خرید و فروش آیفون ۱۴ ممنوع است

به تازگی رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی استان تهران طی اظهاراتی اعلام کرده که چون گوشی های آیفون ۱۴ تا به این لحظه به صورت تجاری وارد نشده‌اند، خرید و فروش آن‌ها ممنوع است.

تقریباً در مهر ماه امسال و پس از آغاز عرضه گوشی‌های آیفون ۱۴، شاهد حضور این گوشی‌ها به صورت رجیسترنشده در بازار ایران بودیم. از همان زمان، مسئله رجیستر آیفون ۱۴ برای ما به صورت یک معمای عجیب باقی مانده بود – چرا این گوشی‌ها رجیستر نمی‌شوند؟ تا به این لحظه، تمام گوشی‌های آیفون ۱۴ موجود در بازار ایران به صورت قاچاقی یا مسافری وارد شده‌اند و خبری از واردات رسمی این گوشی و رجیستر شدن آن نیست. اما به نظر می‌رسد که حال، جواب این معما را می‌دانیم.

رئیس اتحادیه تلفن همراه: خرید و فروش آیفون ۱۴ ممنوع است

محمدرضا رمضان، رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی استان تهران، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت:

«آیفون ۱۴ به صورت تجاری وارد کشور نشده و تا این لحظه اجازه واردات آن داده نشده است. البته ممکن است در آینده این مجوز داده شود اما مشخص نیست و این اختیار هم دست ما نیست. بنابراین تا این لحظه چون آیفون ۱۴ به صورت تجاری وارد نشده، خرید و فروش آن ممنوع است. البته کسبه دارای جواز کسب معمولاً تخلف نمی‌کنند و در حال حاضر عموما سایت‌ها هستند که آیفون ۱۴ خرید و فروش می‌کنند».

علت: قابلیت وصل شدن به استارلینک

وی دلیل ممنوعیت خرید و فروش و همچنین عدم واردات قانونی آیفون ۱۴ را «ارزبری زیاد» و «قابلیت وصل شدن به استارلینک» عنوان کرد:

«آیفون ۱۴ ارزبری زیادی دارد و سخنگوی وزارت صمت هم گفته بود اجازه واردات این کالا داده نشده است. برخی هم دربازتر می‌گویند آیفون ۱۴ قابلیت وصل شدن به استارلینک را دارد که البته صحت این موضوع را نمی‌دانیم و آن را تأیید یا رد نمی‌کنیم».

iphone 14 satellite
قابلیت ارتباط ماهواره‌ای آیفون ۱۴، بلای جان آن در ایران شد.

رمضان در خصوص اینکه دولت برنامه‌ای برای واردات آیفون ۱۴ دارد یا خیر تصریح کرد:

«دولت بابت واردات و رجیستری آیفون ۱۴ هیچ قول یا وعده‌ای نداده و هنوز هم راهکاری اعلام نشده است. اما برخی افراد و سایت‌ها با صحبت‌های خود بازار تلفن همراه را منتشنج می‌کنند و معلوم نیست چه منفعتی می‌برند. اما تنها جایی که می‌تواند درباره خرید و فروش تلفن همراه اظهار نظر کند، اتحادیه صوت و تصویر و تلفن‌همراه با بیش از ۵۰۰۰ عضو است».

وی در خصوص اینکه آیا اتحادیه با فروشندگان آیفون ۱۴ برخوردی می‌کند یا خیر اظهار داشت:

«اگر از فروشگاهی شکایت شود، اتحادیه با آن برخورد می‌کند. اما تا شکایت نشود اتحادیه بابت موبایل آیفون ۱۴ با مغازه داران برخورد نمی‌کند، چرا که مرجع رسیدگی به این موضوع نیست. ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و نهادهای بالادستی این وظیفه را بر عهده دارند».

روز از نو، روزی از نو…

بسیار خوب؛ باز هم یک فناوریِ نو در جهان ظهور کرد و روز از نو، روزی از نو. انگار نحوه برخورد و مواجهه با VHS، ماهواره و پس از آن اینترنت را در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شمسی فراموش کرده‌ایم! هرگاه یک فناوری نو در جهان پدید می‌آید، ابتدا شاهد برخورد قهری با آن در داخل کشور هستیم، تا زمانی که یک فناوری جدید در جهان ظهور کند و آقایان دست از فناوری‌های قبلی بردارند و به سراغ برخورد شدیدتر با فناوری جدیدتر بروند. اما آیا فایده‌ای هم دارد؟ عاقبت آن همه هزینه و برخورد قهری با VHS در نهایت ظهور ماهواره بود و دیگر اصلاً نیازی به نوارهای بزرگ VHS نبود. پس از آن هم که وارد عصر اینترنت شدیم و مگر با وجود فیسبوک و توییتر، اصلاً ماهواره اهمیتی هم داشت؟

4689908
برخورد قهری جواب نمی‌دهد!

واقعاً فکر کرده‌اید جواب می‌دهد؟!

حال و در حالی که قرن بیست‌ویکم میلادی به ربع خود هم نرسیده، شاهد ظهور اینترنت ماهواره‌ای در جهان هستیم – نوعی از اینترنت که امکان «صیانت» از آن، محدود کردن آن یا مسدود کردن آن وجود ندارد و نیامده، باعث نگرانی عده‌ای در داخل کشور شده است. هراس برخی از اینترنت ماهواره‌ای به حدی است که صرفاً به خاطر «شایعه» امکان وصل شدن آیفون ۱۴ به استارلینک نه تنها واردات، بلکه خرید‌وفروش آن را در کشور ممنوع می‌کنند! مگر روزی استفاده از VHS ممنوع نبود؟ مگر روزی دیش‌های ماهواره از پشت بام منازل جمع نمی‌شد؟ مگر همین اینترنت نیمه‌جان را تا آخرین مگابیت‌های پهنای باند بین‌الملل فیلتر نکرده‌اید؟ واقعاً هنوز فکر می‌کنید این نوع برخورد جواب می‌دهد؟!

پیشرفت فناوری، منتظر هیچ کس نمی‌ماند. زمانی که آقایان انرژی و منابع کشور را صرف «صیانت» از خلق آزاد خدا در برابر VHS و بعدتر ماهواره می‌کردند، اینترنت با دریای بی‌کرانی از فرصت‌ها ظهور کرد؛ فرصت‌هایی که مقابل چشمان نسل جوان سوخت و البته که همین فرصت‌سوزی، برخی را به نان‌ونوایی هم رساند. حال که کمر همت به «صیانت» حدأکثری از همان اینترنت نیمه‌جان بسته‌اند و کسب‌وکارهای دیجیتال را در معرض آسیب‌های غیرقابل جبران قرار داده‌اند، اینترنت ماهواره‌ای ظهور کرده و همان‌طور که VHS و ماهواره و اینترنت به دست مردم رسیدند، این فناوری نیز قطعاً به دست مردم خواهد رسید و «ممنوعیت فروش آیفون ۱۴» چاره آن نمی‌شود. اما صد افسوس که استفاده از این فناوری‌ نوین، مثل همیشه و مثل دیگر فناوری‌های نوین به کام مردم ما تلخ می‌شود؛ به قیمت شیرین شدن کام عده‌ای خاص از خواصِ معلوم‌الحال.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.