برندگان جشنواره‌ فیلم کن ۲۰۲۳ اعلام شد؛ نخل طلا به خانه‌ی خود بازگشت

دقایقی پیش هفتاد و ششمین دوره‌ی جشنواره‌ فیلم کن به ایستگاه پایانی خود رسید و فهرست برندگان جوایز این دوره از جشنواره اعلام شد. جشنواره‌ی امسال مشابه بازه‌ی زمانی دوره‌ی گذشته، از تاریخ ۱۶ می (۲۶ اردیبهشت) کار خود را با نمایش فیلم «ژان دو باری» به کارگردانی مایون فرانسوی آغاز کرد و تا امروز ۲۷ می (۶ خرداد) ادامه داشت و با نمایش انمیشین «بنیادین» به کارگردانی پیتر سون و اهدای جوایز برگزیدگان به پایان رسید.

از نکات جالب توجه جشنواره‌ی امسال، حضور مارتین اسکورسیزی با فیلم «قاتلان ماه کامل» در بخش خارج از مسابقه بود که نمایش این فیلم طولانی تحسین منتقدان و سینما‌دوستان را برانگیخت. هریسون فورد بازیگر کهنه‌کار آمریکایی نیز بار دیگر با حضور در قسمت پنجم مجموعه فیلم‌های «ایندیانا جونز» در کن حضور داشت و نخل طلای افتخاری غیرمنتظره‌ی خود را دریافت کرد. جشنواره‌ی کن یک نخل طلای افتخاری دیگر را هم به مایکل داگلاس بازیگر آمریکایی به پاس یک عمر خدمات هنری اهدا کرد.

بر خلاف سال گذشته، ایرانیان حضور پرفروغی در این جشنواره نداشتند و تنها فیلم حاضر از سینمای ایران، «آیه‌های زمینی» به کارگردانی علی اصغری و علیرضا خاتمی بود که در بخش نوعی نگاه این جشنواره حضور داشت و بازخورد مناسبی از صاحب‌نظران سینمایی دریافت کرد اما دستش از کسب جوایز این بخش کوتاه ماند.

روز جمعه پیش از برگزاری مراسم اختتامیه جوایز بخش نوعی نگاه به برگزیدگان اهدا شد و کارگردان بریتانیایی مالی منینگ واکر در اولین تجربه‌ی کارگردانی فیلم بلند خود «با چگونه رابطه‌ی جنسی داشته باشیم؟» موفق به دریافت جایزه‌ی اصلی این بخش شد که ریاست هیئت داوران آن بر عهده‌ی جان سی. رایلی بازیگر آمریکایی بود. دو جایزه‌ی هیئت داوران و جایزه‌ی بهترین کارگردانی در این بخش نیز به ترتیب به فیلم‌های «سگ‌های شکاری» از کمال لزراق و «مادر همه‌ی دروغ‌‌ها» از اسما المدیر هر دو از کشور مراکش رسید.

جایزه‌ی نخست سینه فونداسیون که روی فیلم‌های دانشجویان مراکز سینمایی متمرکز است، به فیلم «فرزند نروژی» از مارلن امیلی لینگستاد دانمارکی رسید. جشنواره‌ی کن به برگزیده‌ی نخست این بخش جایزه‌ی مادی ۱۵هزار یورویی اهدا می‌کند و به برگزیدگان دوم و سوم نیز به ترتیب ۱۱۲۵۰ و ۷۵۰۰ یورو اعطا می‌کند.

چند ساعت پیش از برگزاری مراسم اختتامیه، فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) جایزه‌ی خود را به فیلم «منطقه‌ی منافع» از جاناتان گلیزر داد. فیلمی که یکی از بخت‌های اصلی کسب جایزه‌ی نخل طلا بود و جایزه‌ی بزرگ کن هفتاد و ششم را با خود به خانه برد. سال گذشته فیپرشی جایزه‌ی خود را به سعید روستایی و فیلم پرتماشاگر «برادران لیلا» داده بود. جایزه‌ای که پیش از این در دست بزرگانی از قبیل اینگمار برگمان، آندری تارکوفسکی، کریشتوف کیشلوفسکی و دیگر بزرگان سینما آرام گرفته است.

