بهترین کارت گرافیک برای کاربردهای مختلف؛ از گیمینگ تا ماینینگ

خرید بهترین کارت گرافیک مطابق با اهداف شما شاید به دلیل تنوع بسیار بالای محصولات کار چندان آسانی نباشد. در این مقاله تلاش می‌کنیم بهترین کارت گرافیک AMD و انویدیا را بر اساس کاربردهای مختلف معرفی کنیم. همچنین در رابطه با بهترین تنظیمات کارت گرافیک nvidia هم به طور خلاصه صحبت می‌کنیم.

تجربه‌ی بهترین گرافیک = خرید بهترین کارت گرافیک موجود در بازار؟

شاید در وهله‌ی اول به این سوال پاسخ مثبت بدهید اما بسته به نوع هدف و کاربردی که از این قطعه انتظار دارید، شما حتی می‌توانید بهترین کارت گرافیک ارزان را هم تهیه کرده و بهترین خروجی را از یک بازی ویدیویی دریافت کنید. مطابق با سطح انتظارتان می‌توان محصولات دنیای کارت گرافیک را طبقه‌بندی کرد. برای مثال، اگر شما یک گیمر حرفه‌ای نبوده یا به دنبال تدوین ویدیوها به صورت حرفه‌ای نیستید، نیازی نیست حتما کارت گرافیکی را تهیه کنید که پسوند Ti جلوی اسم مدل آن حک شده باشد.

کارت گرافیک مدل RX 580 8GB GDDR5

۵,۸۰۰,۰۰۰

۴,۹۹۹,۰۰۰

تومان

کارت گرافیک ایسوس مدل  TUF Gaming GeForce RTX 3060 12GB OC

۲۱,۲۰۰,۰۰۰

۱۹,۲۰۰,۰۰۰

تومان

اگر یک کاربر عادی هستید و این سوال برای‌تان وجود دارد که چه کارت گرافیکی بهتر است؟ خرید بهترین کارت گرافیک میان رده می‌تواند تا چند سال تمامی نیازهایتان را به خوبی پوشش دهد. با این حال، در این مقاله تلاش کرده‌ایم در زمینه‌های مختلف پرکاربرد نظیر گیمینگ و ماینینگ بهترین کارت گرافیک‌ را معرفی کنیم. همچنین به طور خلاصه به این نکته هم می‌پردازیم که بهترین کارت گرافیک لپ تاپ چیست و چطور می‌توان با هزینه‌ی معقول‌تر، لپ تاپ مورد نظر را تهیه کرد.

بهترین کارت گرافیک گیمینگ

بهترین کارت گرافیک

انتخاب بهترین کارت گرافیک برای بازی اصلا و ابدا آسان نیست؛ چرا که محصولات فوق‌العاده متنوعی در بازار موجود هستند که هر کدام، ویژگی‌های هیجان‌انگیز و جذابی دارند. در ادامه، بر اساس نرخ قیمت محصولات در این زمینه، چند مورد از بهترین کارت‌های گرافیگ گیمینگ را معرفی می‌کنیم.

بهترین کارت گرافیک گیمینگ؛ تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان

مورد زیر را می‌توان رسما بهترین کارت گرافیک مناسب برای گیم دانست:

۱. کارت گرافیک گیگابایت مدل AORUS GeForce RTX 4090 Master

graphic card 05

کارت گرافیک گیگابایت مدل AORUS GeForce RTX 4090 MASTER 24G

کارت گرافیک گیگابایت مدل AORUS GeForce RTX 4090 Master رسما یک کارت گرافیک فوق‌العاده قدرتمند محسوب می‌شود. نوع حافظه‌ی این سخت افزار GDDR6X است و ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی در این قطعه مشاهده می‌شود.

