جسد سالم راهبه آمریکایی، معجزه یا رویدادی طبیعی؟

به گزارش سیناپرس، در پی انتشار اخباری مبنی بر شناسایی جسد یک راهبه نود و پنج ساله به نام خواهر ویلهلمینا لنکستر، گروه زیادی از مردم با تصور رخ دادن معجزه به این کلیسا هجوم برده و می خواهند این فرد را از نزدیک دیده و متبرک شوند. این کلیسا در شهر گاور از ایالت میسوری واقع شده و جمعیت آن کمتر از ۲ هزار نفر است و مقامات این شهر از اینکه در کانون توجه قرار گرفته اند بسیار خرسند بوده و از حضور صدها فرد مشتاق برای دیدن این جسد سالم، استقبال می کنند.

در این میان در بیشتر رسانه های امریکایی و شبکه های مجازی موضوع قداست این فرد مطرح شده و دلیل عدم تجزیه جسد وی را رخ دادن یک معجزه می دانند در حالی که این موضوع از نظر علمی بسیار ساده بوده و هیچ ارتباطی با فرد متوفی نداشته و دلیل آن را باید در شرایط جسد و محیط آن جستجو کرد.

زمانی که به عنوان یک باستان شناس، این خبر را خواندم احساس کردم خبری عادی و طبیعی است زیرا در باستان شناسی حتی شاهد شناسایی جسدهایی چند هزار ساله هستیم که به طور طبیعی سالم مانده و از بین نرفته اند بنابراین سالم ماندن یک جسد چهار ساله ابدا پدیده ای شگفت انگیز محسوب نمی شود. باید تاکید کنم در اینجا منظور ما از سالم ماندن جسد چند هزار ساله، اجساد مومیایی شده نیست بلکه اجسادی در اختیار دانشمندان قرار دارد که در محیط طبیعی سالم مانده و تجزیه نشده اند.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که در کل، ما دو نوع مومیایی در جهان داریم که یکی مومیایی طبیعی و دیگری مومیایی مصنوعی است. مومیایی های مصنوعی همان مومیایی هایی هستند که انسان با دخالت در آن و اضافه کردن موادی به جسد، از پوسیدن بافت ها جلوگیری می کند و شاید مشهورترین نوع این مومیایی ها را بتوان مومیایی های فراعنه مصر دانست.

حال اگر در محیط طبیعی شرایط به گونه ای رقم بخورد که جسد یک فرد مرده تجزیه نشود، شاهد مومیایی طبیعی هستیم که مشهورترین نوع این مومیایی ها را می توان مومیایی مردان نمکی ایران، اوتزی یا مرد یخی در ایتالیا و مومیایی های باتلاق آلمان و اجساد قربانی شده سرخپوست های باستان در کوه های آند دانست که هر یک به دلایلی مانند وجود نمک در محیط، سرما، نبود اکسیژن یا خشکی هوا سالم مانده اند. یک نمونه بسیار جالب از این دست، مومیایی موسوم به جینجر است که امروزه در موزه بریتانیا نگهداری می شود.

جینجر یکی از شش مومیایی طبیعی محسوب می شود که قدمت آنها به حدود ۳۴۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازگشته و مربوط به اواخر دوره پیش از سلسله مصر باستان هستند.

این اجساد که به خوبی حفظ شده در پایان قرن نوزدهم توسط تیمی از باستان شناسان بریتانیایی از گورهای شنی کم عمق در نزدیکی در صحرای مصر حفاری شدند. دلیل سالم ماندن اجساد فوق هم قدیس بودن آن ها نبود بلکه وقتی این اجساد را در هنگام دفن در داخل شن های داغ صحرا گذاشتند، آب بافت ها به سرعت تبخیر شده و جسد به صورت خشک برای هزاران سال سالم باقی ماند.

باید توجه کرد که فرایند تجزیه یا پوسیدن جسد یک فرایند شیمیایی است که توسط باکتری های محیطی و باکتری های داخل بدن ایجاد می شود. در این میان اگر شرایط به گونه پیش رود که این باکتری ها فعالیت نکنند، جسد پوسیده نمی شود و همانطور که گفتیم این شرایط می تواند شامل خشکی هوا یا نبودن اکسیژن باشد.

در مورد جسد راهبه آمریکایی نیز شرایط به همین ترتیب است و باید توجه داشت که نوع دفن، موادی که تابوت از آن ساخته شده و آب و هوای اطراف و همینطور شیوه پاکسازی و آماده ‌سازی جسد همگی بر سرعت و میزان تجزیه بافت ها تأثیر می‌ گذارند.

