با فناوری چهره‌های دیپ فیک شده، می‌توان از حریم خصوصی افراد در عکس‌های منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی محافظت کرد

کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌توانند از چهره‌های ساخته شده از هوش مصنوعی (AI) برای پنهان کردن هویت خود در عکس‌ها استفاده کنند.

محققان دانشگاه بینگهامتون و اینتل از تکنیک‌های دیپ‌فیک هوش مصنوعی برای تغییر نامحسوس ظاهر افراد در عکس‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی استفاده کرده‌اند تا فقط دوستان و مخاطبین مجاز بتوانند چهره اصلی او را ببینند.

به گزارش Metaphysic، محققان مدل‌های مختلف «دسترسی به چهره» را پیشنهاد کرده‌اند که می‌توانند چهره‌های «تأیید نشده» در عکس‌های رسانه‌های اجتماعی را با چهره‌های «کمی غیرمشابه» که توسط هوش مصنوعی تولید می‌شوند جایگزین کنند.

چهره های دیپ فیک جنسیت، سن، ژست و حالت اولیه افراد در عکس های اصلی را حفظ می‌کنند.

اما در حالی که چهره‌های دیپ فیک تغییر یافته کاملاً بی شباهت به افراد در عکس اصلی نیستند، اما فناوری تشخیص چهره با هوش مصنوعی نمی‌تواند افراد را در تصاویر جدید شناسایی کند.

چهره من – انتخاب من

در مقاله‌ای که اخیراً منتشر شده است، محققان سیستم دیپ‌فیک پیشنهادی خود به نام «صورت من انتخاب من (MFMC)» را تشریح کردند.

MFMC هنگامی که یک عکس در رسانه های اجتماعی آپلود می‌شود، تغیییرش می‌دهد به طوری که “بیگانگان” فقط می‌توانند تمام چهره های موجود در تصاویر را به صورت تغییریافته ببینند.

این تحولات توسط ArcFace ، یک پروژه ۲۰۲۲ به رهبری امپریال کالج لندن پایه گذاشته شده.

ArcFace دیپ فیک را بهینه می‌کند تا چهره جدید درست شود که تشابه بصری تقریبی با چهره “بازنویسی شده” داشته باشد، بدون اینکه اجازه دهد ویژگی‌های واقعی روی عکس اصلاح شده کپی شود.

با MFMC، فقط ارسال کننده می تواند تصمیم بگیرد که چهره واقعی خود را در تصویر نشان دهد. هر دوست یا سایر افراد حاضر در عکس که مایلند چهره واقعی‌شان فاش شود، باید از ارسال‌کننده بخواهند که قفل آن چهره را «باز کند».

بسته به اینکه کاربر چقدر در شبکه دوستانی که در یک عکس نشان داده شده است معتبر یا نزدیک باشد، ممکن است همه یا هیچ یک از چهره های “واقعی” تصویر اصلی را نبیند.

انتخاب برای ظاهر شدن در عکس

محققان می گویند این سیستم به گونه ای طراحی شده است که توسط پلتفرم های رسانه های اجتماعی موجود پذیرفته شود، نه اینکه اساس یک شبکه رسانه اجتماعی جدید را تشکیل دهد.

در حالی که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام به کاربران اجازه می‌دهند در عکس‌ها تگ شوند یا خیر، هیچ راهی برای جلوگیری از اشتراک‌گذاری آن عکس‌ها توسط سایر کاربران وجود ندارد.

علاوه بر این، با ظهور فناوری تشخیص چهره هوش مصنوعی، شناسایی افراد در عکس‌ها خیلی آسان شده و ایجاد چنین فناوری‌ای ضرور ی به نظر می‌رسید.

محققان در مقاله ای نوشته‌اند: «در پلتفرم‌های اجتماعی کنونی… همه ما به طور داوطلبانه یا غیرارادی در صدها عکس ظاهر می‌شویم‌. ما معتقدیم که حقوق دسترسی باید به ازای هر چهره تعریف شود و که هر کس آزادی داشته باشد که در کدام عکس ظاهر شود.»

منبع

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.