وجود یک عدد پورت HDMI و سه عدد پورت VGA از دیگر ویژگی‌های این کارت گرافیک گیمینگ محسوب می‌شود. در زمان نگارش این مقاله می‌توان ادعا کرد که این محصول، رسما یکی از قوی‌ترین کارت‌های گرافیک در مقیاس جهانی است. اگر با هزینه‌ی بالای این سخت‌افزار مشکلی ندارید، برای اجرای بی‌نقص این کارت گرافیک باید حداقل یک منبع تغذیه یا پاور ۱۲۰۰ وات تهیه کنید. در غیر این صورت، امکان دارد سیستم کامپیوتر در برق‌رسانی به این قطعه با مشکل جدی روبه‌رو شود.

بهترین کارت گرافیک بازی؛ تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان

چند کارت گرافیک مهم برای بازی تا سقف ۱۰۰ میلیون به شرح زیر است:

۱. کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI GeForce RTX™ ۳۰۹۰ GAMING X TRIO 24G

graphic card 06

کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI GeForce RTX™ 3090 GAMING X TRIO 24G

کارت گرافیک ام اس آی مدل MSI GeForce RTX™ ۳۰۹۰ GAMING X TRIO 24G جزء بهترین کارت‌های گرافیک برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی پیشرفته‌ی دنیاست. ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی، سه عدد فن قدرتمند و نورپردازی RGB از برجسته‌ترین ویژگی‌های این سخت افزار محسوب می‌شود.

این کارت گرافیک یک پورت HDMI و سه پورت Display دارد. بنابراین می‌توان از پردازنده‌ی نیرومند این کارت گرافیک برای گرفتن خروجی و پخش از چهار مانیتور به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. نرخ‌ به‌روز رسانی تصویر ۶۰ هرتز با رزولوشن ۸K و همچنین نرخ به‌روز رسانی تصویر ۱۲۰ هرتز با رزولوشن ۴K از دیگر مزیت‌های شگفت‌ انگیز این قطعه به حساب می‌آید. این کارت گرافیک برای اجرای بی‌نقص به یک منبع تغذیه ۷۵۰ وات نیاز دارد. هر چند، پیشنهاد می‌شود برای اطمینان خاطر، منبع تغذیه‌ی ۱۰۰۰ وات تهیه کنید.

۲. کارت گرافیک ایسوس مدل ROG Strix GeForce RTX™ ۴۰۸۰ ۱۶GB GDDR6X White OC

graphic card 07

کارت گرافیک ایسوس مدل ROG Strix GeForce RTX™ 4080 16GB GDDR6X White OC

نوع حافظه‌ی این کارت گرافیک GDDR6X است و ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی در اختیار کاربر برای انجام کارهای پردازشی قرار می‌دهد. پشتیبانی از دو عدد پورت HDMI و سه عدد پورت Display از سایر ویژگی‌های مهم این قطعه محسوب می‌شود. این محصول، از رزولوشن تصویر ۴K پشتیبانی کرده و با استفاده از ۳ فن با تکنولوژی Axial می‌تواند به خوبی گرمای تولید شده توسط این سخت افزار قدرتمند را مهار کند.

۳. کارت گرافیک پی ان وای مدل NVIDIA PNY QUADRO RTX A4500 20GB GDDR6

graphic card 08

کارت گرافیک پی ان وای مدل  NVIDIA PNY QUADRO RTX A4500 20GB GDDR6

این کارت گرافیک از حافظه‌ی نوع GDDR6 بهره می‌برد. ۲۰ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی در این محصول دیده می‌شود. شرکت سامسونگ سازنده‌ی حافظه‌ی این کارت گرافیک به حساب می‌آید. این محصول دارای پورت HDMI نبوده و صرفا از چهار عدد پورت Display برخوردار است. این کارت گرافیکِ تک فن، از قابلیت SLI نیز پشتیبانی می‌کند. بنابراین می‌توان در آینده تعداد بیشتری از کارت‌های گرافیک را خریداری کرده و به نوعی گرافیک سیستم را ارتقا داد.

