داشتن فرزند منجر به شادی بیشتر می شود

برای بسیاری از زوج ها، بچه دار شدن یکی از بزرگترین رویدادهای زندگی است. اما سوالی که ذهن روان شناسان را به خود مشغول کرده، این است که آیا واقعاً بچه دار شدن والدین را خوشحال تر می کند و اگر بله، این حس خوشحالی چقدر طول می کشد؟

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید در مورد احساس والدین پس از بچه دار شدن، نشان می دهد: تولد یک فرزند جدید می تواند شادی والدین را افزایش دهد.

در این مطالعه، دانشمندان آلمانی، داده‌ های بیش از ۵ هزار والدین را از سال ۱۹۸۴، تجزیه و تحلیل کردند. همه والدین شرکت ‌کننده در این مطالعه، تولد یک فرزند را تجربه کرده و از اولین فرزندشان بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۹ مراقبت کرده بودند. در طول این مطالعات به طور سالانه با والدین مصاحبه و در مورد چیزهای مختلفی از آن ها سؤال می ‌شد. این سوالات شامل سطح رضایت از زندگی و همچنین شادی، غم، اضطراب و خشم بود. این داده ها از پنج سال قبل از تولد فرزند تا پنج سال پس از والدین شدن آنها تجزیه و تحلیل شد.

بر اساس این مطالعه مشخص شد: بارزترین اثر تولد فرزند، افزایش شدید رضایت از زندگی و شادی والدین در سال اول بود. بنابراین افسانه شادی پس از تولد کودک ، واقعی است! با این حال، رضایت و شادی از زندگی به تدریج در سال‌های پس از تولد نوزاد به حالت عادی بازگشت. در مجموع، زوج‌ها پنج سال پس از والدین شدن، سطوح مشابهی از رضایت و شادی از زندگی را در مقایسه با پنج سال قبل از فرزند دار شدن نشان دادند.

در مورد عواطف منفی، قوی ترین اثر برای خشم یافت شد. خشم در پنج سال قبل از پدر و مادر شدن زوج کاهش می یابد و در سال اول والدین شدن به پایین ترین حد خود می رسد. به گزارش سیناپرس،پس از آن، افزایش یافته و پنج سال پس از تولد نوزاد، عصبانیت حتی از پنج سال قبل از تولد نوزاد بیشتر بود.

به گزارش سیناپرس، نویسندگان این مطالعه پیشنهاد کردند که این سطوح خشم بالاتر واکنشی را به دلیل جنبه های استرس زا والدین بودن، مانند محرومیت از خواب یا درگیری های زمانی بین خانواده و کار، منعکس می کند. برای غم و اندوه و اضطراب، اثرات تولد فرزند، اندک بود.

تجزیه و تحلیل اثرات جنسیتی نشان داد: مادران نسبت به پدران افزایش قابل توجهی در شادی و رضایت از زندگی را تجربه کردند، اما در عین حال اثرات خشم شدیدتری را نیز تجربه کردند. نویسندگان این مطالعه پیشنهاد کردند که عوامل بیولوژیکی یا انتظارات نقش جنسیتی ممکن است این تأثیر را توضیح دهند.

به گزارش سیناپرس، در مجموع، نتایج این مطالعه به وضوح نشان می دهد که شادی ناشی از تولد کودک وجود دارد. در سال اول زندگی یک نوزاد، والدین بیشتر از قبل از زندگی خود خوشحال و راضی هستند. با این حال، این اثر فقط مدت کوتاهی دوام می‌آورد و وقتی کودک پنج ساله می‌شود، هم شادی و هم رضایت از زندگی والدین او به سطحی که پنج سال قبل از تولد کودک در آن بودند، برگشته بود.

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Emotion منتشر شده است.

مترجم: فاطمه کردی

نوشته داشتن فرزند منجر به شادی بیشتر می شود اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link