بهترین فیلم های تام هنکس | از فارست گامپ تا کاپیتان فیلیپس

امکان ندارد از طرفداران فیلم‌های سینمایی باشید و حداقل یکی از فیلم‌های تام هنکس را تماشا نکرده باشید. تام هنکس‌، سوپراستار بسیار محبوب سینمای آمریکا به‌قدری فیلم محبوب و تأثیرگذار در کارنامه او وجود دارد که باور کنید انتخاب بهترین فیلم‌های او و رتبه‌بندی آن‌ها به‌هیچ‌وجه کار آسانی به‌شمار نمی‌رود؛ از فیلم‌های برنده جایزه بهترین فیلم سال مانند فارست گامپ گرفته تا فیلم‌های بیوگرافی و جنگی و حتی انیمیشن، تام هنکس را می‌توانیم در همه آن‌ها مثل همیشه درخشان ببینیم.

توماس جفری هنکس یا همان تام هنکس در سال ۱۹۵۶ میلادی در ایالت کالیفرنیا در آمریکا متولد شد و از سال ۱۹۷۷ و زمانی‌که ۲۱ سال سن داشت وارد حرفه بازیگری شد. تام هنکس عزیز در دوران بازیگری خود افتخاری نبوده که کسب نکرده باشد؛ از جمله آن‌ها می‌توانیم به هشت بار نامزدی کسب اسکار و برنده شدن ۲ جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر مرد، هفت جایزه امی، چهار جایزه گلدن گلوب درمیان ۱۴ بار نامزد شدن برای این جایزه و صدالبته به‌دست آوردن دل میلیون‌ها طرفدارش در سراسر دنیا اشاره کنیم. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به بهترین فیلم های تام هنکس تا اگر با فیلم‌های قدیمی‌تر او آشنایی ندارید، آن‌ها را بیشتر بشناسید و از تماشای آن‌ها لذت ببرید. پس این شما و این ۲۰ فیلم برتر تام هنکس.

«توجه: فیلم‌های حاضر در این مقاله براساس نظر تیم تحریریه سایت زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»


بهترین فیلم های تام هنکس

شخصیت وودی در کاور انیمیشن toy story 4

۲۰- انیمیشن Toy Story

انیمیشن داستان اسباب‌بازی

  • کارگردان: جان لستر
  • نویسنده: جاس ویدون
  • بازیگران: تام هنکس، تیم آلن، دان ریکلس، جیم وارنی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Toy Story در IMDB: ۸.۳ از ۱۰

مقاله بهترین فیلم های تام هنکس را با یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های انیمیشنی تاریخ سینما شروع می‌کنیم. احتمالا همه ما در دوران کودکی وقتی انیمیشن Toy Story را تماشا کردیم انتظار داشتیم اسباب‌بازی‌های ما هم واقعی باشند، حتی فکر می‌کردیم زمانی‌که ما حواسمان نیست آن‌ها حرکت می‌کنند و زندگی خودشان را سپری می‌کنند. مجموعه انیمیشن‌های داستان اسباب‌بازی به‌قدری محبوب و موفق شد که توانست به قسمتی از فرهنگ عامه تبدیل شود و همچنین باعث شد تا بسیاری از مردم و کودکان رفتار بهتری را با اسباب‌بازی‌های خودشان داشته باشند. این اثر به‌قدری شگرف بود که میزان حضور اسباب‌بازی‌ها در زباله‌های خانگی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود.

داستان اسباب‌بازی را می‌توانیم نقطه شروع دوران باشکوه پیکسار بدانیم. استودیویی که آنقدر انیمیشن فراموش‌نشدنی و تأثیرگذار به اهالی سینما هدیه کرده که خواه یا ناخواه روی زندگی ما و طرز فکر ما تاثیرات ریز یا درشتی از خودش به‌جای گذاشته است. بااین‌حال درمیان تعداد زیاد انیمیشن‌های ماندگار این استودیو مجموعه Toy Story همیشه جایگاهی قابل احترام داشته و همیشه آن را یکی از بهترین آثار این استودیو برشمرده‌ایم. مجموعه‌ای که نخستین قسمت آن در سال ۱۹۹۵ روی پرده سینماها رفت و تابه‌امروز چهار قسمت اصلی از آن اکران شده و علاوه‌بر محبوبیت دیوانه‌وار، موفقیت مالی عظیمی را برای این استودیو به‌همراه داشته است.


شخصیت های اصلی فیلم A League of Their Own

۱۹- فیلم A League of Their Own

فیلم لیگ خودشان

  • کارگردان: پنی مارشال
  • نویسنده: لاول گانز
  • بازیگران: تام هنکس، جینا دیویس، مدونا، لوری پتی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • میانگین امتیازات A League of Their Own در IMDB: ۷.۳ از ۱۰

تام هنکس قبل از اینکه سال پشت سال در فیلم‌های برنده برترین فیلم سال به نقش‌آفرینی مشغول شود در فیلم کمدی ورزشی A League of Their Own ایفای نقش کرد و استعداد خودش در فیلم‌های کمدی را هم به اهالی سینما نشان داد تا پس از آن به‌عنوان صداپیشه نقش اصلی داستان‌ اسباب‌بازی انتخاب شود. این فیلم در سال ۱۹۹۲ به تهیه‌کنندگی الیوت ابوت توسط Parkway Productions با بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش بسیار خوب ۱۳۳ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم در سال ۱۹۸۸ جریان دارد و روایت‌گر داستان دو خواهر است که در نخستین لیگ حرفه‌ای بیسبال بانوان در آمریکا به یکی از تیم‌های این لیگ می‌پیوندند و سخت تلاش می‌کنند تا این تیم را به موفقیت برسانند. بااین‌حال تلاش سخت آن‌ها نتیجه‌ چندانی در پی ندارد چراکه حریف آن‌ها تیم قدرتمندتری به‌شمار می‌رود. تام هنکس در این فیلم در نقش مربی تیم بیسبال به ایفای نقش می‌پردازد و مانند همه فیلم‌هایش نقش‌آفرینی او یکی از جنبه‌های مثبت این اثر تلقی می‌شود.


