دانشمندان به تازگی رودخانه عظیمی را که در زیر قطب جنوب پنهان بود، کشف کرده‌اند!

وقتی در مورد پیش‌بینی ریزش یخ در قطب جنوب با گرم شدن جهان صحبت می‌کنیم، دانشمندان باید انواع متغیر‌ها را در نظر بگیرند.

اکنون محققان رودخانه عظیمی را کشف کرده‌اند که در عمق ۴۶۰ کیلومتری زیر یخ قرار دارد و مسافتی طولانی‌تر از رودخانه تیمز که از لندن در بریتانیا می‌گذرد، را طی می‌کند.

کارشناسان می‌گویند آبراه تازه کشف‌شده و شاخه‌های آن می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی بر نحوه جریان و ذوب شدن یخ‌های یخچالی بالای آن تأثیر بگذارند.

محققان برای انجام این کشف کشف از ترکیبی از بررسی‌های راداری هوابرد استفاده کردند که می‌تواند از ورای یخ تشخیص دهنده باشد، به علاوه مدل‌سازی جریان آب. هم این مسئله را تایید می‌کند که  آب آن به دریای ودل میریزد.

مارتین سیگرت، یخ‌شناس، از امپریال کالج لندن، می‌گوید: «منطقه‌ای که این مطالعه در آن انجام شده است، دارای یخ کافی برای بالا بردن سطح دریا در سطح جهان به میزان ۴.۳ متر است. میزان ذوب شدن این یخ و سرعت آن به لیز بودن پایه یخ مرتبط است.

دانشمندان مدت‌هاست می‌دانند که آب در زیر صفحات یخی جریان دارد. این به دو صورت اتفاق می‌افتد: گرمای زمین گرمایی و اصطکاک می‌تواند ورقه‌های یخ را از زیر یخچال ذوب کند، در حالی که شکاف‌های عمیقی به نام مولین می‌توانند آب مذاب سطح را به سمت پایین هدایت کنند.

مورد دوم بیشتر در قطب شمال و گرینلند رخ می‌دهد، جایی که تغییرات فصلی بیشتری در ضخامت یخ وجود دارد.

در قطب جنوب، ذوب کافی در پایه صفحات یخی برای تشکیل رودخانه‌ها ایجاد می‌شود. این کانال‌های فشار بالا و آب شیرین به نوبه خود می‌توانند فرآیند ذوب یخ را تسریع کنند زیرا پایه یخچال در نقطه‌ای که با دریا برخورد می‌کند، پایدارتر می‌شود.

کشف رودخانه‌ای که صد‌ها کیلومتر بعد به داخل خشکی می‌رسد ، نشان می‌دهد که ما نمی‌توانیم بدون در نظر گرفتن کل سیستم، ذوب یخ را به طور کامل درک کنیم: ورقه یخ، اقیانوس و آب شیرین.

محققان می‌گویند اگر نرخ ذوب در قطب جنوب به افزایش ادامه یابد و تابستان‌ها به اندازه کافی گرم باشد تا ذوب سطحی و مولین ایجاد شود، این ممکن است تأثیر قابل توجهی بر رودخانه‌های پنهانی که از قبل وجود دارند داشته باشد.

این تحقیق در Nature Geoscience منتشر شده

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link