بهترین کارت گرافیک برای گیم؛ تا سقف ۵۰ میلیون تومان

چند کارت گرافیک مهم برای تجربه بازی‌های ویدیویی تا سقف ۵۰ میلیون به شرح زیر است:

۱. کارت گرافیک ام اس آی مدل GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR

graphic card 09

کارت گرافیک ام اس آی مدل GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR

بهره‌مندی کارت گرافیک ام اس آی مدل GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR از حافظه‌ی GDDR6X موجب شده تا این قطعه را هم در این مقاله معرفی کنیم. وجود یک عدد پورت HDMI و سه عدد پورت Display از دیگر مشخصات فنی مهم در این سخت‌افزار است. ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی را می‌توان در این محصول هم مشاهده کرد.

این سخت افزار تا رزولوشن حداکثر ۸K را به خوبی پشتیبانی می‌کند. بر اساس تعداد پورت‌ها و رزولوشن تصویر می‌توان حداکثر چهار عدد مانیتور را از طریق این کارت گرافیک به سیستم کامپیوتر متصل کرد. این کارت گرافیک به منبع تغذیه با ظرفیت حداقل ۷۵۰ وات نیاز دارد.

۲. کارت گرافیک سافایر مدل Toxic Radeon RX 6900 XT Limited Edition

graphic card 010

کارت گرافیک سافایر مدل Toxic Radeon RX 6900 XT Limited Edition

یکی از بهترین کارت‌‌های گرافیک AMD، کارت گرافیک سافایر مدل Toxic Radeon RX 6900 XT Limited Edition است. برند سافایر را می‌توان یکی از بهترین شرکای تجاری کمپانی AMD دانست. این محصول دارای سه عدد فن بسیار خوب بوده و از بابت نصب به دو اسلات فضا نیاز دارد. باس رابط در این سخت‌افزار ۱۲۸ بیت بوده و نوع حافظه‌ی این کارت گرافیک GDDR6 است. ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی، از دیگر ویژگی‌های مهم در این کارت گرافیک محسوب می‌شود.

۳. کارت گرافیک ایسوس مدل RX6900XT TUF OC 16GB

graphic card 011

کارت گرافیک ایسوس مدل RX6900XT TUF OC 16GB

کارت گرافیک ایسوس مدل RX6900XT TUF OC 16GB یکی از بهترین‌ کارت‌های گرافیک میان‌رده تلقی می‌شود. نوع حافظه‌ی GDDR6، یک عدد پورت HDMI، سه عدد پورت Display، رزولوشن ۸K و تراشه‌ی AMD از برجسته‌ترین مشخصات فنی این محصول به حساب می‌آید. می‌توان کارت‌های گرافیک انویدیا سری ۳۰۸۰ را تقریبا هم‌تراز با این مدل کارت گرافیک تلقی کرد.

بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ

بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ قانونی

اگر به دنبال خرید کارت گرافیک مناسب برای ماین و استخراج ارز دیجیتال هستید، هر نوع محصولی به کار شما نخواهد آمد؛ چرا که فرایند استخراج علاوه بر صرف زمان بسیار زیاد، فشار فوق‌العاده زیادی را به کارت گرافیک وارد می‌کند. در ادامه چند کارت گرافیک قوی برای ماینینگ را معرفی می‌کنیم.

لازم به ذکر است معرفی بهترین کارت گرافیک برای ماینینگ بر مبنای دسته‌بندی قیمت، صرفا برای افزایش آگاهی است و دیجی کالا مگ قصد ندارد مخاطبین را به ایجاد مزرعه سوق دهد.