تام هنکس در یک ساحل در فیلم Splash

۱۸- فیلم Splash

فیلم شلپ‌شلوپ

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: لاول گانز
  • بازیگران: تام هنکس، داریل هانا، یوجین لوی، جون کندی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Splash در IMDB: ۶.۳ از ۱۰

فیلم Splash دومین تجربه بلند سینمایی تام هنکس به‌شمار می‌رود و نخستین همکاری او با نویسنده این فیلم یعنی لاول گانز که بعدها به همکاری این دو نفر در فیلم A League of Their Own منجر شد. این فیلم را می‌توانیم نخستین فیلم تام هنکس بدانیم که او را به‌عنوان یک بازیگر بسیار با استعداد به همه معرفی کرد. فیلم Splash در سال ۱۹۸۴ میلادی به تهیه‌کنندگی برایان گریزر با بودجه‌ای ۱۱ میلیون دلاری تولید شد و فروش خوبی معادل‌با ۷۰ میلیون دلار را در گیشه‌های تجربه کرد.

داستان فیلم در سال ۱۹۶۴ شروع می‌شود و پسری ۸ ساله را نشان می‌دهد که در یک سفر دریایی با خانواده خود به دریا می‌پرد و موجودی زیبا مانند یک پری دریایی توجه او را جلب می‌کند. آلن در آن زمان متوجه می‌شود که می‌تواند زیر آب نفس بکشد و همین موضوع او را شگفت‌زده می‌کند. پس از گذشت ۲۰ سال آلن که در نیویورک مشغول کار است به‌طور اتفاقی همان پری دریایی را در قالب یک انسان می‌بیند و عاشق او می‌شود بدون اینکه بداند این پری دریایی کیست یا از آن مهم‌تر چه موجودی است.


کاور سینمایی فیلم Sleepless in Seattle با حضور تام هنکس

۱۷- فیلم Sleepless in Seattle

فیلم بی‌خواب در سیاتل

  • کارگردان:‌ نورا افرون
  • نویسنده:‌ نورا افرون
  • بازیگران: تام هنکس، مگ رایان، بیل پولمن، راس مالینگر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Sleepless in Seattle در IMDB: ۶.۸ از ۱۰

در رتبه هفدهم مقاله بهترین فیلم های تام هنکس با فیلمی روبه‌رو هستیم که به‌ انتخاب جشنواره بفتا جزو ۱۰ فیلم برتر تاریخ در ژانر کمدی رومانتیک قرار گرفته است. فیلم Sleepless in Seattle همچنین توانست نامزد کسب جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم‌نامه اورجینال و بهترین موسیقی شود ولی درنهایت دستش از این جایزه کوتاه ماند. این فیلم به تهیه‌کنندگی گری فوستر در سال ۱۹۹۳ با بودجه‌ای ۲۱ میلیون دلاری روی پرده سینماها رفت و فروشی شگفت‌انگیز معادل‌با ۲۲۸ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره روزنامه‌نگاری به نام آنی جریان دارد که در بالتیمور مشغول کار است و یک خبر زندگی او را به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. خبری درباره سام بالدوین، معمار شهر سیاتل که پس از مرگ همسرش نتوانسته به زندگی عادی خودش برگردد و این اتفاق را هضم نکرده است. به‌همین‌دلیل آنی تصمیم می‌گیرد با سام ارتباطی برقرار کند و در این مسیر او را یاری دهد. همین موضوع باعث شکل‌گیری رابطه نزدیکی میان او دو نفر می‌شود و روند اصلی داستان فیلم را شکل می‌دهد.


اما تامسون و تام هنکس در پوستر فیلم Saving Mr. Banks

۱۶- فیلم Saving Mr. Banks

فیلم نجات آقای بنکس

  • کارگردان: جان لی هنکاک
  • نویسنده: کلی مارسل، سو اسمیت
  • بازیگران: تام هنکس، اما تامسون، کالین فارل، پل جیاماتی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Saving Mr. Banks در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

فیلم Saving Mr. Banks داستان فرد مهمی را به‌تصویر می‌کشد و درباره شخص والت دیزنی با نقش‌آفرینی تام هنکس جریان دارد. همکاری او همراه‌با رابرت تراورز و ساخت فیلم مری پاپینز در سال ۱۹۶۱ یکی از اتفاقات مهم در تاریخ شرکت والت دیزنی به‌شمار می‌رود که روند اصلی داستان فیلم همین موضوع را روایت می‌کند. فیلم نجات آقای بنکس یکی دیگر از فیلم‌های بیوگرافی و درام تام هنکس تلقی می‌شود که داستانی واقعی را براساس شخصیت‌هایی واقعی به‌تصویر می‌کشد.

