خونه مادربزرگه هزارتا قصه داره – پیدا کردن کامپیوتر نایاب سال ۱۹۵۶ در زیرزمین خانه مادربزرگ

در طول دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی، رایانه‌ها تقریباً به طور انحصاری برای مشاغل بسیار پیشرفته و پیچیده و یا استفاده دولتی در نظر گرفته می‌شدند. تعداد بسیار کمی از شهروندان عادی در آن زمان در خانه‌های خود کامپیوتر داشتند. بنابراین حق بدهید که تعجب کنیم وقتی یک کاربر شبکه اجتماعی Reddit یکی از کمیاب‌ترین رایانه‌های دنیا را در زیرزمین خانه پدربزرگ و مادربزرگ‌ش پیدا می‌کند! البته برای ما ایرانیان که در تاریخ خود سابقه غنی کردن اورانیوم در زیرزمین خانه‌ی یک جوان کم‌سن و سال را داشتیم، آن‌چنان هم جای تعجب ندارد! در هر صورت برای خواندن داستان پیدا کردن کامپیوتر نایاب سال ۱۹۵۶ با ما همراه باشید.

داستان پیدا کردن کامپیوتر نایاب سال ۱۹۵۶

شخصی روز دوشنبه یک موضوع بسیار نادر را در ساب ردیت r/vintagecomputing پست کرد. کاربر Reddit “c-wizz” عکس‌های دو کامپیوتر قدیمی کشف شده در زیرزمین پدربزرگ و مادربزرگش را به اشتراک گذاشت. یکی از آن‌ها PDP-8/e بود (دکلت سمت چپ)، اما چیزی که واقعا توجه c-wizz و سایر Redditor ها را به خود جلب کرد، کامپیوتر دوم، LGP-30 بود.

LGP-30 در سال ۱۹۵۶ تولید شد و تقریباً با قیمت ۴۷۰۰۰ دلار فروخته شد. پس از تورم بزرگی در جهان ریشه‌دار شده است، ، کارشناسان تخمین می‌زنند که کامپیوتر LGP-30 با پول امروزی نزدیک به ۵۱۳۰۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. رایانه در زمان خود نسبتاً کوچک بود، زیرا رایانه‌های دیگر در اواسط دهه ۱۹۵۰ هنوز تمامی فضای اتاق‌ها را اشغال می‌کردند. LGP-30 به هیچ وجه “سبک” نیست و حدود ۸۰۰ پوند (۳۶۳ کیلوگرم) وزن دارد.

خونه مادربزرگه هزارتا قصه داره - پیدا کردن کامپیوتر نایاب سال 1956 در زیرزمین خانه مادربزرگ

LGP-30 با کامپیوتری که شامل ۱۱۳ لوله خلاء، ۱۴۵۰ دیود نیمه هادی و حافظه درام مغناطیسی می‌شد، تنه به تنه می‌شد. حافظه این کامپیوتر قادر بود تا ۴۰۶۹ کلمه ۳۱ بیتی را ذخیره کند که در شرایط امروزی معادل ۱۵.۸ کیلوبایت است. ۱۵.۸ کیلوبایت کوچک ممکن است خنده‌دار به نظر برسد، اما با توجه به ظرفیت محاسباتی در آن زمان، این مقدار بسیار هم قابل ستایش بود.

Redditor دیگری اشاره کرد که تنها تعداد ۴۵ عدد از LGP-30 تاکنون تولید شده است که احتمالاً به دلیل قیمت بالا و عدم تقاضای مصرف کننده است. وضعیت تقریباً همه ۴۵ رایانه ناشناخته است، بنابراین یافتن یکی از این کامپیوترهای بیکار در زیرزمین خانه مادربزرگ یکی از کاربران، واقعا یک کشف حیرت‌انگیز است.

به گفته c-wizz، پدربزرگش از رایانه برای “محاسبات مهندسی عمران در دهه ۶۰” استفاده می‌کرد. او احتمالاً یکی از تنها افرادی در آلمان بود که به طور خصوصی صاحب رایانه بود. تصور کنید که تمام این داستان بسیار قبل از عرضه کامپیوترهای شخصی آی‌بی‌ام و اپل در دهه ۱۹۷۰ بود.

متأسفانه، c-wizz تأیید کرد که LGP-30 در شرایط عملیاتی نیست که خب موضوع عجیبی هم نیست. به نظر می‌رسد که او علاقه‌مند به تعمیر این کامپیوتر است و می‌گوید:

من یک موزه در آلمان پیدا کردم که ظاهرا یک LGP-30 در آنجا کار می‌کند. فکر می‌کنم با آن‌ها تماس خواهم گرفت.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.