بررسی لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6؛ مقرون‌به‌صرفه‌ترین لپتاپ لنوو

لپتاپ IdeaPad 3 یکی از محصولات اقتصادی پرطرفدار در بازار لپتاپ محسوب می‌شود که با مشخصات فنی که دارد، برای بسیاری از کاربران با هدف انجام کارهای روتین و ساده مناسب خواهد بود. در این یادداشت، به نقد و بررسی کلی لپتاپ IdeaPad 3 می‌پردازیم.

لپتاپ IdeaPad 3 شاید نتواند در میان رقبای میان‌رده و بالا رده حرف خاصی برای گفتن داشته باشد، اما این محصول در دامنه‌ی محصولات اقتصادی عملکرد قابل توجهی را از خود به نمایش می‌گذارد. ارزان قیمت بودن این محصول، یک عامل بسیار مهم برای خرید لپتاپ مذکور از شرکت لنوو به حساب می‌آید. هر چند، در حال حاضر در سطح بازار نسخه‌های شخصی‌سازی شده (کاستوم) متعددی وجود دارد که با تغییر چند قطعه در داخل لپتاپ، مشتری می‌تواند لپتاپ با کیفیت‌تر و قوی‌تری را از لحاظ سخت‌افزاری به اسم IdeaPad 3 تهیه کند. برای مثال در برخی از مدل‌ها، پردازنده‌های Core i5 و Core i7 تعبیه شده و در برخی دیگر، علاوه بر نصب یک پردازنده‌ی قوی‌تر، حافظه‌ی SSD و مقدار رم بیشتر تعبیه می‌شود. در هر صورت، در این بررسی به سراغ لپتاپی می‌رویم که می‌توان لقب «اقتصادی‌ترین محصول لنوو» را به آن اطلاق کرد.

این نکته کاملا بدیهی است که در لپتاپ مورد بحث در این یادداشت، شما قادر نخواهید بود به تجربه‌ی بازی‌های روز دنیا با کیفیت معقول یا کارهای سنگین مثل رندر ویدیو کلیپ‌ها یا حتی فتوشاپ به صورت پیشرفته بپردازید. لپتاپ IdeaPad سری ۳ بیشتر برای انجام کارهای روتین مثل کار با مجموعه نرم‌افزارهای آفیس و تماشای آنلاین ویدیو برای محل کار یا دانشگاه مناسب است. بنابراین، اگر می‌خواهید کارهای سنگین‌تری را با لپتاپ انجام دهید، شرکت لنوو با بهینه‌سازی‌هایی که انجام می‌دهد، سری ۵ از مدل IdeaPad را روانه‌ی بازار کرده تا سخت‌افزار قوی‌تری داشته باشد. اگر قیمت IdeaPad 3 هم برای شما گران به نظر می‌رسد، IdeaPad سری ۱ با قیمت به مراتب کمتر همچنان در سطح بازار موجود است. اگر هم در پیِ یافتن یک لپتاپ هیبریدی هستید، شرکت لنوو محصولات IdeaPad Flex را برای مقاصد و کاربردهای شما ارائه کرده است.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6 - i3 4G 1T

مشخصات فنی لپتاپ Lenovo IdeaPad 3

پردازنده Intel Core i3-1115G4
گرافیک بدون حافظه‌ی گرافیکی مجزا
حافظه ۴GB DDR4-3200
فضای ذخیره‌سازی ۱TB HDD
صفحه نمایش FHD (1920×۱۰۸۰)-TN-250 nits-Anti-glare-45% NTSC
درگاه‌های ارتباطی USB – Wi-Fi
پورت‌ها ۱x USB 3.2, 1x USB Type-C
دوربین ۷۲۰p with Privacy Shutter
باتری ۳۸Whr
سیستم عامل
وزن  ۱.۶ کیلوگرم

