دانشمندان با استفاده از کریسپر، ژن تمساح را وارد ژنوم گربه ماهی کردند

catfish 63cfe170b369adde9fd5eeb5

پژوهشگران که یافته‌های آن‌ها در سرور مقالات پیش‌چاپ bioRxiv منتشر شده است، می‌گویند ماهی‌های تراریخته‌ی آن‌ها عقیم هستند و فقط در صورتی می‌توانند تولیدمثل کنند که هورمون‌های تولیدمثلی به آن‌ها تزریق شود. این مقاله هنوز مورد بازنگری قرار نگرفته است.

گرگ لوتز از دانشگاه ایالتی لوئیزیانا که چندین دهه به مطالعه نقش ژنتیک در آبزی‌پروری مشغول بوده است، درمورد این کار خوشبین است و می‌گوید مقاومت دربرابر بیماری می‌تواند تاثیر زیادی بر مقدار تلفاتی داشته باشد که توسط مزارع پرورش ماهی تولید می‌شود. او می‌گوید کاهش این تلفات یکی از اهداف قدیمی ویرایش ژن در حیوانات پرورشی بوده است. پرورش ماهی‌های مقاوم دربرابر بیماری به منابع کمتری نیاز دارد و به‌طورکلی ضایعات کمتری تولید می‌کند.

اگرچه لوتز در مورد پژوهش جدید نظر مثبتی دارد، متقاعد نشده است که گربه‌ماهی که به کمک کریسپر مهندسی شده است، بتواند آینده آبزی‌پروری را متحول کند. روش ویرایش ژنی که توسط تیم مورد استفاده قرار گرفته است، پیچیده است و احتمالا باید برای هر نوبت تخم‌ریزی برای تولید گربه‌ماهی هیبریدی که در مزارع پرورش ماهی استفاده می‌شود، تکرار شود.

آیا مردم گربه‌ماهی دارای ژن تمساح را می‌خورند؟

دانشمندان آبرن امیدوارند که درنهایت برای گربه‌ماهی تراریخته خود مجوز بگیرند تا بتوانند آن را به فروش برسانند و مردم آن را مصرف کنند. اما این روند می‌تواند طولانی باشد.

در ایالات متحده، فقط یک نوع ماهی‌ دستکاری‌شده ژنتیکی تایید شده است. در سال ۲۰۲۱، سالمون آکوآ ادونتج، ۲۶ سال پس از اینکه شرکت AquaBounty برای اولین‌بار درخواست دریافت مجوز را برای سازمان غذا و دارو فرستاد، سرانجام وارد بازار ایالات متحده شد. این ماهی سالمون دارای یک ژن اضافی است (از ژنوم نوع دیگری از سالمون گرفته شده است) که موجب می‌شود نسبت‌به حالت طبیعی بسیار بزرگ‌تر شود.

فرض کنید گربه‌ماهی تراریخته درنهایت مجوز فروش را می‌گیرد. آیا مردم تمایلی به مصرف آن‌ها خواهند داشت؟ سو و دانهام فکر می‌کنند که مردم آن‌ها را می‌خورند.

سو می‌گوید، وقتی ماهی پخته شد، پروتئینی که توسط ژن تمساح ساخته شده است، فعالیت زیستی خود را از دست می‌دهد، بنابراین بعید است که عواقبی برای کسی داشته باشند که آن ماهی را می‌خورد. او اضافه می‌کند که بسیاری از مردم درحال‌حاضر گوشت تمساح را می‌خورند. اما لوتز می‌گوید برخی افراد ممکن است علاقه‌ای به خوردن گربه‌ماهی که دارای ژن تمساح است، نداشته باشند و تصور وحشتناکی نسبت به گربه‌ماهی داشته باشند که دارای ژن تمساح است.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link