تام هنکس برای نقش‌آفرینی در نقش والت دیزنی بارها از موزه خانوادگی والت دیزنی دیدن کرد و مصاحبه‌های زیادی را با اعضای این خانواده به‌خصوص با دختر والت دیزنی یعنی داین دیزنی میلر انجام داد تا بتواند به بهترین شکل ممکن خودش را آماده ایفای نقش در نقش این شخصیت مهم کند. فیلم Saving Mr. Banks در سال ۲۰۱۳ میلادی به تهیه‌کنندگی آلیسون اوون و قاعدتا توسط استودیو والت دیزنی با بودجه‌ای ۳۵ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌های سینماها فروش ۱۱۸ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.


کاور سینمایی فیلم The Terminal با حضور تام هنکس

۱۵- فیلم The Terminal

فیلم ترمینال

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: اندرو نیکول
  • بازیگران: تام هنکس، کاترین زیتا جونز، استنلی توچی، شای مک‌براید
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Terminal در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

فیلم ترمینال با الهام از داستان یک پناهنده ایرانی به نام مهران کریمی ناصری ساخته شده است. شخصی که چندی پیش جان خودش را از دست داد و داستان زندگی او نیز به یکی از داستان‌های منحصربه‌فرد در تاریخ بشریت تبدیل شد. بااین‌حال در داستان فیلم شخصیت اصلی نام دیگری دارد ولی روند اصلی داستان دقیقا مانند داستان این پناهنده ایرانی است. فیلم The Terminal در سال ۲۰۰۴ میلادی به تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ توسط DreamWorks Pictures با بودجه‌ای ۶۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار خوب ۲۲۰ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره شخصی جریان دارد که از کشوری به نام کارکوزیا به فرودگاه جان اف کندی می‌رسد ولی به‌این‌دلیل که در کشورش توسط یک گروه شبه نظامی یک کودتا در جریان است، از ورودش به آمریکا جلوگیری می‌شود. به‌همین‌دلیل او نه راه پیش دارد و نه راه پس. مهران کریمی ناصری دقیقا به‌همین‌شکل در سال ۱۹۸۸ به‌دلیل گم شدن مدارک خود در یکی از ترمینال‌های فرودگاه پاریس ماندگار شد و تا سال ۲۰۰۶ در همان فرودگاه زندگی می‌کرد. درنهایت مبلغی معادل‌با ۲۵۰ هزار دلار به‌عنوان غرامت توسط دولت فرانسه به او پرداخت شد و داستان زندگی او به داستانی بدل گشت که یکی دیگر از همکاری‌های تام هنکس و استیون اسپیلبرگ را شکل داد.


پوستر سینمایی فیلم The Da Vinci Code با حضور تام هنکس

۱۴- فیلم The Da Vinci Code

فیلم رمز داوینچی

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: آکیوا گلدسمن
  • بازیگران: تام هنکس، آدری تاتو، پل بتانی، آلفرد مولینا
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۶ میلادی
  • میانگین امتیازات The Da Vinci Code در IMDB: ۶.۶ از ۱۰

اگر به معماهای جالب علاقه داشته باشید قطعا رمز داوینچی به گوشتان خورده که در مدیوم‌های مختلف اقتباس‌های گوناگونی از آن ساخته شده است. فیلم The Da Vinci Code با اقتباس از رمانی با همین نام در سال ۲۰۰۶ میلادی به تهیه‌کنندگی برایان گریزر و ران هاوارد توسط استودیو Columbia Pictures با بودجه‌ای ۱۲۵ میلیون دلاری تولید شد و فروشی فوق‌العاده خوب معادل‌با ۷۶۰ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت. در پی موفقیت‌های این فیلم دو فیلم دیگر با عناوین Angels & Demons و Inferno تولید شدند که نتوانستند کیفیت رمز داوینچی را تکرار کنند.

داستان فیلم درباره یک تئوری مذهبی درمورد تاریخ مسیحیت جریان دارد که بارها مورد بحث قرار گرفته و بسیاری با آن موافق هستند. طبق این تئوری که در کتاب خون مقدس و جام مقدس بیان شده، حضرت عیسی مسیح و حضرت مریم با یکدیگر ازدواج کرده‌اند و صاحب یک فرزند شده‌اند. بااین‌حال کلیساهای کاتولیک و خود واتیکان که از این اتفاق آگاهی داشتند، تمام تلاش خودشان را به کار گرفتند تا این موضوع را از مردم پنهان کنند. در همین راستا دانشمندی آمریکایی به نام رابرت لنگدان در تلاش است تا این موضوع را به‌طور کامل تجزیه و بررسی کند.


شخصیت های اصلی فیلم Apollo 13 با لباس فضانوردی

۱۳- فیلم Apollo 13

فیلم آپولو ۱۳

  • کارگردان: ران هاوارد
  • نویسنده: ویلیام برولس
  • بازیگران: تام هنکس، کوین بیکن، بیل پکستون، گری سینایس، اد هریس
  • تاریخ اکران:‌ سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Apollo 13 در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

به یکی دیگر از همکاری‌های ران هاوارد و تام هنکس رسیدیم که یک دهه قبل از فیلم رمز داوینچی روی پرده سینماها رفت. در اواسط دهه ۹۰ میلادی تام هنکس به‌عنوان یکی از سوپراستارهای سینما که در آن زمان در برخی از بهترین فیلم‌های تاریخ نقش‌آفرینی کرده بود، حضورش در هر فیلمی آن اثر را به اثری موردانتظار تبدیل می‌کرد. فیلم آپولو ۱۳ در سال ۱۹۹۵ به تهیه‌کنندگی برایان گریزر براساس داستانی به نام ماه گمشده به نویسندگی یک فضانورد به نام جیم لوول با بودجه‌ای ۵۲ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌های سینما فروش بسیار خوب ۳۵۶ میلیون دلاری را تجربه کرد.