به طور کلی در زمان خرید بهترین گرافیک برای ماین باید به این نکته دقت کنید سخت افزار مورد نظرتان باید بالاترین هش ریت را با پایین‌ترین مصرف انرژی پوشش دهد. تنها در این حالت است که می‌توان روی قدرت کارت گرافیک برای استخراج ارز دیجیتال حساب ویژه‌ای باز کرد. با این‌ که می‌توان از کارت‌های گرافیک با حافظه‌ی VRAM کم نیز برای استخراج برخی از ارزهای دیجیتال نظیر زی‌کش استفاده کرد، پیشنهاد می‌شود نسبت به خرید بهترین کارت گرافیک با حداقل چهار گیگابایت حافظه اختصاصی اقدام کنید.

بهترین کارت گرافیک ماینینگ؛ تا سقف ۵۰ میلیون تومان

چند کارت گرافیک قوی و مهم برای استخراج رمز ارز تا سقف ۵۰ میلیون به شرح زیر است:

۱. کارت گرافیک ایسوس مدل GEFORCE RTX 3060 TI DUAL 8GB

graphic card 012

کارت گرافیک ایسوس مدل GEFORCE RTX 3060 TI DUAL 8GB

کارت گرافیک ایسوس مدل GEFORCE RTX 3060 TI DUAL 8GB با ۶۰ مگاهش بر ثانیه یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید ماینرها به حساب می‌آید. البته این میزان مگاهش تنها زمانی به دست می‌آید که سیستم کامپیوتر شما به طور اصولی برای فرایند ماینینگ تنظیم شده باشد. این کارت گرافیک صرفا ۲۰۰ وات توان مصرفی دارد. بر همین مبنا، تهیه‌ی یک پاور کامپیوتر با ظرفیت ۷۵۰ وات می‌تواند دغدغه‌ی شما را برای تامین منبع انرژی برطرف کند.

۲. کارت گرافیک مدل ۲۰۷۰ SUPER RTX TM 8GB Auros

graphic card 013

کارت گرافیک مدل 2070 super rtx tm 8g Auros

کارت گرافیک مدل ۲۰۷۰ SUPER RTX TM 8GB Auros از نرخ ۳۶ مگاهش بر ثانیه بهره می‌برد. وجود هشت گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی GDDR6 و صد البته توان مصرفی ۲۲۵ وات از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول برای ماینرهاست. این کارت گرافیک برای بازی هم مناسب است.

فن‌های این محصول به خوبی از پسِ خنک کردن کارت گرافیک برمی‌آیند. با این حال بد نیست یک سیستم خنک‌کننده برای این کارت گرافیک تهیه کنید.

۳. کارت گرافیک پالیت مدل PALIT GTX 1660 TI 6G DUAL 6GB GDDR6

graphic card 014

کارت گرافیک پالیت مدل PALIT GTX 1660 TI 6G DUAL 6GB GDDR6

کارت گرافیک پالیت مدل PALIT GTX 1660 TI 6G DUAL 6GB GDDR6 رسما بهترین کارت گرافیک ارزان برای ماینینگ تلقی می‌شود. ۲۰ الی ۲۶ مگاهش بر ثانیه، نرخی قابل انتظار برای این محصول دانسته می‌شود. مصرف برق این نوع کارت گرافیک ارزان قیمت قابل قبول بوده و دو فن موجود در این کارت گرافیک قدرت لازم را برای خنک‌سازی ایده‌آل دارند. اگر به دنبال استخراج ارزهای دیجیتالی که به پهنا باند حافظه‌ی بسیار زیادی نیاز دارند (مثل اتریوم) نباشید، خرید این مدل کارت گرافیک ارزان برای ماینینگ توجیه مالی بسیار خوبی دارد.

بهترین کارت گرافیک لپ تاپ

بهترین کارت گرافیک گیمینگ

آیا به دنبال خرید یک لپ تاپ هستید اما هیچ ایده‌ای ندارید کارت گرافیک لپ تاپ باید در حال حاضر چه میزان باشد تا آن را بهترین کارت گرافیک تلقی کرد؟ در ادامه توضیح می‌دهیم که در زمان نگارش این مقاله، بهترین کارت گرافیک لپ تاپ چیست و تا چه میزان باید بودجه برای خرید یک لپ تاپ با گرافیک اختصاصی در نظر گرفت.

