تاریخچه‌ی عجیب بازی‌های مبارزه‌ای جنگ ستارگان

بازی‌های مبارزه‌ای جزو پرطرفدارترین سبک‌های رقابتی تاریخ بازی‌های ویدیویی هستند. به‌عنوان مثال می‌توان به مجموعه‌های بزرگی چون مبارزان خیابانی (Street Fighter)، مورتال کامبت (Mortal Kombat)،‌ غریزه‌ی کشتار (Killer Instinct)، تیکن (Tekken)، ویرچوا فایتر (Virtua Fighter) و… اشاره کرد. ولی برای بعضی از افراد سوال پیش آمده که اگر یک بازی مبارزه‌ای در جهان جنگ ستارگان ساخته می‌شد، چگونه به نظر می‌رسید؟ به‌هر حال دوئل با شمشیر نوری بین یک جدای و سیث بسیاری از ویژگی‌های یک مبارزه‌ی استاندارد در این سبک را دارد.

شاید غافلگیر شوید، ولی این اتفاق قبلاً افتاده است، آن هم نه یک بار، بلکه چند بار. بازی‌هایی وجود دارند که در آن‌ها می‌توانید رویای دوئل با شمشیر نوری را به واقعیت تبدیل کنید. بیایید نگاهی به تاریخچه‌ی بازی‌های مبارزه‌ای جنگ ستارگان بیندازیم و ببینیم جنگ ستارگان چند بار شانس خود را با این سبک امتحان کرده است.

اولین و شناخته‌شده‌ترین مثال جنگ ستارگان: استادان تراس کاسی (Star Wars: Masters of Teräs Käsi) است که در اکتبر ۱۹۹۷ برای پلی‌استیشن ۱ منتشر شد. تراس کاسی یک بازی مبارزه‌ای سه‌بعدی است که چندان به بازی‌های تیکن بی‌شباهت نیست. این بازی در دوره‌ی زمانی سه‌گانه‌ی اصلی واقع شده و در آن شخصیت‌های نام‌آشنای زیادی حضور دارند: از لوک و لیا و هان سولو گرفته تا دارث ویدر. تعدادی شخصیت جدید نیر در بازی حضور دارند؛ مثل آردن لین (Arden Lyn)، قاتل حرفه‌ای، توک (Thok)، نگهبان گاموریایی (Gamorrean) و هور (Hoar)، غارتگر تاسکن (Tuskan Raider). این بازی به‌خاطر کنترل افتضاح و درجه‌سختی بالایش به‌عنوان یک بازی بد شناخته می‌شود.

مثال بعدی یک عنوان لغوشده است. سازنده‌ی بازی استودیوی Ginante بود، استودیویی که تعدادی از سازندگان سابق مورتال کامبت آن را تشکیل داده بودند. پس از موفقیت نسبی تائو فنگ:‌ مشت نیلوفر آبی (Tao Feng: Fist of the Lotus)، یکی از بازی‌هایشان، آن‌ها تصمیم گرفتند یک بازی مبارزه‌ای با موضوع جنگ ستارگان بسازند. قرار بود در بازی بازیکن کنترل تعدادی از مصرف‌کنندگان نیرو را بر عهده بگیرد و در نقش آن‌ها با شمشیر نوری مبارزه کند. با این حال، استودیوی Ginante به‌خاطر مشکلات اقتصادی در سال ۲۰۰۵ تعطیل شد و هیچ‌گاه نتوانست بازی را به پایان برساند.

مثال بزرگ بعدی، بازی لیسانس‌شده‌ی فیلم جنگ ستارگان: اپیزود ۳ – انتقام سیث (Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith) است. با این‌که این بازی تک‌نفره است، ولی یک بخش دوئل (Versus) ‌دارد که در آن می‌توانید با بازیکنی دیگر یا رقیبی که هوش مصنوعی کنترلش می‌کند، با شمشیر نوری دوئل کنید. این حالت از ۹ شخصیت تشکیل شده که در آن دارث ویدر و بن کنوبی (Ben Kenobi) از سه‌گانه‌ی اصلی نیز در آن حضور افتخاری دارند.