فیلم آپولو ۱۳ درباره یکی از سفرهای موفقیت‌آمیز بشر به فضا جریان ندارد و برعکس روایت‌گر ماموریتی به‌شمار می‌رود که ماموریتی موفقیت‌آمیز نبوده است. پروژه آپولو ۱۳ قرار بود انسان را برای سومین بار به ماه ببرد ولی در مسیر این پروژه کپسول‌های انرژی فضاپیمای حامل فضانوردان منفجر شد و ادامه دادن مسیر برای آن‌ها امکان نداشت و آن‌ها توانستند با سوخت باقی‌مانده در آن فضاپیما به زمین بازگردند. این فیلم سینمایی نگاهی بسیار زیبا به جریان آماده‌سازی این مأموریت تا بازگشت فضانوردان به زمین دارد و این اتفاق را با رویکردی بسیار جذاب به‌تصویر می‌کشد. اگر اهل فیلم‌هایی درباره عملیات فضایی هستید تماشای آپولو ۱۳ را از دست ندهید.


کاور فیلم Catch Me If You Can

۱۲- فیلم Catch Me If You Can

فیلم اگر می‌تونی من را بگیر

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: جف ناتانسون
  • بازیگران: تام هنکس، لئو ناردو دی‌کاپریو، کریستوفر واکن، امی آدامز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Catch Me If You Can در IMDB: ۸.۱ از ۱۰

فیلم Catch Me If You Can مانند بسیاری از فیلم‌های دی‌کاپریو بیوگرافی شخص مهمی را به‌تصویر می‌کشد و یک فیلم اقتباسی بسیار جذاب به‌شمار می‌رود. شخصیت فرانک ابگنیل جونیور یکی از مشاوران امنیتی ایالات متحده آمریکا است که بیشتر شهرت خود را به‌دلیل جعل اسناد و جعل چک، کلاهبرادی و حقه‌های مختلف کسب کرده است. او در دهه‌ ۶۰ میلادی توانست با جعل چک‌هایی به ارزش چهار میلیون دلار در ۲۵ کشور جهان به ثروت زیادی برسد؛ او این کار را زمانی انجام داد که تنها ۱۶ سال داشت.

این فیلم یکی از نخستین فیلم‌هایی به‌شمار می‌رود که تام هنکس را در نقش یک مامور FBI حرفه‌ای به‌تصویر می‌کشد. ماموری که در این فیلم نام او کارل است و براساس شخصیتی واقعی به نام جوزپ شی به‌تصویر درآمده است. فیلم Catch Me If You Can در سال ۲۰۰۲ میلادی به تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ توسط استودیو Amblin Entertainment با بودجه‌ای ۵۲ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار عالی ۳۵۲ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کرد.


تام هنکس و مریل استریپ در فیلم The Post

۱۱- فیلم The Post

فیلم پست

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: لیز هانا
  • بازیگران:‌ تام هنکس، مریل استریپ، باب اودنکیرک، سارا پلسن
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۷ میلادی
  • میانگین امتیازات The Post در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

انتشار خبر هم‌بازی شدن تام هنکس و مریل استریپ در یک فیلم سینمایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ فیلم The Post را در سال ۲۰۱۷ به یکی از موردانتظارترین فیلم‌های آن سال تبدیل کرد. فیلمی بیوگرافی و درام که داستانی واقعی را روایت می‌کند و در این کار موفق می‌شود. این فیلم در سال ۲۰۱۷ به تهیه‌کنندگی ایمی پاسکال و استیون اسپیلبرگ توسط استودیوی ۲۰th Century Fox با بودجه‌ای ۵۰ میلیون دلاری تولید شد و توانست در گیشه‌های سینما فروش خوبی معادل‌با ۱۸۰ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کند.

داستان فیلم درباره کاترین گراهام با نقش‌آفرنی مریل استریپ جریان دارد؛ اولین زنی که توانست ریاست واشنگتن پست را برعهده بگیرد و تصمیم گرفت همراه‌با سردبیر شجاع این روزنامه یعنی بنجامین سی بردلی با بازی هنرمندانه تام هنکس وارد یک نبرد بی‌سابقه در مقابل افراد متصل به دولت شود. در این نبرد این دو نفر توانستند اسناد پنهانی را از پنتاگون افشا کنند که این پنهان‌کاری چهار رئیس‌جمهور مختلف کشور آمریکا را تحت تاثیر قرار می‌داد و اتفاقی بسیار مهم تلقی می‌شد. اگر از فیلم‌های سیاسی و درام خوشتان می‌آید تماشای فیلم پست را از دست ندهید.


