تدوین سند فرهنگی بحران در جمعیت هلال احمر مورد توجه قرار گیرد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید پیوست‌های فرهنگی برای رسیدگی روحی و معنوی به آسیب‌دیدگان در بحران در قالب یک سند در جمعیت هلال احمر مورد توجه قرار گیرد.

پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر ایران با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار کرد.

خسروپناه در این جلسه با تشکر از خدمات جمعیت هلال احمر اظهار داشت: جمعیت هلال احمر مزایایی دارد که جاهای دیگر ندارند یا کمتر از آن برخوردار هستند و آن هم خدمت‌ بی‌تکلف به مردم است. خداوند متعال، خدمت بی‌توقع و بی‌تکلف را نشانه‌های فرد حکیم و عاقل و از مصادیق حکمت می‌داند. هلال احمر نیز از این ویژگی برخوردار است و خدمات خود را بی‌تکلف به مردم ارایه می‌دهد.

وی افزود: امتیاز دیگری که در جمعیت هلال احمر به چشم می‌آید این است که انسان‌هایی را تربیت می‌کنند که خدمتگزار مردم‌اند. این موضوع مصداق انسان‌سازی است و زمینه را برای رشد خود افراد هم فراهم می‌کند. در واقع با یک دستگاه انسان‌ساز روبه‌رو هستیم. اینکه امیرالمؤمنین خودشان شخصاً به درب منازل می‌رفتند و خدمت می‌کردند، درس بزرگی برای ماست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: خوشحالم از اینکه می‌بینم در جمعیت هلال احمر، از رئیس گرفته تا دیگر اعضا، همگی لباس رزم بر تن دارند و وارد میدان می‌شوند. این موضوع یعنی همه ما خدمتگزار مردم هستیم. برایشان هم فرقی نمی‌کند آن کسی که زیر آوار است، مسلمان است یا غیر مسلمان، بلکه یک نگاه انسانی به وی دارند. این موضوع دقیقاً مصداق دینداری اسلامی است.

خسروپناه با بیان حدیثی از امیرالمومنین گفت: ایشان می‌فرمایند: «العِلمُ سُلطان»؛ این حدیث نشان می‌دهد علم جایگاه ویژه‌ای در اسلام دارد. ما با هر کاری که پشتوانه علمی داشته باشد، موافقیم. درست است که وظیفه و کار جمعیت هلال احمر عملیاتی است، اما پشتوانه آن علم، دانش و پژوهش است. باید لحظه به لحظه از فعالیت‌های این جمعیت، پشتوانه علمی داشته باشد. فلذا باید به صورت منظم با نخبگان علمی ارتباط داشته باشد. عده‌ای از همکاران شما داوطلبان خدمت‌رسانی‌اند؛ علاوه بر اینها باید با داوطلبان پژوهشی نیز ارتباط داشته باشید و از کمک آنها استفاده کنید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ریشه موفقیت‌های هلال احمر، اخلاق و رفتار است؛ یک ویژگی فطری، انسانی و اخلاقی دارد که آن را متمایز از بقیه کرده است. اگر جوانانِ داوطلبی که در هلال احمر حضور دارند، در کنار آموزش امداد و نجات، آموزش‌های اخلاقی، معنوی و سبک زندگی نیز ببینند، امداد و نجات‌شان اثربخش‌تر خواهد بود. دقت داشته باشید که موضوع خانواده بسیار مهم است و باید توجه به این موضوع در آموزش‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: درخواست من از دوستان این است که نقشه مهندسی فرهنگی را بخوانند و بخش‌هایی از آن را در هلال احمر پیاده کنند. در نقشه مهندسی فرهنگی کشور، ریزسندهایی جهت بهره‌برداری آمده که باید مورد توجه قرار گیرد. از این رو، سند فرهنگی بحران بسیار مهم است. باید این سوال را بپرسیم که وقتی بحرانی رخ می‌دهد چه پیوست فرهنگی برای آن داریم که بتواند از نظر روحی و معنوی به آسیب‌دیدگان کمک کند؟ باید این سند را مورد توجه قرار دهیم.

در این دیدار، کولیوند دستاوردهای سال ۱۴۰۱ جمعیت هلال احمر در ماموریت‌های ملی و بین‌المللی از قبیل امدادرسانی به حادثه متروپل، زمین لرزه‌های خوی، ترکیه، سوریه و هرمزگان و همچنین فعالیت‌های جمعیت در حوزه بشردوستانه و مسئولیت‌های اجتماعی، محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقشار کمتر برخوردار را بیان کرد.

همچنین گزارشی از فعالیت‌های سازمان جوانان، داوطلبان، معاونت آموزش و پژوهش‌های در دست انجام ارایه و نیاز ارتقای موسسه آموزشی هلال احمر به دانشگاه و همچنین راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی جمعیت هلال احمر ارایه شد.

نوشته تدوین سند فرهنگی بحران در جمعیت هلال احمر مورد توجه قرار گیرد اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link