تراشه A17 اپل با نسل دوم فناوری ۳ نانومتری تولید می‌شود

Fake Apple A17 Bionic concept iphone drdNBC

شرکت TSMC سال گذشته از فناوری ساخت N4 به عنوان نسل جدید N5 رونمایی کرد. اگرچه هر دو فناوری زیرمجموعه‌ی یک خانواده محسوب می‌شوند، اما از آن‌ها به عنوان فناوری‌های ساخت ۴ نانومتری و ۵ نانومتری یاد می‌شود. حالا این شرکت در آینده‌ی نزدیک اولین تراشه‌های مبتنی بر فناوری N3 موسوم به ۳ نانومتری را راهی بازار می‌کند.

گفته می‌شود نسل جدید آیپدها از همین تراشه‌ها استفاده می‌کنند. با این حال نسل بعدی فناوری ساخت موردنظر N3E نام دارد که در کنار بهبود عملکرد، مصرف انرژی تراشه‌ها را هم کاهش می‌دهد. بر اساس گزارش خبرگزاری Nikkei Asia، تراشه‌ی A17 اپل از همین فناوری استفاده می‌کند و تولید انبوه آن از نیمه‌ی دوم سال آینده آغاز می‌شود. گفته می‌شود تراشه‌های سری M3 کامپیوترهای مک هم مبتنی بر همین لیتوگرافی هستند.

در حال حاضر مدل‌های پرو آیفون ۱۶ از تراشه‌ی A16 بهره می‌برند که با فناوری N4 شرکت TSMC ساخته شده است. باید خاطرنشان کنیم تراشه‌های دایمنسیتی ۹۰۰۰ و ۹۰۰۰ پلاس و اسنپدراگون ۸ پلاس نسل ۱ هم مبتنی بر همین فناوری هستند. تحلیلگران بر این باور هستند که مانند امسال، سال آینده فقط مدل‌ها پرو آیفون ۱۵ تراشه‌ی تازه‌نفس A17 اپل را دریافت می‌کنند و مدل‌های استاندارد با تراشه‌ی A16 راهی بازار می‌شوند.

باید خاطرنشان کنیم این فناوری‌های TSMC از طراحی‌ FinFet بهره می‌برند. طراحی‌ Gate-All-Around مزایای بیشتری به ارمغان می‌آورند که قرار است با فناوری N2 ارائه شود. در حال حاضر سامسونگ مشغول آماده‌سازی تراشه‌های ۳ نانومتری مبتنی بر طراحی‌ Gate-All-Around است که باید ببینیم آیا سامسونگ بالاخره می‌تواند تراشه‌های بهتری نسبت به TSMC تولید کند یا نه.

منبع: GSMArena

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.