کاور فیلم sully با نقش‌آفرینی تام هنکس

۱۰- فیلم Sully

فیلم سالی

  • کارگردان: کلینت ایستوود
  • نویسنده: تاد کومارنیکی
  • بازیگران: تام هنکس، آرون اکهارت، لورا لینی، هولت مک‌کالانی
  • تاریخ اکران:‌ سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Sully در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

فیلم سالی روایت‌گر داستان خلبانی به نام چسلی سولنبرگر یا همان سالی است که به‌عنوان یک قهرمان ملی توانست جان ۱۵۵ نفر را از مرگ حتمی نجات دهد. در ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی پرواز شماره ۱۵۴۹ هوایپمایی US Airways پس از برخاست از فرودگاه نیویورک با مشکل فنی بزرگی در موتور خود روبه‌رو شد و نمی‌توانست به فرودگاه برگردد. خلبان این هواپیما یعنی چسلی سولنبرگر با مهارت فوق‌العاده خود توانست این هواپیما را در رودخانه هادسون فرود آورد و نه‌تنها جان ۱۵۵ نفر مسافر و خدمه پرواز را نجات دهد که از برخورد هواپیما با ساختمان‌های این شهر بسیار بزرگ و وقوع یک فاجعه انسانی جلوگیری کرد.

پس از بررسی‌های فراوان در سال‌های بعد از این اتفاق برای همه روشن شد که نحوه عملکرد چسلی سولنبرگر مهم‌ترین عامل در این اتفاق به‌شمار می‌رفت و به‌همین‌دلیل او را به‌عنوان یک قهرمان ملی می‌شناسند. فیلم Sully در سال ۲۰۱۶ میلادی با اقتباس از داستانی تحت عنوان Highest Duty به نویسندگی خود چسلی سولنبرگر توسط استودیو Village Roadshow Pictures با بودجه‌ای ۶۰ میلیون دلاری تولید شد و پس از انتشار توسط برادران وارنر توانست فروش بسیار خوب ۲۴۱ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.


تام هنکس به همراه ربات و سگ در فیلم Finch اپل

۹- فیلم آخرالزمانی تام هنکس Finch

فیلم فینچ

  • کارگردان: میگل سپاچنیک
  • نویسنده: کریگ لاک
  • بازیگران: تام هنکس، کیلب لندری جونز
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۲۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Finch در IMDB: ۶.۹ از ۱۰

فیلم فینچ یکی از معدود فیلم‌های تام هنکس به‌شمار می‌رود که در ژانر آخرالزمانی قرار می‌گیرد و همین موضوع می‌تواند این فیلم را درمیان سایر آثار این مقاله به اثری منحصربه‌فرد تبدیل کند. این فیلم تنها یک بازیگر اصلی دارد و آن هم تام هنکس است و علاوه‌بر او کیلب لندری جونز وظیفه صداپیشگی دیگر شخصیت اصلی این فیلم را برعهده دارد که یک ربات تلقی می‌شود و همیشه همراه آقای فینچ است. این فیلم در سال ۲۰۲۱ میلادی به تهیه‌کنندگی کریگ لاک توسط Amblin Entertainment تولید شد و توسط شبکه +Apple TV در دسترس مخاطبانش قرار گرفت.

داستان فیلم درباره شخصیتی به نام فینچ جریان دارد که به‌تنهایی در زمین زندگی می‌کند. پس از برخورد یک شراره خورشیدی به کره زمین دمای هوا تا ۷۰ درجه افزایش پیدا کرده و وجود اشعه فرابنفش این سیاره را به مکانی غیرقابل زندگی تبدیل کرده است. به‌همین‌دلیل افراد بسیار کمی در زمین وجود دارند و داستان فیلم داستان یکی از آن‌ها یعنی مهندس فینچ را به ما نشان می‌دهد. فینچ با حضور در یک آزمایشگاه زیرزمینی که قبلا در آن‌جا کار می‌کرد و با ساخت یک ربات به نام جف کمی از تنهایی خارج می‌شود ولی اوضاع همیشه بر وفق مراد او پیش نمی‌رود.


شخصیت‌های اصلی فیلم کاپیتان فیلیپس با حضور تام هنکس

۸- فیلم Captain Phillips

فیلم کاپیتان فیلیپس

  • کارگردان: پل گرینگرس
  • نویسنده: بیلی ری
  • بازیگران: تام هنکس، بارخاد عبدی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Captain Phillips در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

در رتبه هشتم بهترین فیلم های تام هنکس یکی دیگر از فیلم‌های این هنرمند محبوب که درباره اتفاقی واقعی جریان دارد، قرار گرفته است. فیلمی درباره یک گروه چهار نفری از دزدان دریایی اهل کشور سومالی که یک کشتی باری آمریکایی را می‌دزدند. آن‌ها قصد دارند با تهدید جان اعضای درون کشتی پول خوبی به‌دست آورند ولی دراین‌میان کاپیتان این کشتی باری یعنی کاپیتان ریچارد فیلیپس تمام تلاش خودش را به کار می‌گیرد تا جان خدمه و همراهان خودش را نجات دهد و همین موضوع روند اصلی داستان فیلم Captain Phillips را شکل می‌دهد.

فیلم‌نامه این فیلم سینمایی توسط بیلی ری با اقتباس از کتابی به نام A Captain’s Duty به نویسندگی خود شخص کاپیتان ریچارد فیلیپس نوشته شده است. فیلم کاپیتان فیلیپس توانست در مراسم اسکار در ۶ بخش مختلف از جمله بهترین فیلم سال، بهترین فیلم‌نامه اقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد کسب این جایزه شود. این فیلم به تهیه‌کنندگی اسکات رودین توسط Columbia Pictures با بودجه‌ای ۵۵ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروشی بسیار خوب معادل‌با ۲۲۱ میلیون دلار را به نام خودش ثبت کرد.


