جاده‌های روم باستان، هنوز نکاتی برای شگفتی دارند

رومی‌ها در جاده‌سازی بی‌نظیر بودند و تحقیقات جدید نشان داده که مسیرهایی که هزاران سال پیش ساخته‌اند، هنوز با مناطق پر رونق امروزی مرتبط هستند.

به عبارت دیگر، اگر نزدیک به شبکه جاده‌ای رومی که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش ایجاد شده باشید، به احتمال زیاد هنوز در مجاورت آن منطقه نسبتاً ثروتمندی قرار دارد.

البته رومیان باستان جاده ها را عمدتاً برای سهولت تردد سربازان می‌ساختند. با گذشت زمان، جاده ها شروع به اتصال شهرهای مهم کردند.

در اوج گسترش امپراتوری روم در آغاز قرن دوم پس از میلاد، حدود ۸۰ هزار کیلومترجاده ایجاد شده بود. ساخت و ساز آنها در سال ۳۱۲ قبل از میلاد آغاز شد.

محققان در کار جالبی نقشه‌های جاده‌های امپراتوری روم را بر روی تصاویر ماهواره‌ای امروزی که میزان فعالیت اقتصادی را نشان می‌داد، قرار دادند.

این تیم “الگوی قابل توجهی از پیوستگی” بین مسیرهای جاده‌ای رومی و فعالیت‌های اقتصادی روزگار مدرن را تشخیص دادند.

این که آیا این جاده‌ها باعث تحریک فعالیت‌های اقتصادی شده‌اند یا در مسیرهایی ساخته شده‌اند که قبلاً رونق داشتند، همچنان یک سوال عمده است.

اما به نظر این فرضیه درست‌تر است که این جاده‌ها بوده‌اند که باعث افزایش تجارت و ثروت شدند. این تیم می‌گوید ظهور شهرهای دارای بازار در طول مسیرها بسیار مهم بود.

آنچه این مطالعه را بسیار جالب می‌کند این است که خود جاده‌ها ناپدید شده‌اند و هرج و مرج در اروپای غربی پس از سقوط امپراتوری روم باعث  تغییر  ساختارهای اقتصادی شده و فقط الگوی کلی شهرها باقی مانده استم

این یافته‌ها برای برنامه‌ریزی زیرساخت‌های آینده نیز دارد. تصمیم‌گیری در مورد مکان مسیرهای جاده‌ای و راه‌آهن باعث ایجاد پتانسیل بهبود چشمگیر اقتصاد در یک منطقه خاص می‌شود که می‌تواند به مدت طولانی ادامه پیدا کند.

منبع: مجله Comparative Economics

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.