ثبت تصاویری دیدنی از اورانوس توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) تصاویر مادون قرمز و دیدنی جدیدی از سیاره اورانوس گرفته است که جزئیات جدیدی از جو این غول یخی بر روی منطقه قطب شمال، سیستم حلقه ای و قمرهای متعدد آن را آشکار می کند.

به گزارش سیناپرس، کاوشگرهای فضایی رباتیک درک ما از منظومه شمسی بیرونی را در نیم قرن گذشته به شدت تغییر داده اند. آنها نه تنها مجموعه های وسیعی از داده ها را ارسال کرده اند، بلکه تصاویر خیره کننده ای از سیارات را نیز در اختیار ما قرار داده اند که قبلاً فقط تصاویر تاری در آسمان بودند.

متأسفانه، فناوری این کاوشگرها بر اساس استانداردهای امروزی ابتدایی بود و برخی از سیارات فقط به صورت جرئی دیده می ‌شدند که اساساً بیشتر شبیه به عکس‌های فوری بود. نمونه ‌ای از این سیاره هفتمین سیاره منظومه شمسی یعنی اورانوس است که تنها یک بار در کاوشگر وویجر ۲ هنگام خروج از منظومه شمسی از آن بازدید شده است.

بازدید وویجر اسرار بسیاری را فاش کرد که از جمله آنها می توان به ترکیب اتمسفر بالایی و اولین شواهد عکاسی از وجود حلقه های اورانوس اشاره کرد. همچنین اولین تصاویر نزدیک از سیاره را ارسال کرد.

اکنون، تصاویر جدیدی از دوربین مادون قرمز نزدیک JWST (NIRCam) در باندهای ۱٫۴ و ۳٫۰ میکرون طیف نور مادون قرمز در حال افزودن به این مجموعه دانش تصویری است.

تصاویر جدید جهت گیری منحصر به فرد اورانوس را نشان می دهد که محور چرخش آن تقریباً در زوایای قائمه با صفحه مدارش قرار دارد. این موضوع بدان معناست که وقتی هر ۸۴ سال یک بار به دور خورشید می ‌چرخد، یک قطب آن تقریباً در تاریکی مطلق نگه داشته می ‌شود در حالی که قطب دیگر به مدت ۴۲ سال در نور بی‌پایان خورشید غرق می ‌شود.

این موضوع برای دانشمندان بسیار جالب است، زیرا نیمکره شمالی اورانوس از بهار به تابستان در سال ۲۰۲۸ حرکت کرده و این موضوع تضاد آب و هوایی شدیدی ایجاد می کند که می تواند بینش جدیدی در مورد نحوه عملکرد آب و هوای زمین ارائه دهد.

تصاویر جدید نشان می دهد: بخشی از سیاره دارای ناحیه ای روشن است که به عنوان کلاهک قطبی شناخته می شود که در تابستان ظاهر شده و در پاییز در هر دو نیمکره ناپدید می شود. به گزارش سیناپرس، البته چرا این اتفاق می افتد در حال حاضر درک نشده است.

تصاویر جدید همچنین نشان می دهد:کلاهک نقطه روشن تری در مرکز خود دارد که قبلاً دیده نشده بود. علاوه بر این، یک ابر روشن و ویژگی های گسترده در لبه کلاهک و یک ابر درخشان دوم در خارج از کلاهک وجود دارد که ممکن است طوفانی باشد یا به نوعی به دیگری متصل باشد.

به گزارش سیناپرس، در این تصاویر جدید، ۱۱ حلقه از ۱۳ حلقه شناخته شده اورانوس و تعدادی از ۲۷ قمر شناخته شده سیاره نیز قابل مشاهده هستند.

مترجم: ندا اظهری

منبع: ESA

نوشته ثبت تصاویری دیدنی از اورانوس توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.