برخلاف iOS، اندروید دیگر نیازی به آپدیت سالانه ندارد

مدتی قبل بالاخره نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۳ منتشر شد و طی ماه‌های آینده برای گوشی‌های واجد شرایط ارائه می‌شود. اگرچه تا چند سال قبل انتشار نسخه‌ی جدید اندروید جذابیت بیشتری داشت، اما طی چند سال اخیر انتشار نسخه‌ی تازه‌نفس اندروید دیگر چندان هیجان‌انگیز نیست. به طور کلی اندروید به مرحله‌ای از بلوغ رسیده که دیگر لازم نیست ویژگی‌های زیادی تغییر پیدا کنند.

با بررسی ویژگی‌های جدید اندروید ۱۳ می‌توانید ببینید که این نسخه تفاوت زیادی با نسخه‌ی قبلی ندارد و فقط برخی ویژگی‌های کوچک ارائه شده‌اند. با توجه به همین موضوع، گوگل عملا می‌تواند انتشار آپدیت‌های سالانه برای اندروید را کنار بگذارد و همین ویژگی‌های کوچک با آپدیت‌های فصلی ارائه شوند.

سال‌ها قبل مایکروسافت اعلام کرد که ویندوز ۱۰ آخرین نسخه‌ی این سیستم‌عامل است و صرفا برای آن آپدیت‌های مختلفی ارائه خواهد شد. اما این شرکت با عرضه‌ی ویندوز ۱۱، این رویکرد را کنار گذاشت. اما در کل همان نظر مایکروسافت که سال‌ها قبل مطرح شده، کاملا منطقی به نظر می‌رسد. سیستم‌عامل‌هایی که بالغ محسوب می‌شوند، لازم نیست سالانه نسخه‌ی جدیدی دریافت کنند و فقط هر چند وقت یک بار باید مشکلات آن‌ها برطرف شوند و برخی ویژگی‌های تازه برای آن‌ها ارائه شود.

اندروید

در همین رابطه باید به پروژه‌های Treble و Mainline گوگل اشاره کنیم که در سال‌های اخیر گوگل توجه زیادی به آن‌ها نشان داده تا از طریق گوگل پلی، آپدیت‌های کوچک و حیاتی ارائه شوند. به لطف همین رویکرد، نیاز به آپدیت‌های اساسی و بزرگ کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر اپ‌های کلیدی گوگل به طور جداگانه آپدیت می‌شوند و این در حالی است که بسیاری از اپ‌های کلیدی iOS برای آپدیت باید منتظر آپدیت‌های سالانه باشند.

از طرف دیگر باید به ارائه‌ی آپدیت‌های کوچک و پیوسته برای گوشی‌های گوگل پیکسل هم اشاره کنیم. به عنوان مثال برخی از قابلیت‌های نرم‌افزاری جذاب این گوشی‌ها به طور آپدیت نرم‌افزاری کوچک راهی گوشی‌های موردنظر شده‌اند. بنابراین کاربران با خرید گوشی‌های گوگل پیکسل دیگر لازم نیست مدت زیادی چشم‌انتظار آپدیت‌های بزرگ برای بهره‌گیری از ویژگی‌های جدید بمانند و ممکن است هرچند وقت یک بار چنین قابلیت‌هایی را از طریق آپدیت‌های کوچک دریافت کنند.

اما متاسفانه، بسیاری از شرکت‌ها همچنان درگیر همان رویکرد قدیمی هستند و مثلا شرکت‌هایی مانند اپل و سامسونگ، تقریبا سالی یک‌ بار با انتشار اپدیت‌های بزرگ، ویژگی‌های مهمی را برای گوشی‌های خود ارائه می‌کنند. اما دیگر وقت آن رسیده که چنین رویکردی کنار گذاشته شود.

اندروید

البته کاملا روشن است که گوگل اندروید ۱۴ را کنار نخواهد گذاشت. بخشی از این موضوع به نقش مهم نسخه‌های جدید اندروید در تبلیغات این گوشی‌ها برمی‌گردد. حتی اگر هم گوگل چنین کاری را انجام دهد، برای تغییرات ظاهری گسترده، پشتیبانی بهتر از گوشی‌های تاشو و دیگر تغییرات کلیدی، باید آپدیت‌های بزرگی منتشر شود.

اما در کل امیدواریم گوگل اهمیت آپدیت‌های سالانه را کاهش دهد و در عوض به آپدیت‌های کوچک و جذاب توجه بیشتری نشان دهد. چنین رویکردی ممکن است دیگر شرکت‌ها را به تغییر رویه‌ی خود تشویق کند تا به جای تمرکز بر آپدیت‌های بزرگ سالانه، بر آپدیت‌های جذاب فصلی تمرکز کنند.

منبع: Android Authority

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.