جریمه ۲۷۷ میلیون دلاری متا؛ افشای اطلاعات نیم میلیارد کاربر

شرکت متا به‌دلیل عدم جلوگیری از افشای اطلاعات شخصی بیش از نیم‌‌میلیارد کاربر فیسبوک، با جریمه ای ۲۷۷ میلیون دلاری مواجه شده‌است.

کمیسیون حفاظت از داده‌ ایرلند، نهاد اصلی ناظر بر حریم خصوصی متا در اتحادیه‌ اروپا، پس از انجام تحقیقاتی که نشان داد این شرکت در اعمال نظارت‌های سختگیرانه برای حفاظت از داده‌ها کوتاهی کرده است، چنین جریمه‌ای را برای متا در نظر گرفت. این تحقیقات در آوریل ۲۰۲۱ پس از افشای اطلاعاتی از جمله نام، شماره تلفن و آدرس ایمیل ۵۳۳ میلیون کاربر در یک وب‌سایت هکری در سال ۲۰۱۹ آغاز شد.

جریمه 277 میلیون دلاری متا

کمیسیون حافظت از اطلاعات ایرلند به واحد تجاری متا در این کشور دستور داده‌است که از رعایت مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها مطمئن شود و مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی را برای جلوگیری از تکرار نشتی مشابه انجام دهد. این کمیسیون نهاد اصلی اتحادیه‌ی اروپا برای نظارت بر شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری است. این شرکت‌ها غالباً واحد اروپایی خود را در کشور ایرلند احداث کرده‌اند. متا اعلام کرد که داده‌های فاش‌شده قدیمی‌اند و این آسیب‌پذیری را در سال ۲۰۱۹ اصلاح کرده‌است. مالک اینستاگرام و واتساپ در بیانیه‌ای جدید مدعی شده که حفاظت از حریم خصوصی و امنیت کاربران بخشی اساسی از کسب‌و‌کار این شرکت محسوب می‌شود و با تمامی نهادهای رگولاتوری نهایت همکاری را کرده‌ است.

جریمه فیس‌بوک در ایرلند

جالب است بدانید که ین اولین بار نیست که غول فناوری متا با ناظر حفظ حریم خصوصی داده‌های ایرلندی دچار مشکل می‌شود. این چهارمین بار است که کمیسیون یکی از شرکت‌های متا را جریمه می‌کند. درواقع، جریمه ۲۷۷ میلیون دلاری متا سومین جریمه‌ی سنگین مبتنی‌بر این قانون محسوب می‌شود. جریمه‌های این شرکت در حال حاضر چیزی حدود یک میلیارد یورو است.

در سال ۲۰۱۸ و زمانی‌ که مقررات عمومی حفاظت از اطلاعات وارد مرحله‌ی اجرایی شد، قدرت نهادهای ناظر بر داده در اتحادیه‌ی اروپا به‌شدت افزایش پیدا کرد. این نهاد‌ها طبق‌ قانون می‌توانند جریمه‌ای معادل حداکثر ۴ درصد از درآمد سالانه‌ هر شرکت تعیین کنند. سنگین‌ترین جریمه‌ی مبتنی‌بر مقررات عمومی حفاظت از اطلاعات به آمازون مربوط می‌شود که غول آمریکایی صنعت تجارت الکترونیک ۷۴۶ میلیون یورو جریمه شد.

در ماه سپتامبر، نهاد ناظر بر داده‌ها در ایرلند، اینستاگرام را به پرداخت جریمه ۴۰۵ میلیون یورویی محکوم کرد. سال گذشته نیز واتساپ را به دلیل نقض قوانین مربوط به اشتراک‌گذاری داده‌های افراد، ۲۲۵ میلیون یورو جریمه کرد. این جریمه‌ها بخشی از اجرای گسترده‌تر مقررات حفاظت از داده‌های عمومی است. رگولاتور ایرلندی گفت که ۴۰ تحقیق برای بررسی غول‌های فناوری در حال انجام است که ۱۳ مورد آنها مربوط به متا است. ایرلند مقر منطقه‌ای تعدادی از مهره‌های اصلی فناوری از جمله اپل، فیس‌بوک، گوگل و توییتر است.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link