طراحی و صفحه نمایش

لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6

لپتاپ IdeaPad 3 یک صفحه‌ی ۱۵.۴ اینچ با وضوح تصویر ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل دارد که بر اساس قیمت کلی محصول، تصویر و روشنایی به نسبت قابل قبولی را می‌توان با این لپتاپ تماشا کرد. قاب‌های اطراف صفحه‌ی نمایش، ضخیم‌تر از قاب‌هایی است که در لپتاپ‌های خیلی برتر از این محصول می‌توان به وضوح رویت کرد. زوایای دید و حداکثر روشنایی تصویر، عالی و بی‌نقص نیست اما بر اساس قیمت پایین لپتاپ می‌توان این دو مولفه را هم قابل قبول دانست. بنابراین، وب‌گردی، نوشتن متون مختلف در مایکروسافت آفیس ورد و حتی تماشای فیلم و سریال با این لپتاپ، یک تجربه‌ی معمولی را به دنبال دارد. با وجود این‌که نسبت تصویر ۱۶:۹ به خوبیِ نسبت ۱۶:۱۰ برای صفحات وب و اسناد متنی خوب نیست، این نسبت برای محتواهای ویدیویی خیلی خوب به نظر می‌رسد.

از آنجایی‌که شرکت لنوو برای مدت زمان مدیدی در عرصه‌ی گیمینگ هم ورود کرده و محصولات لپتاپ را طراحی و عرضه کرده، طراحی و کیفیت بدنه‌ی IdeaPad 3 شبیه به یک لپتاپ گیمینگ است. لولای مربوط به صفحه نمایش به نسبت قوی به نظر می‌رسد و لایه‌ی پلاستیکی خارجی بدنه‌ی لپتاپ با وجود این‌که تمام و کمال پلاستیکی است، مقاومت بسیار بالایی دارد. این ویژگی، لپتاپ را در برابر فشارهای خارجی تا حد قابل توجهی مصون نگه می‌دارد.

کیبورد، پورت‌ها و وبکم

لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6

کیبورد لپتاپ IdeaPad 3 آنچنان بزرگ نبوده و روی این کیبورد، خبری از وجود number pad نیست. فشردن دکمه‌های کیبورد در هنگام تایپْ نرم بوده و به دلیل وجود فاصله‌ی مناسب کیبوردها نسبت به هم، تجربه‌ی خوبی را می‌توان در حین تایپ کسب کرد. از طرفی دیگر، با فشردن دکمه‌ی Fn و دکمه‌های بالای کیبورد می‌توان کارهایی را نظیر کم و زیاد کردن حجم صدا، تعیین سطح درخشش صفحه نمایش و سایر موارد را انجام داد. برای کیبورد این لپتاپ، نور پس‌زمینه‌ای در نظر گرفته نشده است. از طرفی دیگر، یک ترک‌پد در ابعاد کوچک روی لپتاپ وجود دارد که به نسبت کیفیت قابل قبولی دارد.

یک وبکم کوچک در بالای صفحه‌ی نمایش وجود دارد که به نسبت کیفیت خوبی دارد. در برخی از مدل‌های IdeaPad 3 یک محافظ وبکم هم تعبیه شده تا شما به راحتی محافظ را جلوی دوربین کشیده تا حریم خصوصی‌تان از طریق دوربین وبکم به خطر نیفتد.

لپتاپ IdeaPad 3 دارای سه پورت USB-A، یک پورت خروجی HDMI برای مانیتور، یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری و یک پورت SD card است. به نسبت قیمت پایین لپتاپ، وجود این تعداد پورت یک نکته مثبت بسیار قوی تلقی می‌شود. البته تعداد پورت‌ها در لپتاپ‌ها با این عنوان می‌تواند به دلیل کاستوم‌های متعددی که در بازار وجود دارد، متفاوت باشد. به طور کلی، یک لپتاپ IdeaPad 3‌ استاندارد، حاوی این تعداد پورت با مشخصات مذکور است.

