توسعه پلتفرم روباتیک برای مطالعه مریخ

تیمی مشترک از مهندسان و پژوهشگران روسیه و هند در حال توسعه و طراحی پلتفرمی روباتیک هستند که بر اساس آن قرار است نوعی پهپاد پیشرفته برای مطالعه مریخ طراحی شود.

به گزارش سیناپرس، مریخ همواره مقصدی جذاب برای ستاره شناسان بوده و طی سال های گذشته بسیاری از کشورها تلاش کردند این سیاره را مطالعه کنند. اگرچه تاکنون ده ها مریخ نورد وارد سطح سیاره سرخ شده اند اما هنوز هیچ انسانی موفق به فرود در مریخ نشده است.

به تازگی تیمی مشترک از محققان هندی و روس در حال توصعه پلتفرمی روباتیک برای مطالعه مریخ هستند. یلنا کارپوویچ، محقق موسسه هوانوردی مسکو مسوول طراحی پهپاد و طراحی آیرودینامیک این پروژه است.

وی روز گذشته در رابطه با موضوع فوق گفت:  تیمی از دانشمندان موسسه هوانوردی مسکو  همراه با متخصصان هندی در حال توسعه یک پلت فرم هوایی روباتیک با بال ثابت برای مطالعه جو و سطح مریخ هستند.  این فناوری قرار است تا اواخر سال ۲۰۲۴ آزمایش شود.

به گفته کارپویچ، این پهپاد روباتیک مریخی توسط یک تیم بین المللی که متشکل از متخصصان دینامیک سیالات محاسباتی از  کشور هندوستان هستند، مهندسی می شود. این پروژه توسعه مفهوم سکوی هوایی با بال ثابت را در نظر دارد که بتواند جایگاه خود را همراه با کاوشگرهای تحقیقاتی موجود مریخ به دست آورد.

پهپاد روباتیک فوق هواپیمای مریخی یا Marsoplane نام گذاری شده و  کار روی این پروژه در آوریل سال ۲۰۲۲ پس از تایید درخواست بودجه توسط صندوق علوم روسیه آغاز شد. کارپویچ معتقد است: تیم دانشمندان تا پایان سال آینده قادر خواهند بود این فناوری را با موفقیت آزمایش کنند.

گفتنی است، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، تا پایان سال ۲۰۲۴، طرف روسی باید ده مقاله علمی در رابطه با هواپیمای مریخی منتشر کرده، نمایشگر فناوری را ساخته و با موفقیت آزمایش کند.

به گزارش سیناپرس، یلنا کارپوویچ در ادامه توضیحاتش خاطرنشان کرد: دشواری‌ های اصلی این پروژه شامل ویژگی‌ های آب و هوا و جو مریخ است و پهپاد مورد نظر باید برای مقابله با جو سیاره سرخ و طوفان‌های گرد و غبار آماده باشد. ویژگی های جو مریخ طراحی سطوح بالابر موثر را پیچیده می کند. طوفان های گرد و غبار نیازمند طراحی کامل حفاظت برای سیستم ها و تجهیزات و مشخصات پروازی هواپیمای پرنده ما با بال های کوچک است.

به گزارش سیناپرس، این محقق در ادامه توضیحاتش افزود: علاوه بر این، یافتن روش قرار دادن پهپاد در مخروط دماغه موشک حامل نیز ضروری است. به همین دلیل، پهپاد ما باید یا بسیار فشرده بوده یا ساختاری تاشو یا نرم داشته باشد.

گفتنی است این تیم تحقیقاتی به طور فعال با بسیاری از شرکت ها و موسسات علمی صنعت موشک فضایی روسیه مشورت می کند.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: tass

نوشته توسعه پلتفرم روباتیک برای مطالعه مریخ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.