نخستین نکته ای که در مورد جسد راهبه ویلهلمینا لنکستر باید در نظر داشت این است که جسد وی در داخل زمین دفن نشده و داخل یک تابوت مهر موم شده در سرداب قرار گرفت. کلید تجزیه نشدن جسد وی در همین نکته است که در وهله نخست فرایند تجزیه جسدی که در خاک قرار دارد با شخصی که داخل تابوت در یک سردابه نگهداری می شود کاملا متفاوت است.

جسد در داخل خاک با انواع باکتری های محیطی، حشرات و از همه مهمتر رطوبت خاک مواجه می شود که همه این فاکتورها در مورد جسد های تابوتی در داخل سردابه ها حذف می شوند. از سوی دیگر این نوع تابوت ها معمولا به خوبی درزگیری شده و به نوعی وکیوم می شوند که این مساله باعث کاهش اکسیژن مورد نیاز باکتری های داخل جسد برای فعالیت خواهد شد. در نهایت این جسد داخل سردابه ای قرار داشت که جریان هوای خنک و دائمی باعث ایجاد محیطی مناسب برای سالم ماندن جسد می شود. از سوی دیگر مطالعات انجام شده نشان می دهد حتی در محیط داخل خاک و بر اساس شرایط موجود در اقلیم منطقه از نظر دما، رطوبت و PH خاک، جسدهای دفن شده نیز بین یک تا ۵ سال زمان برای تبدیل شدن به اسکلت نیاز دارند و  ممکن است در برخی شرایط این فرایند حتی بیش از ۵ سال به طول انجامد.

برای درک بهتر این موضوع بد نیست نگاهی به موارد مشابه در گوشه و کنار جهان بیاندازیم. هزاران کیلومتر دورتر از ایالت میسوری، در کشور ایتالیا کلیسایی به نام کاپوچین (Capuchin Monastery Catacombs) وجود دارد که در سردابه آن هزاران جسد سالم باقی مانده اند که قدمت برخی از آن ها به چند قرن می رسد و در اینجا نیز دلیل سالم ماندن اجساد، هوای خشک و خنک داخل سردابه است.

داستان این اجساد سالم مانده که به تعبیر مردم خرافاتی آمریکا همگی باید قدیس باشند، به آغاز قرن هفدهم میلادی بازمی گردد که راهبان این کلیسا به دلیل فقدان زمین برای دفن اجساد جدید، تصمیم گرفتند دخمه های زیر کلیسا را برای نگهداری اجساد اختصاص دهند.  

در این سردابه بزرگ، اتاق ها به بخش های جداگانه تقسیم می شوند و کشیشان لباس روحانیت خود را پوشیده اند و مقامات نظامی و عمومی هنوز لباس های خود را بر تن دارند. اتاق های اختصاصی برای باکره ها، زنان، مردان، کودکان و نوزادان وجود دارد. برخی از اجساد در تابوت های شیشه ای نمایش داده می شوند در حالی که برخی دیگر در حالت ایستاده از دیوارها آویزان هستند. بسیاری از اجساد در حال حاضر توسط قفس های سیمی محافظت می شوند، زیرا مردم استخوان ها را به عنوان سوغاتی با خود می بردند.

یکی از مشهورترین و متاثرکننده ترین ساکنان این سردابه، دختربچه ای به نام روزالیا لومباردو است. روزالیا در سال ۱۹۲۰ میلادی فقط دو سال داشت که به طرز غم انگیزی بر اثر ذات الریه درگذشت. امروزه جسد وی در این سردابه به قدری سالم و باورنکردنی باقی مانده است که بیننده تصور می کند با یک کودک رو به رو است که در رختخوابش به خوابی معصومانه فرو رفته است.

در نهایت باید تاکید کنیم که سالم ماندن جسد تابعی از شرایط محیطی بوده و هیچ ارتباطی با تقدس فرد درگذشته ندارد و این که جسد یک راهبه که برای چهار سال در داخل تابوتی که زیر خاک قرار نداشت سالم مانده، امری غیر طبیعی محسوب نشده و کاملا از نظر علمی توجیه پذیر است.

دکتر احسان محمدحسینی – باستان شناس، مدرس دانشگاه

نوشته جسد سالم راهبه آمریکایی، معجزه یا رویدادی طبیعی؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link