این لپتاپ وزن بسیار سبکی (۱.۶ کیلوگرم) دارد و در مقایسه با سایر لپتاپ‌ها، ویژگیِ وزن سبک، یک نقطه مثبت تلقی می‌شود. به نسبتِ صفحه نمایش و قطعاتی که روی لپتاپ نصب شده، وجود این وزنِ سبک واقعا یک نعمت است.

راندمان عملکردی

لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6

پردازنده‌ی لپتاپِ مورد بررسی در این یادداشت، یک پردازنده‌ی اینتل Core i3-1005G1 است که به عنوان آخرین و جدیدترین چیپست اینتل محسوب نمی‌شود اما در حد و اندازه‌ای است که بتوان کارهای روزمره‌ی خود را با این قطعه انجام داد. گرافیک مجتمع UHD G1 موجود در این لپتاپ می‌تواند از پسِ اجرای بازی‌های ویدیویی به نسبت قدیمی بر آید اما کاربر علنا باید از خیرِ انجام بازی‌های ویدیویی روز دنیا با کیفیت حتی متوسط بگذرد؛ چراکه سخت‌افزار این لپتاپ، کشش لازم را برای اجرای کارهای سنگین ندارد.

در این لپتاپ، چهار گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی SSD تعبیه شده که برای اجرای ویندوز ۱۰ و متعلقاتِ نرم‌افزاری‌اش کفایت می‌کند. هر چند، همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره کرده‌ایم، در مدل‌های کاستوم شده‌ی IdeaPad 3 می‌توانید حافظه‌ی SSD و مقدار رم متفاوتی را پیدا کنید. برای کارهای روزمره و تماشای فیلم و سریال بهتر است به دنبال مدلی از این لپتاپ باشید که حداقل حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی داشته باشد. با این حال، این لپتاپ در اجرای برنامه‌های معمولی مثل مجموعه‌ی آفیس، اجرای مرورگرها و حتی استریم ویدیو بدون نقص به کار می‌پردازد.

سیستم خنک‌کننده‌ی مقرون به صرفه‌ای در این لپتاپ نصب شده که صدای نویز حائز اهمیتی از دستگاه به دلیل کار فن‌ها به گوش نمی‌رسد. با این حال، حتی در حداکثر سرعت فن‌ها هم این دستگاه برنامه‌ها را خیلی روان و بدون دردسر اجرا می‌کند. از طرفی، سیستم صوتی دالبی که در IdeaPad 3 وجود دارد آنچنان عملکرد شگفت‌انگیزی نداشته اما با توجه به قیمت بسیار پایین لپتاپ، می‌توان کیفیت قابل قبولی را در پخش صدای مربوط به فیلم، سریال و موسیقی از این دستگاه انتظار داشت.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 - 15ITL6

عمر باتری

لپتاپ IdeaPad 3 به طور استاندارد ۳ الی ۴ ساعت با شارژ باتری دوام می‌آورد. البته این رقم در حالی است که میزان نور صفحه در حالت حداکثر قرار گرفته باشد. بنابراین، با کاهش میزان نور صفحه نمایش می‌توانید حتی بیشتر از ۴ ساعت هم با لپتاپ در حالت باتری به کار بپردازید. با این حال، لپتاپ مذکور قادر نیست یک روز تمام را بدون اتصال به شارژر برق دوام بیاورد. طبیعتا برای داشتن یک لپتاپ با عمر باتری قوی‌تر، باید هزینه‌ی بیشتری را هم بپردازید.

با پخش یک ویدیو به صورت آنلاین به مدت ۲ ساعت، ظرفیت باتری از ۱۰۰ به ۷۵ درصد کاهش می‌یابد. بنابراین اگر صرفا قرار باشد یک ویدیو روی لپتاپ IdeaPad 3 اجرا گردد و کاربر هیچ فرایند دیگری را هم‌زمان با لپتاپ انجام ندهد، می‌توان هشت ساعت دوام باتری را از این دستگاه انتظار داشت. این رقم، برای یک لپتاپ اقتصادی به شدت شگفت انگیز محسوب می‌شود.

