تحقیقات نشان داد؛فلوراید، نابارورتان می کند

محققان در بررسی های جدیدی دریافتند:میزان فلوراید موجو در خمیردندان و آب آشامیدنی می تواند قدرت باروری را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش سیناپرس به نقل از healthnews، در صورتی که قصد بارداری دارید، مصرف فلوراید بالا در آب آشامیدنی به مدت طولانی می تواند قدرت باروری شما را تحت تاثیر قرار دهد. این ماده شیمیایی همچنین در روند شکل گیری جنین هم اثرگذار است.

جامعه علمی جهان نگرانی خود را نسبت به استفاده از فلوراید در بارور شدن افراد نشان داده است و طی تحقیقاتی مشخص شد: بین فلوراید و هورمون های درون ریز و هورمون های تناسلی تداخل ایجاد شده و در نهایت منجر به ناباروری می شود.البته این ماده شمیایی اثرات دیگری را هم در بدن به دنبال دارد و ممکن است اختلالاتی را روی سیستم های مختلف بدن به جا بگذارد.از جمله این اختلالات می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

مشکلات تیروئیدی

مشکلات تیروئیدی از جمله عوارضی است که مصرف طولانی مدت فلوراید موجود در آب دارد به طوری که مانع از فعالیت غده تیروئید می شود. ذخیره هورمون تیروئید می تواند با آژادسازی تخمک از تخمدان و درنتیجه کاهش قدرت باروری تأثیر داشته باشد.

اختلال در تنظیم قاعدگی

قرار گرفتن در معرض فلوراید بالا با افزایش هورمون تحریک کننده فولیکول و میزان هورمون رنگدانه ساز مرتبط است. این هورمون ها مسئول رشد فولیکول های متعدد تخمدان هستند که هر کدام از آنها حاوی تخمک اند. هورمون های رنگدانه ساز قاعدگی را تنظیم کرده منجر به آزادسازی تخمک از تخمدان ها می شود.

تغییرات هورمون های جنسی

سطح بالای فلوراید همچنین میزان استروژن و تستوسترون را کاهش می دهد. این دو هورمون مردانه و زنانه در باروری، بلوغ، قاعدگی، یائسگی، تمایلات جنسی، تولید اسپرم و سایر فعالیت های مرتبط با باروری نقش مهمی ایفا می کنند. تغییرات ایجاد شده در این هورمون ها ممکن است چرخه باروری را مختل کند.

نسبت های هورمونی

نسبت های هورمونی با افزایش میزان فلوراید در معرض تغییرات چشمگیر قرار می گیرند. نسبت آندروژن به استروژن و نسبت گیرنده استروژن به گیرنده آندروژن نیز در چنین شرایطی به طور قابل توجهی تغییر می کنند.

بالا رفتن میزان آندروژن در بدن خانم ها از دلایل عمده ناباروری در آنها به شمار می رود. همچنین افزایش میزان استروژن در مردان منجر به کاهش تعداد اسپرم ها و کاهش کیفیت اسپرم ها می شود که روی قدرت باروری آنها تأثیر می گذارد.

تأثیر همه جانبه بر بارداری و جنین

به طورکلی در خانم هایی که در معرض فلوراید بالا قرار می گیرند خطر سقط جنین و تولد نوزادان مرده افزایش می یابد. به گزارش سیناپرس، فلوراید بالا تغییرات ساختار اسپرم را ایجاد کرده و عملکرد طبیعی آن را مختل می کند. همچنین، این ماده حتی روی جنین هم تأثیر می گذارد به گونه ای که، نوزادان مادرانی که در دوران بارداری در معرض فلوراید قرار می گیرند، از IQ یا ضریب پایین تری نسبت به نوزادانی برخوردار خواهند بود که مادران آنها با فلوراید کم تری مواجه بوده اند.

در زنانی که در معرض افزایش میزان فلوراید آب قرار داشته اند، تولد نوزادانی با وزن پایین حدود ۱.۵ برابر و تولید نوزادانی با وزن بسیار پایین بیشتر می شود. یافته حکایت از آن دارد که فلوراید از طریق بند ناف و جفت جذب شده و به جنین می رسد.

از آنجایی که فلوراید در خمیردندان ها نیز وجود دارد، زنان باردار باید به پزشک مراجعه کنند تا میزان مصرف این ماده را در طول دوران بارداری مشخص کنند. این درحالی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی تنها مصرف ۰.۷ تا یک میلی گرم در لیتر میزان مجاز فلوراید در طول روز است.

مترجم:ندا اظهری

نوشته

تحقیقات نشان داد؛

فلوراید، نابارورتان می کند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.