر باتری این هدست حدود ۲ ساعت است ولی با توجه به اکسترنال بودن باتری موردنظر، کاربران به راحتی می‌توانند آن را تعویض کنند. این هدست هم از واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کند و هم از واقعیت افزوده. همچنین در بدنه یک دکمه‌ی چرخشی فیزیکی تعبیه شده تا کاربران بتوانند به راحتی بین این دو حالت سوئیچ کنند.

نمایشگرهای استفاده شده در این هدست مبتنی بر پنل‌های microOLED ساخت سونی هستند که زاویه دید ۱۲۰ درجه‌ای ارائه می‌کنند و برای محتواهای HDR قادر به ارائه‌ی حداکثر روشنایی ۵۰۰۰ نیت هستند. تراکم پیکسلی این نمایشگرها، ۴۰۰۰ پیکسل در هر اینچ است که این یعنی از نظر تراکم پیکسلی هم با هدست فوق‌العاده‌ای نسبت به رقبا روبرو هستیم. برای این هدست‌، امکان استفاده از لنز طبی هم وجود دارد و لنزهای داخلی هدست هم برای فوکوس بهتر قابل تنظیم هستند.

رویداد WWDC 2023

بیش از ۱۲ دوربین در بدنه تعبیه شده که برای ردیابی حرکات دست، پا و حالات چهره مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ضمن باید به اسکنر عنبیه چشم هم اشاره کنیم که مختص تایید هویت است. به لطف همین سنسور‌ها و دوربین‌ها، کاربر مثلا می‌تواند به یک شیء خاص نگاه کند تا انتخاب شود و سپس با استفاده از دست می‌توانید با شیء موردنظر تعامل داشته باشید. از دیگر قابلیت‌های جذاب آن، می‌توانیم به تایپ کردن از طریق کیبورد مجازی اشاره کنیم که البته با بهره‌گیری از آیفون هم می‌توانید چنین کاری را انجام دهید. سنسور‌های استفاده شده در بدنه، قادر به ایجاد نقشه‌ی دقیق سه‌بعدی از محیط اطراف هستند که این مشخصه برای اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگرچه این هدست می‌تواند به کامپیوترهای مک وصل شود تا محتوای در حال نمایش را از طریق نمایشگر کامپیوتر مک ارائه دهد، ولی در کل به‌عنوان یک هدست کاملا مستقل توسعه پیدا کرده است. پردازش این هدست از طریق دو پردازنده‌ی سری M2 صورت می‌گیرد که یکی از پردازنده‌ها از نظر پردازشی حرف زیادی برای گفتن دارد. چیپست دوم هم که ضعیف‌تر است، برای تامین قدرت پردازشی سنسورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رویداد WWDC 2023

اپل برای این هدست، سیستم‌عامل جدیدی تحت عنوان xrOS توسعه داده که xr به extended reality اشاره دارد. این سیستم‌عامل ظاهرا می‌تواند اپلیکیشن‌های آیپد را در محیط سه‌بعدی اجرا کند و در ضمن توسعه‌دهندگان قادر به توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مختلف برای آن خواهند بود.

مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی

رویداد WWDC 2023

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار، اپل قصد دارد دو مدل از مک‌بوک ایر را به دست کاربران برساند. در رویداد WWDC 2023 قرار است مک‌بوک ایر ۱۵.۵ اینچی معرفی شود که در کنار مدل فعلی ۱۳.۶ اینچی راهی بازار خواهد شد. البته متاسفانه به دلیل اینکه هنوز چیپست‌های سری M3 آماده نیستند، این مدل با تراشه‌های سری M2 عرضه می‌شود. ظاهرا این مدل از نظر طراحی تفاوتی با برادر کوچک‌تر خود ندارد و صرفا از نمایشگر و ابعاد بزرگ‌تری بهره می‌برد. همچنین قابلیت‌هایی مانند نمایشگر ۱۲۰ هرتزی هم محدود به مدل‌های پرو باقی می‌ماند.

لپ تاپ 16.2 اینچ اپل مدل MacBook Pro MK193 2021

۱۱۲,۴۹۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020

۴۷,۱۹۰,۰۰۰

تومان

مک استودیو

رویداد WWDC 2023

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، اپل در حال آزمایش نسل جدید مک استودیو مبتنی بر چیپست‌های M2 اولترا و M2 مکس است. در گزارش‌های منتشر شده آمده که اپل در رویداد WWDC 2023 از چندین کامپیوتر مک رونمایی می‌کند که یکی از آن‌ها بدون شک مک‌بوک ایر ۱۵ اینچی است. در مورد نسل جدید مک استودیو هم خبرهای متعددی منتشر شده است. اما در کنار بهره‌گیری از چیپست‌های جدید، به نظر‌ می‌رسد مک استودیو جدید از نظر دیگر مشخصه‌ها تفاوتی با نسل قبلی خود نخواهد داشت.

