بررسی کنترلر دوال‌سنس اج؛ آیا این دسته ارزش قیمت بالای آن را دارد؟

کنترلر دوئل سنس (Dual Sense) به نوبه خود یک دسته بسیار پیشرفته بود. سونی در این کنترلر از امکانات بسیار پیشرفته‌ای مثل هپتیک فیدبک (Haptic Feedback) و ادپتیو تریگر (Adaptive Trigger) استفاده کرده تا آن را به پیشرفته‌ترین کنترلر بازار تبدیل کند. با این حال همیشه شرکت‌های جانبی دسته‌های بازی بهتری طراحی کرده که برای کاربران بالارده هستند.

در گذشته اگر شما نیاز به یک کنترلر بالا رده داشتید، باید آن را از یک شرکت ثانویه مثل ریزر (Razer) یا استرو (Astro) تهیه می‌کردید. در سال ۲۰۱۵ مایکروسافت به این ماجرا خاتمه داد و دسته الیت (Elite) را عرضه کرد. این دسته قابلیت‌های بسیار زیادی داشته و قیمت بالایی هم داشت. گیمرهای حرفه‌ای و افراد تازه کار که علاقه شدیدی به بازی داشتند، به سمت این کنترلر جذب شدند و آمار فروش بسیار خوبی داشت.

کنترلر الیت نسبت به موارد دیگر در بازار نکات مثبت زیادی داشت. اول از همه دارای کلیدهای بهتر بوده و دارای چندین پدال مختلف است. همینطور اینکه تنظیمات حساسیت استیک (Stick) و کلیدهای ماشه‌ای (Trigger) نیز قابل شخصی‌سازی بود. این موارد باعث شدند تا از دسته الیت استقبال بسیار خوبی بشود.

برای رقابت با کنترلر الیت سونی یک دستگاه جدید عرضه کرد که به پشت کنترلر دوئل شاک ۴ متصل می‌شد. این افزونه تعدادی دکمه به کنترلر اضافه می‌کرد ولی امکانات الیت را نداشت. به همین دلیل استقبال چندانی از این افزونه نشد. در نسل ۹ این ماجرا متفاوت است. سونی برای رقابت با الیت یک کنترلر جدید به نام دوئل سنس اج (Dual Sense Edge) عرضه کرده که قیمت ۲۰۰ دلاری دارد. همینطور اینکه تمامی قابلیت‌هایی که یک کنترلر حرفه‌ای را محبوب می‌کند را در خود جای داده است.

بررسی دسته دوئل سنس اج

امکانات دوئل سنس اج

اگر شما با دسته دوئل سنس آشنایی داشته باشید، بسیاری از امکانات دوئل سنس اج نیز برای شما آشنا خواهد بود. در این کنترلر نیز ادپتیو تریگرها، هپتیک فیدبک و سیستم میکروفون و اسپیکر نیز وجود دارد. با این حال این کنترلر جدید با دوئل سنس عادی تفاوت‌های زیادی هم دارد.

کنترل دوئل سنس اج دارای کلیدهای پشت کنترلر در دو سبک متفاوت است. این کلیدها به شکل پدال (Paddle) یا نیمه گنبدی (Half Dome) است. پشت دسته ۲ جایگاه برای اتصال این افزونه‌ها وجود دارد. به همین دلیل شما باید با توجه به سبک بازی و آنچه که نیاز دارید پدال یا نیمه گنبدی را انتخاب کنید. پدال‌ها مشابه با کنترلر الیت است. یعنی نزدیک به جایی است که شما کنترلر را در دست می‌گیرید. به همین دلیل دسترسی شما به آن بسیار زیاد است. البته امکان دارد که اگر دقت نکنید تصادفی آن را فشار دهید.

به همین دلیل نیمه گنبدی‌ها بسیار کاربردی هستند. این کلیدها کمی با محل استراحت انگشت‌ها فاصله داشته و به همین دلیل شما باید تلاش کنید تا به آن برسید. پس دیگر تصادفی آن را فشار نمی‌دهید. این دو دکمه حس بسیار خوبی را به کاربر منتقل کرده و مبارزات را برای شما بسیار آسان خواهد کرد.

