بررسی کارت گرافیک گیگابایت مدل GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G

کارت گرافیک RTX 3050 در حال حاضر یکی از محبوب ترین گزینه‌ها برای گیمر‌ها با بودجه محدود است که به لطف آن می‌توانند تقریبا تمام بازی‌ها را با کیفیت مناسب با خروجی ۶۰ فریم در دقت ۱۰۸۰p بازی کنند. امروز به سراغ یکی از خوش ساخت ترین و قدرتمند ترین کارتهای RTX 3050 بازار می‌رویم که الحق خوش درخشیده است. بررسی کارت گرافیک گیگابایت مدل GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC را تقدیم شما دوستان می‌کنیم، کارتی که از بهترین گزینه‌ها برای کاربران در سطح Entry Level است.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 01

چیپ گرافیکی GA106 به کار رفته در RTX 3050، مشابه چیپی است که در کارت گرافیک RTX 3060 مورد استفاده قرار گرفته است، منتها مدل ضعیف شده ی آن. این چیپ بر پایه معماری ۸ نانومتری ساخت شرکت سامسونگ است و ۱۲ میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. این کارت گرافیک مجهز به ۲۵۶۰ هسته Cuda سایه زن یا Shaders، تعداد ۸۰ هسته Tensor، تعداد ۲۰ هسته RT، و ۳۲ واحد ROP می‌باشد که همه به ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 با رابط ۱۲۸ بیتی و سرعت ۱۴ گیگابیت در ثانیه متصل شده اند. این سرعت حافظه در ترکیب با رابط گذرگاه حافظه ۱۲۸ بیتی مجموع پهنای باند در دسترس را به ۲۲۴ گیگابایت در ثانیه می‌رساند.

کارت گرافیک RTX 3050 GAMING OC گیگابایت از نوع اورکلاک شده است و فرکانس بوست GPU آن به حداکثر ۱۸۲۲MHz افزایش یافته تا ۴۵ هرتز قدرت بیشتری را به صورت پیش فرض در اختیار کاربر قرار دهد. میزان مصرف برق این کارت ۱۳۲ وات است و در حالت اورکلاک مصرف آن نزدیک به ۱۶۰ وات می‌رسد.

کارت گرافیک RTX 3050 GAMING OC گیگابایت دارای جعبه ای با تم نارنجی و سبز و مشکی است که برچسب گارانتی سه ساله آواژنگ، نماینده رسمی‌ برند گیگابایت در ایران بر روی آن نمایان است. ویژگی‌ها و خصوصیات مهم کارت گرافیک مانند نسخه اورکلاک شده، استفاده از سیستم کولینگ اختصاصی Windforce 3X گیگابایت، استفاده از بک پلیت محافظ، پشتیبانی از سیستم نورپردازی RGB Fusion 2.0 و تشریح خروجی‌های تصویری در پشت جعبه نوشته شده است.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 02

اقلام همراه درون جعبه، شامل دفترچه راهنما است. البته از کارت گرافیک در این کلاس کاربری، انتظار بیشتر از این نمی‌توان داشت.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 03

کارت گرافیک RTX 3050 GAMING OC گیگابایت بدنه ای پلاستیکی به رنگ نوک مدادی و طوسی دارد. طراحی ظاهری این کارت با تم اغلب مادربرد‌های گیگابایت هماهنگ است. تعداد ۳ فن ضد گرد و غبار، با عملکرد بی صدا، وظیفه خنک سازی سینک خنک کننده این کارت گرافیک را بر عهده دارند. این کارت مجهز به حالت فنلس است که در لود‌های پایین، فنها به صورت کامل از کار می‌ایستند.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 04

این نمای کارت از سمتی که طرف کاربر قرار می‌گیرد. این یک کارت دو اسلاته است بنابراین با خیال راحت می‌توان در هر سیستمی ‌حتی کیس‌های Mini-ITX جا داد. استفاده از آرم گیگابایت در لبه کارت گرافیک، دوست داشتنی است. ابعاد این کارت برابر ۲۸.۲ در ۱۱.۷ در ۴.۱ سانتیمتر می‌‌باشد. این کارت گرافیک تنها با یک کابل ۸ پین برق PCIe تغذیه می‌شود.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 05

از بابت نورپردازی، نام زیبای گیگابایت در حاشیه آن به نورپردازی ARGB مجهز است.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 06

