با فناوری جدید سلول‌های خونی اصلاح شده آنتی بیوتیک‌ها را برای کشتن باکتری‌های خطرناک حمل خواهند کرد

2022 11 06 08 24 20

دارو‌هایی که به صورت وریدی با خوراکی تجویز می‌شوند، به همه سلول‌ها بدن می‌رسند و می‌توانند به سلول‌هایی آسیب برساند که قرار نیست هدف قرار گیرند.

یک مطالعه جدید نشان داده است که دارو‌های حمل شده درون گلبول‌های قرمز می‌توانند به هدایت آنتی بیوتیک‌های قوی اما سمی برای هدف قرار دادن باکتری‌ها کمک کنند.

باکتری‌ها به طور فزاینده‌ای در برابر بهترین آنتی‌بیوتیک‌ها مقاومت می‌کنند و پزشکان را با گزینه‌های درمانی کمتری مواجه می‌کنند. در بسیاری از موارد، ما با دارو‌های مرحله آخر خود به مبارزه با بیماری‌ها می‌رویم و این داروها ممکن است عوارض جانبی شدیدی را در بدن ایجاد کنند.

اما ممکن است راه‌هایی برای هدف قرار دادن دقیق‌تر این دارو‌ها وجود داشته باشد. چند سال پیش، دانشمندان دانشگاه مک‌مسترز در کانادا چیزی را ساختند که آن‌ها «گلبول‌های قرمز خون ابر انسانی» نامیدند.

در این کار، سلول‌های خونی طبیعی را بیرون می‌کشند و  آن‌ها را پر از دارو می‌کنند. وقتی سلول‌های خونی هیبریدی دوباره به بدن تزریق می‌شوند، از نظر تئوری باید بتوانند محموله دارو را با خیال راحت حمل کنند، بدون اینکه سیستم ایمنی به آن‌ها حمله کند.

در مطالعه جدید، تیم یک مشکل باقی مانده را حل کرد – چگونه سلول‌های خونی هیبریدی را به هدف مورد نظر برسانید؟ آن‌ها قسمت بیرونی سلول‌های خون را با آنتی‌بادی یا پادتنی پوشانده‌اند که گونه‌های باکتریایی را که می‌خواستند از بین ببرند هدف قرار می‌داد، که باعث می‌شد در اطراف آنها تجمع کنند و محموله دارویی خود را با دقت بیشتری تحویل دهند.

محققان سیستم تحویل دارو را با آنتی بیوتیکی به نام پلی میکسین آزمایش کردند که در از بین بردن باکتری‌های مقاوم به سایر دارو‌ها مؤثر است. در شیوه استفاده عادی، این دارو عوارضی داردو  احتمال آسیب کلیوی، مشکلات عصبی و سایر عوارض جانبی جدی وجود دارد. به این ترتیب، این یک آنتی بیوتیک آخرین راه حل در نظر گرفته می‌شود.

در آزمایش‌های کشت سلولی در شرایط آزمایشگاهی، این تیم سلول‌های خونی را با پلی میکسین بارگیری کردند و با آنها باکتری E. coli مقاوم در برابر دارو هدف قرار دادند.

آن‌ها دریافتند که سلول‌ها دارای راندمان بارگذاری حدود ۹۰ درصد هستند و در رساندن پلی میکسین به باکتری‌ها در سطوحی که به اندازه کافی بالا باشند، مؤثر هستند.

برای آزمایش هدف‌گیری، تیم همچنین یک باکتری متفاوت به نام کلبسیلا را در معرض سلول‌های هیبریدی پوشانده شده با آنتی‌بادی‌های E. coli قرار دادند و دریافتند که آنها به اشتباه کشتنه نمی‌شوند که نشاندهنده هدف‌گیری انتخابی آنهاست.

محققان می‌گویند که این روش دارای تعدادی مزیت است. نه تنها  دارو دیگر روی سلول‌های سالم تاثیر نمی‌گذارد، بلکه از آنجایی که گلبول‌های قرمز خون طول عمر زیادی در حدود ۱۲۰ روز دارند، دارو زمان زیادی برای رسیدن به مکان‌های مورد نظر فرصت دارد. این تکنیک همچنین می‌تواند تعداد دوز‌های مورد نیاز و مقدار دارو در هر دوز را کاهش دهد.

در آینده پتانسیل این تکنیک را برای رساندن دارو به مغز از طریق سد خونی مغزی برای کمک به درمان بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر بررسی خواهد شد.

این تحقیق در مجله ACS Infectious Diseases منتشر شده است.

منبع: دانشگاه مک مستر

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.