تام هنکس و متیو ریس در فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood

۷- فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood

فیلم روزی زیبا در محله

  • کارگردان: ماریل هلر
  • نویسنده: نوآ هارپستر
  • بازیگران: تام هنکس، متیو ریس، کریس کوپر، سوزان کلچی واتسون
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۹ میلادی
  • میانگین امتیازات A Beautiful Day in the Neighborhood در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

فیلم A Beautiful Day in the Neighborhood درکنار فیلم فینچ از جدیدترین فیلم‌های تام هنکس به‌شمار می‌روند و علاوه‌بر این موضوع به‌خاطر کیفیت بالای خود از نظر روایی و ساخت درمیان بهترین فیلم‌های این بازیگر محبوب قرار گرفته‌اند. این فیلم سینمایی که آن را در ایران بیشتر با نام «ملاقات با آقای مجری» می‌شناسند در سال ۲۰۱۹ میلادی با اقتباس از داستانی به نام “?Can You Say … Hero” نوشته تام جوناد ساخته شده است. تام هنکس برای نقش‌آفرینی هنرمندانه خود در این فیلم به معنای واقعی کلمه در تمامی جشنواره‌های سینمایی نامزد کسب جایزه بهترین بازیگر مکمل مرد شد.

داستان روزی زیبا در محله برگرفته از داستان زندگی فرد راجرز به‌شمار می‌رود که تام هنکس وظیفه نقش‌آفرینی در نقش او را برعهده دارد. روند داستانی این فیلم سینمایی روایت‌گر رابطه دوستانه میان فرد راجرز و یک ژورنالیست به نام لوید ووگل است و اتفاقاتی که میان آن‌ها رخ داده را به‌تصویر می‌کشد. اتفاقاتی که تماشا کردن آن‌ها قطعا لذت‌بخش است. این فیلم سینمایی به تهیه‌کنندگی یوری هنلی توسط TriStar Pictures با بودجه‌ای ۲۵ میلیون دلاری تولید شد و توانست فروش نسبتا خوب ۷۰ میلیون دلاری را پشت سر بگذارد.


تام هنکس در اتاق بازجویی در فیلم Bridge of Spies

۶- فیلم Bridge of Spies

فیلم پل جاسوس‌ها

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: جوئل کوئن، اتان کوئن
  • بازیگران: تام هنکس، مارک رایلنس، آلن آلدا، ایو هوسان
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Bridge of Spies در IMDB: ۷.۶ از ۱۰

تام هنکس به قدری فیلم تأثیرگذار در کارنامه خود دارد که فیلم مهمی مانند پل جاسوس‌ها با داستان میخکوب‌کننده و مهم خود درمیان پنج فیلم برتر این بازیگر قرار نگرفته است. محل فیلم‌برداری مهم‌ترین سکانس این فیلم سینمایی پل گلینیک واقع در آلمان به‌شمار می‌رود که درمیان برلین و پوتسدام قرار گرفته و در زمان جنگ سرد از آن به‌عنوان محل واقعی تبادل اسرا استفاده می‌شد و در این فیلم نیز از آن استفاده شده است. فیلم Bridge of Spies در سال ۲۰۱۵ میلادی به تهیه‌کنندگی استیون اسپیلبرگ توسط DreamWorks Pictures با بودجه‌ای ۴۰ میلیون دلاری تولید شد و فروش بسیار خوب ۱۶۶ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم همان‌طور که حدودا به آن اشاره کردیم درباره دوران جنگ سرد جریان دارد. در کشور آمریکا یک جاسوس روسی هویتش برای دولت آمریکا آشکار می‌شود و یک وکیل مطرح آمریکایی وظیفه دفاع از او در دادگاه را برعهده می‌گیرد؛ وظیفه‌ای بسیار مهم که زندگی او را برای همیشه دگرگون می‌کند. در جریان این پرونده سازمان CIA تصمیم می‌گیرد از این جاسوس روسی برای تبادل با شوروی استفاده کند و خلبان آمریکایی اسیر شده در شوروی به نام فرانسیس گری پاورز را به آمریکا برگرداند. اتفاقی که انجام شدن آن نیز برعهده همان وکیل آمریکایی یعنی جیمز داناوان با هنرنمایی تام هنکس قرار می‌گیرد.


شخصیت های اصلی فیلم سینمایی مسیر سبز با بازی تام هنکس

۵- فیلم The Green Mile

فیلم جاده سبز

  • کارگردان: فرانک دارابونت
  • نویسنده: فرانک دارابونت
  • بازیگران: تام هنکس، دیوید مورس، بانی هانت، مایکل کلارک دانکن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۹ میلادی
  • میانگین امتیازات The Green Mile در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

اگر بهترین نقش‌آفرینی‌های تام هنکس، هنرمند برجسته و محبوب سینما را فهرست کنیم بدون شک نقش‌آفرینی او در فیلم The Green Mile یکی از جایگاه‌های بالای فهرست را به خود اختصاص خواهد داد. فیلم مسیر سبز با کارگردانی و نویسندگی فرانک دارابونت با اقتباس از داستانی به‌نویسندگی استفن کینگ از آن دسته فیلم‌هایی در تاریخ سینما به‌شمار می‌رود که تقریبا تمام علاقه‌مندان فیلم‌های سینمایی حداقل یک بار آن را تماشا کرده‌اند. داستان فیلم درباره زندانیانی جریان دارد که در انتظار رسیدن زمان اعدام خود با زمان دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