به طور کلی در زمان نگارش این مقاله دو نوع کارت گرافیک برای لپ تاپ طراحی می‌شود. نوع اول، کارت گرافیکی یکپارچه یا مجتمع است که به طور کارخانه‌ای روی مادربورد حک می‌شود. در حال حاضر مدل Iris Xe جدیدترین کارت گرافیک یکپارچه‌ی شرکت اینتل به شمار می‌رود. این نوع کارت‌های گرافیک به همراه نسل یازدهم CPU کمپانی اینتل عرضه می‌شود. به طور یک قاعده‌ی کلی می‌توان ادعا کرد کارت گرافیک یکپارچه Iris Xe به مراتب بهتر از مدل UHD دانسته می‌شود. با این حال، اگر به دنبال تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی با کیفیت عالی هستید، بهتر است دورِ خرید لپ تاپ با پردازنده یکپارچه خط قرمز بکشید!

نوع دوم کارت گرافیک برای لپ تاپ، کارت‌های گرافیکی مجزا یا اختصاصی تلقی می‌شوند. به این معنا که کارت گرافیک به صورت مجزا روی مادربورد قرار می‌گیرد. این نوع کارت‌های گرافیک از لحاظ عملکردی خیلی بهتر از کارت گرافیک نوع اول دانسته می‌شوند. به تبع، کارت‌های گرافیکی مجزا قیمت بیشتری هم دارند.

انویدیا RTX سری ۳۰؛ بی‌رقیب در دنیای لپ تاپ‌ها

graphic card 015

در حال حاضر بهترین کارت گرافیک لپ تاپ را شرکت انویدیا تولید می‌کند. سری RTX 30 در زمان نگارش این مقاله قدرتمندترین کارت‌های گرافیک لپ تاپ به حساب می‌آیند. اگر قصد خرید لپ تاپ دارید، بهتر است به دنبال لپ تاپی باشید که یکی از سه کارت گرافیک زیر را به طور اختصاصی در خود داشته باشد:

  • RTX 3080
  • RTX 3070
  • RTX 3060

بهتر است گزینه‌ی RTX 3050 را از لیست خرید لپ تاپ خط بزنید؛ چراکه سه مدل کارت گرافیکی که از آنها نام برده‌ایم، از جدیدترین فناوری‌ها مثل Ray Tracing و DLSS بهره می‌برند. همچنین نسل سوم Max-Q در این قطعات رویت می‌شود. با این حال، اگر قیمت لپ تاپ‌ها با کارت گرافیک RTX 3080 و RTX 3070 از دید شما بسیار گران است، خرید لپ تاپ‌ها با کارت گرافیک RTX 3060 می‌تواند برای شما گزینه‌ی بهتری باشد.

اگر پسوند Ti در مشخصات این سه مدل لپ تاپ دیده می‌شود، به معنای قدرت بیشتر کارت‌های گرافیک نسبت به مدل‌های بدون پسوند است. در هر صورت نرخ ۶۰ فریم در لپ تاپ‌هایی که این سه کارت گرافیک را دارند دور از انتظار نیست. البته، اگر گیمر حرفه‌ای نیستید توصیه می‌کنیم گزینه‌ی گرافیکی DLSS را خاموش کنید؛ به این دلیل که فشار بسیار زیادی از روی دوشِ کارت گرافیک برداشته شده و می‌توان بازی‌های ویدیویی را با رزولوشن بالاتر تجربه کرد.

بهترین برند کارت گرافیک؛ رقابت جذابِ غول‌های صنعت

graphic card 04

دغدغه‌ی بسیاری از کاربرها در این مسئله نهفته که بهترین برند کارت گرافیک برای خرید کدام است؟ اگر خیلی حرفه‌ای قصد انجام فعالیت‌های گرافیکی را ندارید، نیاز نیست تا روی اسم برند حساس شوید.