تصویر زیر گرافیک، سمتی که رو به روی مادربرد قرار می‌گیرد. همانطور که مشاهده می‌کنید فضا برای عبور و جریان هوا کاملا باز است.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 07

این هم نمایی از پشت کارت است که مجهز به یک بک پلیت تمام فلزی زیبا است. شاید نیازی به تکرار واژه GeForce RTX در پشت کارت نبود، اما به هر جهت، بک پلیت پشت کارت به طور مناسب و شکیل طراحی شده است.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 08

گیگابایت یک پنجره بزرگ را برای کولینگ مناسبتر این کارت در پشت آن در نظر گرفته است و نام آن را Screen Cooling قرار داده. این بخش، منفظی استراتژیک است که امکان عبور و جریان هوا را برای کولر پر قدرت این کارت فراهم می‌کند.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 09

شرکت گیگابایت تعداد ۴ خروجی تصویری، شامل دو عدد Display Port 1.4a، و دو عدد HDMI 2.1 برای این کارت در نظر گرفته است. این گرافیک از حداکثر دقت ۸K یا ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ پشتیبانی می‌کند. جنس براکت پشتی از نوع Stainless Steel براق است.

با برداشتن کولر از روی PCB به سراغ بخش‌های سخت افزاری این کارت گرافیک می‌رویم.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 10

نمای کلی کارت پس از برداشتن کولر به مانند تصویر فوق است. بخش VRM این کارت متشکل از ۱+۵ فاز است. بدین ترتیب که ۵ فاز برای GPU و یک فاز برای حافظه است.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 11

برای ۵ فاز GPU گیگابایت از  OnSemi NCP302155 DrMOS استفاده کرده است که هر کدام ۵۵ آمپر توان دارند و در مجموع ۲۷۵ آمپر را برای GPU تامین می‌کنند. از بابت حافظه هم گیگابایت از یک فاز ۸۲ آمپری به نام Alpha Omega AON6994 بهره گرفته است.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 12

چیپ GA106-150-KA-A1 را مشاهده می‌کنید که در اطراف آن تعداد ۴ حافظه، هر کدام به حجم دو گیگابایت از نوع GDDR6 ساخت مایکرون قرار گرفته است. این حافظه‌ها با پارت نامبر D9ZPM با سرعت ۱۴Gbps فعالیت می‌کنند.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 13

اگرچه کارت گرافیک RTX 3050 کارت خنکی است، اما گیگابایت یک کولر وسیع با دو لوله انتقال حرارت که به دو سمت سینک خنک کننده کشیده شده است، برای آن در نظر گرفته است. این کولر به طور کاملا مطلوبی از پس دفع حرارت و خنک سازی کارت گرافیک حتی به هنگام اورکلاک بر می‌آید. نکته جالب توجه در مورد کولر، اتصال تمام بخش‌ها، شامل بخش حافظه با بیس کولر است تا تمام بخش‌ها از سیستم کولینگ بهره‌مند شوند.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 14
GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 15

مشخصات و دمای کارت گرافیک RTX 3050 GAMING OC گیگابایت را در حالت دیفالت در نرم افزار GPUz مشاهده می‌کنید. این  نتیجه پس از انجام تست‌ها در حالت پیش فرض بدست آمده است. سیستم کولینگ در حالت پیش فرض بوده و هیچ تغییری در فرکانس‌ها و یا پروفایل فن انجام نگرفته است. حداکثر دمای GPU در طول تست‌ها برابر ۷۱.۷ درجه سانتیگراد بود که کاملا مناسب است. حداکثر فرکانس کاری لحظه ای GPU را به میزان ۱۹۸۰MHz به ثبت رسیده است. حال به سراغ اورکلاک می‌رویم.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 16

برای اورکلاک کارت گرافیک RTX 3050 GAMING OC گیگابایت توانستیم، تا ۱۸۷ مگاهرتز فرکانس پایه GPU را افزایش دهیم تا به مرز ۲۰۰۹ مگاهرتز برای بوست فرکانس GPU برسیم. سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و با ۱۸۸۸ مگاهرتز افزایش، به سرعت ۱۵.۸۹Gbps رسیدیم. حال کلیه تست‌ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم. طبق روال همیشگی فنها را به صورت دستی بر روی ۱۰۰% تنظیم میکنیم. با افزایش فرکانس پایه به ۱۷۳۹ مگاهرتز، حداکثر فرکانس لحظه ای به ۲۱۸۲ مگاهرتز رسید. بریم به سراغ جداول.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 17

