با ویژگی‌های جدید macOS Sonoma آشنا شوید

اپل در جریان رویداد WWDC 2023 در کنار سیستم‌عامل‌های مختلف، طبیعتا از نسخه‌ی جدید macOS موسوم به  macOS 14 Sonoma هم رونمایی کرده است که در این مطلب به مهم‌ترین ویژگی‌های جدید آن می‌پردازیم.

لپ تاپ 16.2 اینچ اپل مدل MacBook Pro MK193 2021

۱۱۲,۴۹۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020

۴۷,۱۹۰,۰۰۰

تومان

راهیابی ویجت‌ها

اپل در سال ۲۰۲۳ برای سیستم‌عامل‌های مختلف خود توجه زیادی به ویجت‌ها نشان داده و بعد از افزایش قابلیت ویجت‌ها در سایر سیستم‌عامل‌ها، کاربران در کامپیوترهای مک هم می‌توانند از ویجت‌های مفیدی بهره ببرند. ویجت‌ها در مک هم تعاملی هستند و این یعنی بدون نیاز به باز کردن برنامه‌ی موردنظر، از آن‌ها بهره ببرید. در زمینه‌ی مکان قرارگیری ویجت هم حق انتخاب دارید و به راحتی این کار صورت می‌گیرد.

macOS Sonoma

باید خاطرنشان کنیم بدون نیاز به نصب هیچ برنامه‌ای، به گالری ویجت‌ها دسترسی پیدا می‌کنید و اگر آیفون یا آیپد از یک شبکه وای‌فای مشترک با مک استفاده کند، اطلاعات ویجت‌ها بین این دستگاه‌ها به سرعت سینک می‌شود.

اسکرین سیورهای جذاب‌تر

macOS Sonoma

با وجود اینکه کامپیوترهای مک همین حالا هم از اسکرین سیورهای متنوعی بهره می‌برند، ولی بسیار از کاربران از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. اما در macOS 14 Sonoma اسکرین سیورها بسیار جذاب‌تر شده‌اند. این اسکرین سیورها در حقیقت فیلم‌های اسلوموشن بسیار باکیفیتی از مناظر طبیعی و شهرهای مختلف هستند که بعد از خروج از حالت اسکرین سیور، به طور خیلی طبیعی این فرایند اتفاق می‌افتد و همان تصویر به تصویر پس‌زمینه تبدیل می‌شود.

لپ تاپ 16.2 اینچ اپل مدل MacBook Pro MK193 2021

بهتر شدن گیمینگ

به نظر می‌رسد اپل در هر نسل جدید macOS توجه بیشتری به گیمینگ نشان می‌دهد. در macOS 13 به لطف معرفی  MetalFX 3 شاهد پیشرفت قابل توجهی در افزایش رزولوشن بازی‌ها بودیم و حالا macOS 14 Sonoma بیش از پیش روی بهبود عملکرد گیمینگ و کاهش تاخیر تمرکز کرده است. یکی از قابلیت‌های مهم این سیستم‌عامل، حالت بازی یا Game Mode نام دارد که این قابلیت می‌تواند حداکثر توان پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکی را برای افزایش فریم‌ریت بازی مورد استفاده قرار دهد. این قابلیت برای تمام بازی‌های کامپیوترهای مک قابل استفاده است و همین موضوع جذابیت آن را افزایش داده است.

macOS Sonoma

از سوی دیگر با فعال‌سازی این مشخصه، تاخیر صدای دریافتی از هدفون‌هایی مانند ایرپاد و همچنین تاخیر سیگنال‌های ورودی به کنترلرهای ایکس‌باکس یا پلی‌استیشن به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. همچنین قرار است بازی مشهور Death Stranding Director’s Cut از تمام مزایای فناوری MetalFX 3 استفاده کند و در ماه‌های آتی راهی کامپیوترهای مک شود. همچنین Hideo Kojima وعده داده که در ادامه عناوین بیشتری برای کامپیوترهای مک ارائه می‌کند.

افزایش قابلیت‌های ویدیو کنفرانس

macOS Sonoma

با توجه به اینکه این روزها حجم زیادی از جلسات به صورت آنلاین برگزار می‌شود، در macOS 14 Sonoma برای ویدیو کنفرانس قابلیتی به نام Presenter Overlay ارائه شده که به زبان ساده به فرد موردنظر اجازه می‌دهد تصویر خود را به صورت شناور بر روی فایل در حال ارائه قرار دهد. در این مشخصه می‌توانید تصویر بزرگ خود را روی تصویر قرار دهید و همچنین امکان کوچک کردن تصویر خود و دایره‌ای نشان دادن این تصویر هم وجود دارد.

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020

مرورگر سافاری

اپل مدعی شده که در macOS جدید، مرورگر سافاری در پشت صحنه با بهبود‌های مختلفی روبرو شده و در نتیجه به سریع‌ترین مرورگر جهان تبدیل شده است. البته بدون شک این ادعا باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. یکی از قابلیت‌های جدید و مفید این مرورگر، پشتیبانی از پروفایل‌های مختلف است. این یعنی مثلا برای کار و امور شخصی می‌توانید دو پروفایل جداگانه تعریف کنید که هرکدام دارای تب‌ها، کوکی‌ها، تاریخچه‌ی وب‌گردی و داده‌های متفاوتی باشند.

macOS 14 Sonoma 6

قابلیت Add to Dock هم به کاربران اجازه می‌دهد از اپلیکیشن‌های تحت وب تا حد زیادی مانند اپلیکیشن‌های Native استفاده کنند. قابلیت حفظ حریم خصوصی هم بسیار بهتر شده و در صورت وب‌گردی در حالت Private، تمام ردیاب‌ها از کار می‌افتند.

بهره‌گیری از قابلیت‌های جدید iOS 17 و iPadOS 17

macOS 14 Sonoma 7

با توجه به اینکه کامپیوترهای مک از چیپست‌های مبتنی بر معماری یکسان با چیپست‌های استفاده شده در آیفون‌ها و آیپدها بهره می‌برند، به همین خاطر اپل برای ارائه‌ی ویژگی‌های مشابه در این دستگاه‌ها با چالش‌های بسیار کمتری روبرو می‌شود. به همین خاطر بسیاری از قابلیت‌های جدید ارائه شده در نسخه‌ی جدید iOS و iPadOS، برای macOS جدید هم ارائه شده است.

لپ تاپ 16.2 اینچ اپل مدل MacBook Pro MK193 2021

۱۱۲,۴۹۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020

۴۷,۱۹۰,۰۰۰

تومان

منبع: HowToGeek

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link