به طور کلی لیستی از بهترین برندهای کارت گرافیک به صورت تیتر وار به شرح زیر است: (لیست زیر از جنبه‌ی ترتیبی دارای اولویت خاصی نیست)

  • MSI
  • ASUS
  • EVGA
  • PowerColor
  • Gigabyte
  • Zotac
  • Sapphire
  • ASRock

اگر تصمیم گرفته‌اید کارت گرافیک بسیار قدرتمندی را خریداری کنید، این نکته هم خاطرتان باشد بهتر است کارت گرافیک قوی‌تر از CPU نباشد

بر مبنای گزارش رسانه‌ی معتبر PCGUIDE از تست کارت‌های گرافیک برندهایی که اخیرا از آنها یاد کرده‌ایم، این رسانه برند ایسوس را بهترین برند کارت گرافیک جهان دانسته است. (مقاله‌ی مورد نظر آخرین مرتبه در تاریخ ۱۹ آوریل سال ۲۰۲۳ به‌روز رسانی شده است)

این رسانه کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 4090 OC را برترین کارت گرافیک دنیا دانسته و پردازنده‌ی گرافیکی آن را «فعلا» بی‌رقیب اعلام کرده است. برند Zotac از نگاه رسانه‌ی پی‌سی‌گاید، در مقام دوم قرار می‌گیرد؛ برندی که از جنبه‌ی قیمت نیز موفق شده محصولات اقتصادی قابل قبولی را پیش روی مخاطبین قرار دهد. روی هم رفته، بهترین کارت‌های گرافیک در سطح جهان قیمت بسیار زیادی دارند و شاید خرید این محصولات را نتوان برای هر نوع کاربر توصیه کرد.

به این نکته هم باید دقت کرد اگر تصمیم گرفته‌اید کارت گرافیک بسیار قدرتمندی را خریداری کنید، این نکته هم خاطرتان باشد بهتر است کارت گرافیک قوی‌تر از CPU نباشد. به این علت که در چنین وضعیتی به اصطلاح گلوگاه ایجاد می‌شود؛ یعنی از حداکثر توان کارت گرافیک شاید نتوان بهره‌برداری کرد. اگر این قدرت را ندارید میزان قدرت CPU و کارت گرافیک را بررسی کنید، بهتر است از کارشناس‌های کامپیوتر برای این منظور کمک بگیرید.

کارت گرافیک مدل RX 580 8GB GDDR5

۵,۸۰۰,۰۰۰

۴,۹۹۹,۰۰۰

تومان

کارت گرافیک ایسوس مدل  TUF Gaming GeForce RTX 3060 12GB OC

۲۱,۲۰۰,۰۰۰

۱۹,۲۰۰,۰۰۰

تومان

سوال و جواب‌های رایج

بهترین کارت گرافیک در سطح جهان چیست؟

رسانه‌ی پی‌سی گاید کارت گرافیک ASUS ROG Strix RTX 4090 OC را برترین کارت گرافیک دنیا دانسته و پردازنده‌ی گرافیکی آن را «فعلا» بی‌رقیب اعلام کرده است.

بهترین کارت گرافیک در لپ تاپ ها چیست؟

می‌توان سه کارت گرافیک RTX 3080، RTX 3070 و RTX 3060 را در حال حاضر بهترین کارت‌های گرافیک در لپ تاپ‌ها معرفی کرد.

قیمت بهترین کارت گرافیک برای گیم چیست؟

کارت گرافیک گیگابایت مدل AORUS GeForce RTX 4090 Master بهترین کارت گرافیک برای گیم محسوب می‌شود که در ماه خرداد ۱۴۰۲ فعلا تقریبا ۱۲۰ میلیون تومان قیمت دارد.

بهترین مارک کارت گرافیک چیست؟

ایسوس و زوتاک بهترین مارک کارت گرافیک در سطح بین‌المللی شناخته می‌شوند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.