کنترلر الیت سری ۲ دارای ۴ جایگاه در پشت دسته است. به همین دلیل شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را برنامه ریزی کرده و برای کار خود استفاده کنید. بحث اینجاست که شما می‌توانید در الیت سری ۲ تمامی کلیدهای دستوری را به پشت کنترلر انتقال دهید ولی در دوئل سنس اج نمی‌توانید این کار را انجام دهید.

دسته دوئل سنس اج

راهکار سونی برای ان کمبود جایگاه طراحی دو دکمه فانکشن (Function) زیر هر استیک است. زمانی که شما این دکمه‌ها را نگه دارید، یک پروفایل جدید برای شما باز می‌شود. در این پروفایل تمامی کلیدهای دسته از جمله آن‌هایی که در پشت دسته وجود دارند، از نو برنامه ریزی شده و کار متفاوتی انجام می‌دهند. حتی می‌‌توان حساسیت کلیدهای ماشه‌ای و استیک‌ها را نیز تغییر داد.

کاربرد این دکمه‌ها مشخص است. برای مثال اگر شما از بازی ندای وظیفه وارزون (Call of Duty Warzone) وارد بازی خدای جنگ (God of War) بشوید. سیستم دکمه‌ها میان این دو بازی بسیار متفاوت بوده و از طرفی شما نیز در هر دو بازی سبک خاص خود را دارید. این دکمه‌ها به شما اجازه می‌دهند تا به سرعت میان دو پروفایل جابجا شده و خود را برای بازی بعدی آماده کنید. الیت سری ۲ نیز این قابلیت را دارد ولی به شکل نرم افزاری بوده و نیاز به گشتن بسیار زیادی دارد. پس به طور کلی سیستم الیت سری ۲ کاربردی‌تر است.

یک قابلیت اضافه دیگر در دوئل سنس اج محدود کردن کلیدهای ماشه‌ای است. به این معنا که شما می‌توانیدمشخص کنید که کلیدهای ماشه‌ای در چه زمانی فعال شده و تا چه مقدار این کلیدها را فشار دهید. اگر شما از این قابلیت استفاده کنید حالت ادپتیو تریگر را از دست خواهید داد. این مشکل برای بازیکنان بسیار حرفه‌ای که نیاز به فعال شدن سریع دکمه دارند، ایراد چندانی ندارد. همینطور اینکه این قابلیت خستگی انگشت‌ها را نیز از بین خواهد برد.

استیک‌های قابل تعویض

یکی از قابلیت‌هایی که باعث برتری اج نسبت به الیت سری ۲ می‌شود، قابلیت تعویض کامل استیک‌ها است. در دورانی که استیک‌ها در طول زمان دقت خود را از دست می‌دهند، این قابلیت بسیار کاربردی است. به دلیل اینکه شما دیگر نیازی ندارید تا کل کنترلر را تعویض کنید و با تعویض همان قسمت کنترلر مثل روز اول خواهد شد. هر جفت استیک اضافه حدود ۲۰ دلار قیمت دارند که هزینه کمتری نسبت به یک کنترلر کامل است.

قاب دسته دوئل سنس اج

این قابلیت کمی عجیب است. از این نظر بسیار کاربردی است که شما می‌توانید یک قطعه را به طور کامل عوض کرده و نیازی به تعمیر یا تعویض کل کنترلر ندارید. با این حل این موضوع نشان می‌دهد که این استیک‌ها قرار است خراب شوند. از همان ابتدای عرضه پلی‌استیشن ۵ کاربران مشکلات زیادی با بحث عمر استیک‌ها داشتند. این قابلیت‌ جدید نیز نشان می‌دهد که استیک‌های جدید نیز قرار است خراب شوند. پس به جای اعتماد به سونی و ساخت یک محصول با کیفیت‌تر، شما باید برای قطعات جدید هزینه پرداخت کنید.

البته این مشکل دوام دسته در کنترلر الیت ۲ نیز وجود دارد. بسیاری از کاربران از این موضوع شکایت کرده‌اند که الیت سری ۲ مشکلاتی از قبیل مشکلات بامپر (Bumper) دارد. پس اگر شما به دسته‌های خود شرکت‌ها بخواهید نگاه کنید، هر دو مشکلاتی دارند. حال هنوز موضوع دوام کنترلر در مورد دوئل سنس اج بررسی نشده است. باید صبر کرد و دید که عملکرد این کنترلر در دراز مدت چگونه خواهد بود.