مثال بزرگ بعدی حالتی امتیازی در جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد (Star Wars: The Force Unleashed) بود، به‌طور خاص نسخه‌ی Wii بازی. در این حالت چند نفره، تعداد زیادی از شخصیت‌های مصرف‌کننده‌ی نیرو – هم از سه‌گانه‌ی پیش‌درآمد و هم از سه‌گانه‌ی اصلی در کنار شخصیت‌های جدید – برای انتخاب وجود داشتند. با این‌که این شخصیت‌ها ظاهر متفاوتی دارند، ولی در عمل ساز و کاری تقریباً یکسان دارند، خصوصاً ۱۰ دگرگونی مختلف استارکیلر (Starkiller).

در همان سال بالاخره یک بازی مبارزه‌ای تمام‌عیار با تمرکز روی شمشیر نوری منتشر شد: جنگ ستارگان: جنگ کلون‌ها – دوئل با شمشیر نوری (Star Wars: The Clone Wars – The Lightsaber Duels). این بازی انحصاراً برای Wii منتشر شد و کنترل حرکتی Wii حالت کنترل استاندارد آن بود. این بازی در فصل‌های اولیه‌ی سریال انیمیشنی جنگ کلون‌ها واقع شده و حالت داستانی خاص خود را دارد. در آن می‌توانید در نقش تعدادی جدای و سیث به مبارزه بپردازید. بازی حتی یک شخصیت اختصاصی دارد که رباتی قاتل به نام EG-5 است.

در همین دوران بود که باندای نامکو (Bandai Namco) چهارمین شماره از مجموعه‌ی مبارزه‌ای پرطرفدارش سول کالیبور (Soul Calibur) را که مبتنی بر مبارزه با اسلحه است منتشر کرد. در این بازی محتوای تبلیغاتی جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد وجود داشت که در اصل در حضور سه شخصیت خلاصه می‌شد: استارکیلر، دارث ویدر (شخصیت انحصاری پلی‌استیشن ۳) و یودا (شخصیت انحصاری ایکس‌باکس ۳۶۰).

در آخر، آخرین بازی مبارزه‌ای رسمی جنگ ستارگان، حالت امتیازی نسخه‌ی Wii بازی جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد ۲ (Star Wars: The Force Unleashed II) بود. البته این حالت نه یک بازی مبارزه‌ای استاندارد، بلکه تقلیدی از مجموعه‌ی سوپر اسمش بروز (Super Smash Bros.) از نینتندو بود.

واقعاً مایه‌ی تاسف است که مدت زیادی می‌شود هیچ بازی مبارزه‌‌‌ای کاملی مبتنی بر جنگ ستارگان منتشر نشده است. با وجود تمام جدای‌ها و سیث‌هایی که طی سال‌ها به این دنیا اضافه شده‌اند، تعداد شخصیت‌های قابل‌انتخاب در این بازی مبارزه‌ای فرضی که هنوز ساخته نشده، بسیار چشم‌گیر خواهد بود.

البته طرفداران یک بازی غیررسمی به نام مبارزه با نیرو (Force Combat) را برای کامپیوتر ساخته‌اند. ولی به نظر می‌رسد برای مدتی طولانی، تنها بازی مبارزه‌ای مبتنی بر جنگ ستارگان همین خواهد بود.

منبع: Pirates and Princesses


کنسول بازی سونی مدل Playstation 5 ظرفیت 825 گیگابایت
کنسول بازی مایکروسافت مدل XBOX SERIES S ظرفیت 512 گیگابایت

بازی فیفا 23 مخصوص PS5

۲,۲۹۰,۰۰۰

تومان

بازی FIFA 23 مخصوص PS4

۲,۱۸۰,۰۰۰

تومان

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.