نقاط قوت
  • کیفیت ساخت بدنه‌ی خوب و با دوام
  • فرایند تایپ با کیبورد لذت‌بخش است
  • قیمت مناسب و ارزان
نقاط ضعف
  • کیفیت صفحه نمایش می‌توانست بهتر باشد
  • عمر باتری متوسط
  • نبود Number Pad روی کیبورد

لپتاپ IdeaPad 3؛ یکی از به صرفه‌ترین لپتاپ‌های شرکت لنوو

لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6

امکان دارد از پی بردن به مشخصات فنی IdeaPad 3 کمی دلسرد شده باشید، اما به این موضوع هم دقت کنید که قیمت لپتاپ هم در مقایسه با سایر محصولات شرکت لنوو و همچنین سایر لپتاپ‌های اقتصادی ارزان‌تر است. همان‌طور که قبلا هم در این یادداشت به آن اشاره کرده‌ایم، برای یک محصول با قیمت زیر ۴۰۰ یورو نمی‌توان انتظارهای زیادی را در سر پروراند. بنابراین، اگر قصدِ تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی روز دنیا و همچنین کارهای ویرایش تصویر و ویدیو به صورت پیشرفته را ندارید، این لپتاپ می‌تواند یک گزینه‌ی معقول و مقرون به صرفه برای شما باشد.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15ITL6 - i3 4G 1T

اگر بتوانید بودجه‌ی خرید لپتاپ خود را بیشتر کنید، از همین شرکت می‌توانید لپتاپ IdeaPad Gaming 3 را خریداری کنید که هم مشخصات فنی قوی‌تری داشته و هم کیفیت ساخت به مراتب بهتری نسبت به مدل IdeaPad 3 دارد. البته همان‌طور که قبلا هم به آن اشاره کرده‌ایم، از خط تولید IdeaPad 3 می‌توان مدل‌های کاستوم شده‌ی متنوعی را یافت که پردازنده، رم و حافظه‌ی SSD به نسبت قوی‌تری را دارا هستند. در غیر از این صورت، لپتاپ IdeaPad 3 از لحاظ کارهای تایپ کاملا کیفیت قابل قبولی دارد. با این حال، برای این‌که لپتاپ شما بعد از یک الی دو سال دیگر از رده‌ی کارایی و عملکرد برای همیشه خارج نشود، پیشنهاد می‌شود مدلی از لپتاپ IdeaPad 3 را تهیه کنید که حداقل پردازنده‌ی Core i5 داشته باشد. در هر صورت، لپتاپ‌های IdeaPad به خصوص سری ۳ از پرفروش‌ترین محصولات شرکت لنوو به شمار می‌رود.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad 3 15IGL05 - X

۹,۹۹۹,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Gaming 3-HD

۴۱,۰۰۰,۰۰۰

تومان

منبع: t3

سوال و جواب‌های رایج درباره‌ی لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6

میزان شارژ لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6 چه مقدار است؟

لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6 به طور استاندارد و عادی بین ۳ الی ۴ ساعت شارژ نگه می‌دارد.

آیا لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6 برای گیم مناسب است؟

این لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6 به شرطی برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی مناسب است که گیم مورد نظر قدیمی باشد. در غیر این صورت، برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی مدرن و جدید این لپتاپ کشش لازم را از لحاظ سخت‌افزاری ندارد.

کدام مدل از لپتاپ IdeaPad 3 15ITL6 برای خرید مناسب است؟

به دلیل وجود مدل‌های کاستوم شده‌ی مختلف، اگر قصد دارید برای چند سال با لپتاپ کار کنید، لپتاپ مورد نظر باید حداقل دارای پردازنده‌ی Core i5، رم هشت گیگابایت و حافظه‌ی حداقل ۵۱۲ گیگابایت باشد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.