چه چیز دیگری در جعبه است؟

در جعبه کنترلر دوئل سنس اج یک کیف برای حمل دسته و قرار دادن قطعات مختلف وجود دارد. از طرفی در این کیف یک سیم برای شارژ کردن دسته به همراه فقل سیم وجود داشته تا سیم شارژ به طور ناگهانی از دسته جدا نشود. آنالوگ‌های مختلف نیز در این کیف وجود داشته و شما می‌توانید به راحتی آن‌ها را تغییر دهید.

داشتن این کیف قابل حمل یک ویژگی بسیار مثبت است. به دلیل اینکه درون آن کنترلر می‌تواند شارژ شود و کیف نیز کیفیت بسیار بالایی دارد. همه این موارد باعث شده که دسته دوئل سنس اج یک دسته بسیار خوب از لحاظ طراحی باشد. همینطور اینکه حس بالارده را به کاربر انتقال داده که از یک کنترلر با قیمت ۲۰۰ دلار انتظار می‌رود.

کیف دسته دوئل سنس اج

طراحی دوئل سنس اج

ظاهر یک دستگاه به طور کامل به سلیقه کاربر بستگی دارد. به طور کلی دوئل سنس اج یک دسته زشت نیست ولی نسبت به دوئل سنس عادی کمی سطح پایین‌تر است. یکی از قسمت‌های بد کنترلر اج وسط آن است که از پلاستیک براق استفاده شده است. این قسمت به راحتی از کنترلر جدا شده و به شما دسترسی به استیک‌ها را می‌دهد. با توجه به اینکه این قطعه به راحتی خارج می‌شود امکان تعویض آن نیز وجود دارد. به همین دلیل امکان دارد که در آینده انواع مختلفی از آن ساخته شود. با این حال چیزی که در ابتدا وجود دارد، چندان جالب نیست.

نکته اینجاست که دسته الیت ۲ به شما اجازه می‌دهد تا به طور کامل دسته را شخصی‌سازی کنید. این باعث می‌شود که قیمت دسته حدود ۱۰ دلار گران‌تر بشود ولی ارزشش را دارد. به دلیل اینکه کنترلر شما منحصر به فرد خواهد بود. همینطور اینکه در ابتدا نیز کنترلر الیت ۲ ظاهر جالب‌تر و ساده‌تری نسبت به دوئل سنس اج دارد.

در مورد قیمت

دوئل سنس اج قیمت ۲۰۰ دلاری دارد. این قیمت دقیقاً نصف قیمت خود کنسول پلی‌استیشن ۵ بوده و به همین دلیل گران قیمت است. نسبت به الیت سری ۲ این کنسول حدود ۲۰ دلار گران‌تر بوده ولی ارزش خرید نسبتاً خوبی دارد. کاربران حرفه‌ای و افراد استریمر قطعاً مشکلی با این مقدار هزینه کردن برای یک دسته ندارند. بحث اصلی ما کاربران عادی است. افرادی که این مقدار هزینه برایشان دشوار است.

به طور کلی این دسته تجربه کاربر را با پلی‌استیشن ۵ ارتقاء می‌دهد. از طرفی در بازی‌ها نیز عملکرد کاربران را بهتر می‌کند. مشکل اصلی اج بحث دوام آن است. با توجه به هزینه‌ای که می‌کنید، شرکت‌های دیگر محصولاتی دارند که عمر بسیار بیشتری هم دارد. البته در مورد عمر این دسته هنوز بررسی دقیقی انجام نشده ولی تا زمانی که دوام آن اثبات نشود، ارزش خرید آن قابل سوال است.

همانطور که گفتیم این کنترلر تجربه بازی شما را بهتر می‌کند. مشکل اصلی در زمینه دوام و قابلیت‌های اضافه آن است. در اصل کاربر اگر بتواند از تمامی امکانات این کنترلر استفاده کند، ارزش خرید آن نیز بالاتر خواهد رفت.

منبع: Polygon.com


دسته بازی پلی استیشن 5 سونی مدل Edge

صفحه اصلی بازی - اخبار بازی - تریلر بازی - نقد و پیش نمایش | دیجی‌کالامگ

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link