زهرا امیر ابراهیمی که سال گذشته با حضور در فیلم پر سر و صدای «عنکبوت مقدس» موفق به کسب جایزه‌ی بهترین بازیگر زن شده بود و برای سینمای ایران تاریخ‌سازی کرده بود، امشب بار دیگر در صحنه‌ی مراسم اهدای جوایز حضور پیدا کرد تا در کنار بزرگانی به مانند جین فوندا، کوئنتین تارانتینو، سونگ کانگ هو و جان سی‌. رایلی جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را به برگزیده‌ی امسال اهدا کند.

کتاب روزی روزگاری هالیوود اثر کوئنتین تارانتینو نشر ثالث

امشب و در مراسم اهدای جوایز بخش رقابتی، همه چیز مطابق انتظار پیش نرفت و شاهد برخی شگفتی‌ها بودیم که بزرگترین آن اعطای جایزه‌ی بهترین بازیگر زن به مروه دیزدار بازیگر بی‌نام و نشان ترکیه‌ای برای بازی در فیلم «روی علف‌های خشک» نوری بیلگه جیلان بود که از شانس به مراتب کمتری برای دریافت این جایزه برخوردار بود و انتظار می‌رفت تا زاندرا هوله برای بازی در فیلم «آناتومی یک سقوط» برنده‌ی این جایزه شود. از طرفی جایزه‌ی بهترین کارگردانی نیز به ترن ان هونگ ویتنامی فرانسوی رسید تا دیگر شگفتی مراسم امشب رقم بخورد. فیلمی که در جدول ارزیابی منتقدان از امتیازی پایین‌تری نسبت به رقبای مدعی خود برخوردار بود. اما «آناتومی یک سقوط» و «برگ‌های افتاده» که از مدعیان اصلی کسب جوایز اصلی بودند، به ترتیب نخل طلا و جایزه‌ی ویژه هیئت داوران را به دست آوردند.

فهرست کامل برندگان جشنواره کن ۲۰۲۳

  • بهترین فیلم (جایزه‌ی نخل طلا): «آناتومی یک سقوط» (Anatomy of a Fall) به کارگردانی ژوستین تریه
  • جایزه‌ی بزرگ: «منطقه‌ی منافع» (The Zone of Interest) به کارگردانی جاناتان گلیزر
  • بهترین بازیگر زن: مروه دیزدار برای بازی در فیلم «روی علف‌های خشک» (About dry grasses)
  • بهترین بازیگر مرد: کوجی یاکوشو برای بازی در فیلم «روز‌های عالی» (Perfect days)
  • جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران: «برگ‌های افتاده» (Fallen Leaves) به کارگردانی آکی کائوریسماکی
  • بهترین فیلم‌نامه: ساکاموتو یوجی برای فیلم «هیولا» (Monster)
  • بهترین کارگردان: ترن ان هونگ برای فیلم «مصائب دودان بوفان» (The Pot Au Feu)
  • بهترین مستند (جایزه‌ی چشم طلایی):
  • جایزه‌ی بخش نوعی نگاه: «چگونه رابطه‌ی جنسی داشته باشیم؟» (?How to have sex) به کارگردانی مالی منینگ واکر از کشور انگلیس
  • جایزه‌ی سینه فونداسیون (فیلم دانشجویی): «فرزند نروژی» (Norwegian Offspring) به کارگردانی مارلن امیلی لینگستاد از کشور دانمارک
  • جایزه‌ی دوربین طلایی: «درون پیله‌ی زرد رنگ» (Inside the Yellow Cocoon Shell) به کارگردانی تین ان فام از ویتنام
  • نخل طلای بهترین فیلم کوتاه: «بیست و هفت» (۲۷) به کارگردانی فلورا آنا بودا از مجارستان

ریاست هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره‌ی امسال بر عهده‌ی روبن اوستلوند سوئدی بود که تاکنون موفق به دریافت دو نخل طلا برای فیلم‌های «مربع» و «مثلث غم» شده است. در کنار او پل دینو بازیگر و کارگردان آمریکایی، ژولیا دوکورنو کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی، بری لارسون بازیگر و کارگردان آمریکایی، دنیس منوشه بازیگر فرانسوی، رونگانو نیونی فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان زامبیایی، عتیق رحیمی نویسنده و فیلم‌ساز افغانی، دیمین سیفرون کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آرژانتینی و مریم توزانی فیلم‌ساز و بازیگر مراکشی فیلم‌های راه‌یافته به این بخش را داوری کردند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.