چند سال قبل از ساخت مسیر سبز، فرانک دارابونت با اقتباس از یکی دیگر از داستان‌های استفن کینگ شاهکاری به‌نام The Shawshank Redemption را تولید کرد که هم‌اکنون در سایت IMDB بیشترین امتیاز را در میان تمام فیلم‌های تاریخ دارد. پس از موفقیت‌های آن فیلم دارابونت این بار با فیلم The Green Mile بار دیگر نشان داد چه توانایی بالایی در فیلم‌های اقتباسی و به‌خصوص اقتباس از داستان‌های کینگ دارد. مسیر سبز به تهیه‌کنندگی دیوید والدس همراه‌با فرانک دارابونت توسط استودیو Castle Rock Entertainment با بودجه‌ای حدود ۶۰ میلیون دلار تولید و توانست در سراسر جهان به فروش بسیار خوب ۲۹۰ میلیون دلاری دست پیدا کند.


شخصیت‌های اصلی فیلم Saving Private Ryan در خیابان‌های یک شهر ویران شده

۴- فیلم اسکاری از تام هنکس Saving Private Ryan

فیلم نجات سرباز رایان

  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • نویسنده: رابرت رودات
  • بازیگران: تام هنکس، وین دیزل، تام سایزمور، آدام گلدبرگ، مت دیمون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Saving Private Ryan در IMDB: ۸.۶ از ۱۰

باز هم یک همکاری موفق دیگر میان استیون اسپیلبرگ و تام هنکس که این بار منجر به ساخت فیلم Saving Private Ryan شد. فیلمی که نامزد کسب ۱۱ جایزه اسکار شد و توانست جوایز بسیار زیادی را به خودش اختصاص دهد و همچنین به‌راحتی می‌توانیم آن را یکی از بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما بدانیم. این فیلم به تهیه‌کنندگی یان برایس، مارک گوردون و استیون اسپیلبرگ توسط استودیو DreamWorks Pictures به همراه Paramount Pictures با بودجه‌ای ۷۰ میلیون دلاری تولید و در گیشه‌های سینما فروش بسیار عالی ۴۸۳ میلیون دلاری را تجربه کرد.

داستان فیلم درباره گروهی از سربازان به فرماندهی کاپیتان جان اچ میلر جریان دارد که سعی دارند سربازی به نام جیمز فرانسیس رایان را در خط مقدم نبرد در نرماندی پیدا کنند و او را به خانه بفرستند. دلیل این تصمیم این است که سه برادر از چهار برادر رایان در جنگ کشته شده‌اند و رئیس‌جمهور آمریکا شخصا در نامه‌ای درخواست می‌کند تا برادر چهارم را هرچه سریع‌تر به خانه بفرستند. کاپیتان میلر با نقش‌آفرینی بی‌نظیر تام هنکس به‌همراه گروهی از سربازان وظیفه دارند از موانع و مشکلات ریز و درشتِ خطرناکی عبور کنند تا درنهایت بتوانند با پیدا کردن جیمز فرانسیس رایان او را به خانه برگردانند.


دنزل واشنگتن و تام هنکس در فیلم Philadelphia

۳- فیلم Philadelphia

فیلم فیلادلفیا

  • کارگردان: جاناتان دمی
  • نویسنده: ران نیسوانر
  • بازیگران:‌ تام هنکس، دنزل واشنگتن، آنتونیو باندراس، جیسون رابردز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Philadelphia در IMDB: ۷.۷ از ۱۰

به رتبه سوم بهترین فیلم های تام هنکس رسیدیم. تام هنکس درکنار دنزل واشنگتن تیم بازیگری فوق‌العاده‌ای را در این شکل می‌دهند و همین موضوع باعث شد تا تام هنکس برنده جایزه اسکار در بخش بهترین بازیگر نقش اصلی مرد شود. همچنین فیلم Philadelphia در بخش‌های دیگری مانند بهترین موسیقی و بهترین فیلم‌نامه اورجینال برنده این جایزه شد. این فیلم در سال ۱۹۹۳ میلادی به تهیه‌کنندگی فیلم Philadelphia توسط استودیو Clinica Estetico با بودجه‌ای ۲۶ میلیون دلاری تولید شد و در گیشه‌ها فروش بسیار عالی ۲۰۷ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره وکیلی به نام اندرو جریان دارد که در یکی از شرکت‌های حقوقی بزرگ فعالیت می‌کند و پس از اینکه متوجه می‌شود به بیماری ایدز مبتلا شده توسط آن شرکت اخراج می‌شود. او اطمینان دارد که این تصمیم از سوی شرکت غیرقانونی به‌شمار می‌رود ولی هیچ وکیلی حاضر نیست از او دفاع کند تا اینکه تنها یک وکیل نه‌چندان معروف حاضر به دفاع از او می‌شود. داستان فیلم و کش‌وقوس‌های حقوقی مربوط‌به این پرونده داستان این فیلم را شکل می‌دهند که دست روی موضوعی مهم می‌گذارد و مشکل افراد زیادی در دنیا را به‌تصویر می‌کشد.