کامپیوتر کوچک اپل مدل MGNT3 2020

نرم‌افزار

رویداد WWDC در وهله‌ی اول یک رویداد نرم‌افزاری است و به همین خاطر امسال هم قرار است با سیستم‌عامل‌های مختلفی روبرو شویم. از iOS 17 و macOS 14 گرفته تا سیستم‌عامل xrOS که به طور اختصاصی برای هدست اپل توسعه یافته است.

iOS 17

iOS 17

به نظر می‌رسد اپل برای iOS 17 تصمیم گرفته برخی از مشخصه‌هایی که سال‌هاست کاربران زیادی چشم‌انتظار آن‌ها هستند، ارائه کند. در iOS 16، قابلیت‌های مربوط به لاک اسکرین افزایش پیدا کرد و کاربران به امکانات مختلفی در زمینه‌ی ویجت‌ها و دیگر موارد دسترسی پیدا کردند. حالا گفته می‌شود در iOS 17، کاربران آیفون اگر این گوشی را به صورت افقی روی استند یا شارژر قرار دهند، می‌توانند از آیفون موردنظر به عنوان نمایشگر هوشمند بهره ببرند. همچنین ممکن است قابلیت‌های شخصی‌سازی لاک‌اسکرین آیفون راهی آیپدها هم شود.

در زمینه‌ی تغییرات در کنترل سنتر و افزایش قابلیت‌های جزیره پویا هم گزارش‌هایی منتشر شده ولی هنوز نمی‌توانیم به جزئیات آن‌ها اشاره کنیم. یکی از قابلیت‌های مهمی که قرار است برای کاربران اروپایی ارائه شود، امکان سایدلود کردن اپلیکیشن‌ها است. این یعنی کاربران اروپایی می‌توانند اپ‌های موردنظر را از طریق دیگر منابع دریافت کنند و محدود به اپ استور نخواهند بود. اگرچه این مشخصه فقط برای اتحادیه اروپا ارائه می‌‌شود، ولی باید ببینیم آیا در دیگر مناطق جهان هم کاربران راهی برای دور زدن این محدودیت پیدا می‌کنند یا نه.

xrOS

xrOS

سیستم‌عامل xrOS که به طور اختصاصی برای هدست اپل توسعه پیدا کرده، مانند دیگر سیستم‌عامل‌های این شرکت دارای اپ استور خواهد بود. رابط کاربری این سیستم‌عامل ظاهرا شباهت زیادی به iOS دارد و کاربران از طریق حرکات دست و چشم می‌توانند با این سیستم‌عامل ارتباط برقرار کنند. البته امکان برقراری ارتباط از طریق آیفون، آیپد و کامپیوترهای مک هم وجود دارد.

اپل اپلیکیشن‌های اختصاصی مختلفی را برای هدست واقعیت ترکیبی خود توسعه داده و در حال همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه‌ی بازی‌سازی و سرگرمی برای آماده‌سازی محتواهای سه‌بعدی سازگار با این هدست است. در کنار اپ‌های اختصاصی، ظاهرا این هدست می‌تواند بسیاری از اپ‌های آیپدها را در محیط سه‌بعدی اجرا کند. این یعنی کاربران از همان ابتدا به گزینه‌های مختلفی دسترسی خواهند داشت. اپل برای اینکه بتواند توجه توسعه‌دهندگان را جلب کند، ابزارهای متنوعی را آماده کرده تا توسعه‌دهندگان برای ایجاد اپ‌های مناسب این هدست، با چالش‌های کمتری روبرو شوند.

macOS 14

در این رویداد قرار است از macOS 14 هم رونمایی شود ولی متاسفانه هنوز گزارش‌های زیادی در مورد آن منتشر نشده است. در مورد مشخصه‌های مختلف، نباید انتظار تغییر چندانی را داشته باشیم و احتمالا اپل برای این نسخه تصمیم گرفته روی بهبود ثبات تمرکز کند.

WatchOS 10

WatchOS 10

به احتمال زیاد WatchOS 10 قرار است با ویژگی‌های جدید و جذابی روبرو شود. گفته می‌شود ویجت‌ها یکی از بخش‌های کلیدی این آپدیت محسوب می‌شود که امکانات زیادی را برای کاربران ارائه می‌کنند. به لطف ویجت‌ها، کاربران ساعت‌های اپل واچ راحت‌تر از گذشته می‌توانند فقط با یک نگاه، به اطلاعات کلیدی دست پیدا کنند. در ضمن به احتمال ارائه‌ی قابلیت شخصی‌سازی دکمه‌های اپل واچ هم اشاره شده تا کاربران در این زمینه امکانات بیشتری داشته باشند.

ساعت هوشمند اپل واچ مدل Ultra 49 mm Alpine Loop

۴۴,۳۹۰,۰۰۰

تومان

ساعت هوشمند اپل مدل Series 8 Aluminum 45mm

۱۸,۹۲۰,۰۰۰

تومان

تاریخ و ساعت برگزاری رویداد WWDC 2023

این رویداد فقط دو روز دیگر در تاریخ ۱۵ خرداد ساعت ۲۰:۰۰ به وقت ایران کار خود را آغاز می‌کند و به گفته‌ی برخی افشاگران، قرار است افتتاحیه‌ی این کنفرانس حدود ۲ ساعت طول بکشد.

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 CH دو سیم‌ کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - نات اکتیو

۴۳,۳۵۰,۰۰۰

تومان

گوشی موبایل اپل مدل iPhone 13 Pro ZAA دو سیم‌ کارت ظرفیت 1 ترابایت و 6 گیگابایت رم  - نات اکتیو

۹۸,۷۹۰,۰۰۰

تومان

منبع: MacRumors

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link