حاکمان اصلی زمین چه جاندارانی هستند؟

بر اساس برآورد جهانی جدید از کل توده گونه های پستانداران، قهرمانان زمین آهوهای دم سفید ساکن پارک ها، علفزارها و جنگل ها هستند، به طوری که تقریباً ۱۰ درصد از کل زیست توده پستانداران وحشی در خشکی را تشکیل می دهد.

به گزارش سیناپرس، در این رابطه، پاتریک شولتایس (Patrick Schultheiss) بوم‌شناس رفتاری در دانشگاه وورزبورگ و یکی از پژوهشگران این مطالعات می‌ گوید: این مطالعه که یافته های خود را با استفاده از هوش مصنوعی به دست آورد، اولین مطالعه ‌ای است که تخمین های کاملاً قانع ‌کننده ‌ای برای پستانداران ارائه می ‌کند. این پژوهش نتیجه می ‌گیرد که پستانداران وحشی زنده در حال حاضر زیست توده ۲۲ میلیون تنی دارند و پستانداران دریایی ۴۰ میلیون تن دیگر را تشکیل می ‌دهند.

شولتایس تخمین زده است که این اعداد نسبتا کم هستند، چرا که مورچه ها به تنهایی ۱۲ میلیون تن هستند. اما مقایسه ای که تیم امیدوار است توجهات را به خود جلب کند، مقایسه با انسان هایی است که ۳۹۰ میلیون تن وزن دارند. محققان می گویند: این یافته ها شواهد آشکاری از چگونگی غلبه پستانداران بر جهان طبیعی است.

ران میلو (Ron Milo) محقق اصلی این پژوهش و زیست شناس کمی در مؤسسه علوم ویزمن، می گوید: امیدوارم این اعداد زنگ بیداری برای بشریت باشد چراکه باید تمام تلاش خود را برای حفظ پستانداران وحشی انجام دهیم.

میلو می ‌گوید که او و همکارانش در سال ۲۰۱۸ با تخمین وزن جهانی همه گونه های حیات، تیتر اخبار را به خود اختصاص دادند. دو سال بعد، آنها وزن جهانی همه اشیاء و زیرساخت های ساخته شده توسط انسان از جمله ماشین ها و ساختمان ها را به عدد به دست آمده اضافه کردند.

در ادامه محققان توانستند داده‌های دقیقی در مورد جمعیت، وزن بدن، محدوده و سایر معیارها برای ۳۸۲ گونه پستاندار وحشی بیابند که برای محاسبه مستقیم زیست توده آنها کافی بود. برای پیش‌بینی جرم کل پستاندارانی که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته ‌اند، از داده‌های نیمی از ۳۸۲ گونه برای آموزش یک سیستم یادگیری ماشینی استفاده شد.

پژوهشگران این مدل را تا زمانی که بتواند به طور دقیق زیست توده نیمی دیگر از این گونه های شناخته شده را پیش بینی کند، آزمایش و اصلاح کردند. آن‌ها سپس هر داده ‌ای را که می ‌توانستند پیدا کنند برای هر یک از حدود ۴۸۰۰ گونه پستاندار اضافی را به مدل تغذیه کردند تا زیست توده و فراوانی آنها را تخمین بزنند.

به گزارش سیناپرس، در خشکی، بیشتر زیست توده پستانداران وحشی در چند گونه بزرگ جثه از جمله گراز، فیل، کانگورو و چندین نوع گوزن متمرکز شده است.

این تیم تحقیقاتی گزارش داد: ۱۰ گونه برتر ۸٫۸ میلیون تن را تشکیل می دهد که ۴۰ درصد از زیست توده پستانداران وحشی جهان است. جوندگان بدون احتساب موش ها ۷ درصد از کل و گوشتخواران تنها ۳ درصد را تشکیل می دهند. در میان پستانداران دریایی، نهنگ های بالین بیش از نیمی از زیست توده را تشکیل می دهند. اما به تعداد زیاد، خفاش ‌ها بر دنیای پستانداران حکومت می ‌کنند چراکه آنها دو سوم پستانداران وحشی منفرد را تشکیل می ‌دهند، اگرچه تنها ۷ درصد از کل توده زمینی را شامل می شوند.

در مقابل، در حیوانات اهلی شده، گاوها مجموعاً ۴۲۰ میلیون تن وزن دارند و وزن سگ ها تقریباً به اندازه تمام پستانداران وحشی در خشکی است. زیست توده گربه‌های خانگی تقریباً دو برابر فیل‌های آفریقایی و چهار برابر گوزن‌ها است.

به گزارش سیناپرس، محققان می افزایند: ابهامات زیادی در مورد زیست توده تخمین زده شده وجود دارد، اما این محاسبات فقط شروع مطالعات است. دانشمندان می‌ گویند: این نتایج تصورات ما را در مورد حضور به ظاهر بی‌پایان حیات وحش تغییر داده و بینشی در مورد میزان تأثیر فعالیت های انسان بر جهان ارائه داد.

شرح کامل این مطالعات در مجله تخصصی Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته حاکمان اصلی زمین چه جاندارانی هستند؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link