تام هنکس در یک جزیره دور افتاده در فیلم Cast Away

۲- فیلم Cast Away

فیلم دورافتاده

  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • نویسنده: ویلیام برویلس
  • بازیگران: تام هنکس، هلن هانت، نیک سیرسی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Cast Away در IMDB: ۷.۸ از ۱۰

رتبه‌های اول و دوم فهرست بهترین فیلم های تام هنکس نتیجه همکاری میان این بازیگر محبوب و رابرت زمکیس، کارگردان صاحب سبک هالیوود تلقی می‌شوند. فیلم Cast Away ساخته شده تا بیننده خودش را میخکوب کند؛ فیلمی که با داستان هیجان‌انگیز و تاثیرگذارش برای مدت‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند. این فیلم سینمایی در سال ۲۰۰۰ میلادی به تهیه‌کنندگی رابرت زمکیس و خود تام هنکس توسط استودیو ۲۰th Century Fox با بودجه‌ای ۹۰ میلیون دلاری تولید شد و روی پرده سینماها رفت. پس از همکاری موفق این دو نفر در ساخت فیلم فارست گامپ اهالی سینما از فیلم دورافتاده نیز استقبال بسیار خوبی کردند و این فیلم فروش فوق‌العاده ۴۳۰ میلیون دلاری را در گیشه‌ها تجربه کرد.

داستان فیلم درباره شخصیت چاک نولاند جریان دارد؛ تحلیل‌گر شرکت پستی بزرگ FedEx که وظیفه دارد به سراسر جهان سفر کند و مشکلات مربوط‌به این شرکت را حل کند. در یکی از سفرهای او و در پی یک طوفان هواپیمای او مورد اصابت یک رعد و برق قرار می‌گیرد و به اقیانوس سقوط می‌کند. چاک از هواپیما خارج می‌شود، مدتی را روی قایق می‌ماند و به هر زحمتی شده خودش را به یک جزیره می‌رساند و پس از مدتی متوجه می‌شود انسانی در آن جزیره وجود ندارد. همین موضوع و گیر افتادن چاک رونالد در آن جزیره و تلاش او برای زنده ماندن و نجات از آن جهنم، روند اصلی داستان فوق‌العاده جذاب این فیلم را شکل می‌دهند.


سخنرانی فارست گامپ درباره جنگ ویتنام فیلم Forrest Gump

۱- فیلم Forrest Gump

فیلم فارست گامپ

  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • نویسنده: اریک راث
  • بازیگران: تام هنکس، رابین رایت، گری سینایس، سالی فیلد
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Forrest Gump در IMDB: ۸.۸ از ۱۰

همان‌طور که می‌شد حدس زد در رتبه نخست بهترین فیلم های تام هنکس فیلم فراموش‌نشدنی فارست گامپ قرار گرفته است. جایزه اسکار در دهه ۸۰ و مخصوصا در دهه ۹۰ میلادی ارزش بسیار بالاتری نسبت‌ به اکنون داشت و سال ۱۹۹۴ بهترین نمونه برای ثابت کردن این موضوع به‌شمار می‌رود. شما تنها کافی است به نامزدهای کسب جایزه بهترین فیلم سال نگاهی داشته باشید؛ فیلم‌هایی مانند فیلم Pulp Fiction، فیلم The Shawshank Redemption و فیلم Forrest Gump که همگی آن‌ها به‌راحتی می‌توانند جزو بهترین فیلم‌های تاریخ سینما دسته‌بندی شوند و درمیان این فیلم‌های بزرگ ساخته رابرت زمکیس با حضور تام هنکس جایزه بهترین فیلم سال را به خودش اختصاص داد. فارست گامپ به‌تهیه‌کنندگی وندی فینرمن و استیو تیش توسط استودیو The Tisch Company با بودجه‌ای ۵۵ میلیون دلاری تولید و توانست فروش بسیار خوب ۶۸۵ میلیون دلاری را پشت سر بگذارد.

این فیلم روایت‌گر زندگی پرفرازونشیب فارست گامپ است، مردی ساده که در ایستگاه اتوبوس نشسته و پس از نشستن یک خانم درکنارش داستان زندگی خود را برای او تعریف کند و چه داستانی!. او در کودکی از لحاظ هوشی در سطح پایین‌تری نسبت‌به سایرین قرار داشت و بهترین دوست او شخصیت جنی به‌شمار می‌رفت که تا پایان داستان اتفاقاتی بسیار گوناگون را تجربه می‌کنند. داستان زندگی فارست گامپ شبیه یک ترن هوایی است، همان‌قدر هیجان‌انگیز و بعضی اوقات همان‌قدر آرام که البته آرامش قبل طوفان تلقی می‌شود و خیلی سریع دوباره شما را با پیچش‌های داستانی شگفت‌انگیز خود همراه خواهد کرد.

نظر شما همراهان عزیز و همیشگی سایت زومجی درباره فهرست بهترین فیلم‌های تام هنکس چیست؟ به‌نظر شما جای کدام‌یک از فیلم‌های این بازیگر محبوب در این مقاله خالی است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های تام هنکس کدام‌اند؟

از میان بهترین فیلم های تام هنکس می‌توان به فیلم فارست گامپ، فیلم ترمینال، فیلم پست و فیلم کاپیتان فیلیپس اشاره کرد. فهرست کامل ۲۰ فیلم برتر تام هنکس را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

۲- فیلم های اسکاری تام هنکس کدام‌اند؟

فیلم فیلادلفیا و فیلم فارست گامپ دو فیلمی هستند که تام هنکس در دو سال پیاپی برای هریک موفق شد اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به‌دست آورد. فهرست کامل ۲۰ فیلم برتر تام هنکس را می‌توانید در سایت زومجی بخوانید.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link