در حالت اورکلاک با ثبت حداکثر امتیاز ۳۸۴۳ در نرم افزار Unigine Superposition ، این کارت پشت سر RTX 2060 ایستاد.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 18

برای تست بازی در دقت FHD، به دو روش می‌توان کار را پیش برد. یکی استفاده از توانایی DLSS است، بدین صورت که بازی را ۷۲۰p اجرا و به لطف فن آوری DLSS سایز تصویر را با کمک هوش مصنوعی ۱۰۸۰p می‌کنیم. در این حالت بازی به سادگی با فریم بالای ۶۰، و حتی با RTX-On به صورت روان قابل اجراست. حالا دوم تست، که ما همیشه آن را اجرا کردیم، بدون استفاده از DLSS، صرفا به ثبت نتایج می‌پردازیم که در جدول فوق آمده است. لازم به ذکر است تست این کارت در حالت پیش فرض گرفته شده و در صورت اعمال اورکلاک، به راحتی پشت سر RTX 2060 خواهد ایستاد.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 19

در تست ۳DMark Time Spy با اورکلاک صورت گرفته، امتیاز ۶۹۷۳ برای این کارت ثبت گردید.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 20

تست Octane برای سنجش قدرت رندرینگ این کارت گرافیک با موتور ساخت شرکت Otoy است. این تست توانایی کارت گرافیک را برای پردازش‌های سنگین سه بعدی می‌سنجد. یکی از ویژگی‌های این نرم افزار امکان استفاده آن از فن آوری Ray Tracing برای سرعت بخشیدن به پردازش است.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 21

نرم افزار تست V-RAY Next نیز با قابلیت رندرینگ مبتنی بر GPU قدرت خروجی این کارت را می‌سنجد. نتیجه این کارت حتی از RTX 2060 هم بهتر در آمد.

کارت گرافیک RTX 3050 GAMING OC گیگابایت در حال حاضر، از جمله بهترین مدلهای ۳۰۵۰ موجود در بازار ایران و جهان است که ضمن داشتن پتانسیل بالای اورکلاک، در حالت پیش فرض نیز قدرت کاملا مطلوبی را برای اجرای با کیفیت بازی‌ها در دقت ۱۰۸۰p دارد.

عملکرد خنک و سایلنت، نورپردازی ARGB، و استفاده از فنهای با دوام از جمله ویژگی‌های خوب این کارت گرافیک است. این کارت گرافیک مجهز به حالت Fanless است که در لود‌های پایین، نیازی به چرخش فنها ندارد. من حیث المجموع، از بابت عملکرد فنی و کاری کارت گرافیک RTX 3050 GAMING OC گیگابایت رضایت کامل را داشتیم. این کارت گرافیک در ایران، به قیمت حدود ۱۳.۳ میلیون تومان با ضمانت ۳ ساله آواژنگ، در دسترس قرار دارد.

سایت سخت افزار مگ، با توجه به قدرت و توانایی قابل توجه این کارت گرافیک و همچنین طراحی جالب نورپردازی، و عملکرد مناسب گیمینگ و نتایج خوب اورکلاک آن، نشان منتخب گیمر‌ها را به آن اعطا می‌کند.

GIGABYTE RTX 3050 GAMING OC 8G 22
مزایا:

  • ضمانت ۳ ساله آواژنگ
  • عملکرد فنها بسیار بی صدا
  • پتانسیل بسیار بالا برای اورکلاک
  • مجهز به نورپردازی زیبای ARGB
  • بدنه با دوام  و مجهز به بک پلیت
  • انتخاب عالی برای گیمینگ در ۱۰۸۰p
معایب:

  • مورد خاصی مشاهده نشد
پیشنهاد سخت‌افزارمگ:

  • کارت گرافیک RTX 3050 GAMING OC گیگابایت بهترین انتخاب‌ برای بازی در دقت ۱۰۸۰p است که هم اکنون در بازار ایران با قیمت مناسب در دسترس قرار دارد.

۹امتیاز۹.۵راندمان۹.۵خنک کننده۸.۵طراحی۸.۵ارزش خرید

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link