با فشار اپل، TSMC تراشه‌های پیشرفته‌تری در خاک آمریکا می‌سازد

tim cook smile apple park macbook air m2 black daylight

براساس گزارش بلومبرگ، شرکت صنایع نیمه هادی تایوان موسوم به TSMC قصد دارد در کارخانه‌‌ی ایالت آریزونا که سال ۲۰۲۴ وارد مرحله‌ی عملیاتی می‌شود، تراشه‌ی مبتنی‌بر لیتوگرافی چهار نانومتری بسازد. افراد آگاه می‌گویند تی اس ام سی توسط مشتریان آمریکایی‌اش نظیر اپل تحت فشار بوده تا تغییراتی در برنامه‌‌ی خود ایجاد کند. کارخانه‌ی ۱۲ میلیارد دلاری آریزونا به تجهیزاتی بسیار پیشرفته مجهز خواهد بود.

گفته شده است که TSMC سه‌شنبه‌ی هفته‌ی آینده به‌طور رسمی تولید تراشه‌ی چهار نانومتری را در کارخانه‌ی جدیدش اعلام می‌کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور و جینا ریماندو، وزیر بازرگانی آمریکا، در آن روز به شهر فینکس می‌روند تا در مراسمی با محوریت صنعت تراشه حضور پیدا کنند.

در ابتدا گفته شده بود که کارخانه‌ی موردبحث TSMC تراشه‌ی پنج نانومتری می‌سازد. امروزه تراشه‌های چهار نانومتری، مدرن محسوب می‌شوند، اما تا سال ۲۰۲۴ لیتوگرافی‌های پیشرفته‌تری روی کار خواهند آمد. منابع آگاه بلومبرگ که به دلیل محرمانه بودن اطلاعات خواستار مخفی ماندن هویت خود شده‌اند، می‌گویند TSMC یک کارخانه‌ی دیگر در نزدیکی کارخانه‌ی ۱۲ میلیارد دلاری‌اش احداث می‌کند تا تراشه‌ی سه نانومتری بسازد.

TSMC پیش‌تر گفته است که کارخانه‌ی آریزونا ماهانه ۲۰٬۰۰۰ ویفر تولید خواهد کرد، اما احتمالاً حجم نهایی تولید بیشتر از این خواهد بود. اپل حدودا یک‌سوم از خروجی این کارخانه را استفاده خواهد کرد. تراشه‌ها پیش از تولید نهایی روی بستری به نام ویفر قرار دارند و با دستگاه‌هایی پیشرفته، برش داده می‌شوند.

اپل و شماری دیگر از شرکت‌های سرشناس صنعت فناوری برای تأمین تراشه وابستگی زیادی به TSMC دارند. تغییر برنامه‌های شرکت تایوانی بدین معنی است که اپل و سایر مشتریان TSMC می‌توانند تعداد بیشتری از تراشه‌های موردنیاز خود را ازطریق ایالات متحده تأمین کنند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، پیش‌تر به کارکنان گفته است که شرکت تحت مدیریتش بخشی از تراشه‌ها را ازطریق کارخانه‌ی آریزونا تأمین می‌کند. گفته می‌شود کوک سه‌شنبه‌ی آینده در رویداد شهر فینکس به جو بایدن و جینا ریماندو ملحق خواهد شد.

TSMC و اپل به درخواست بلومبرگ برای شفاف‌سازی درباره‌ی ادعاهای جدید پاسخ نداده‌اند.

مشکلات زنجیره‌ی تأمین و افزایش تنش در بین ایالات متحده و چین باعث شده است تعداد بیشتری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی دستگاه‌های مصرفی به بازار اروپا و آمریکا توجه نشان دهند و برنامه‌ای برای کاهش وابستگی به چین تدوین کنند.

قانون‌گذاران ایالات متحده چند ماه پیش قانون CHIPS را تصویب کردند تا ۵۰ میلیارد دلار کمک مالی دراختیار تراشه‌سازان علاقه‌مند به بازار آمریکا قرار بگیرد. گفته می‌شود TSMC قرار است میلیاردها دلار کمک مالی از دولت آمریکا دریافت کند.

مقاله‌های مرتبط:

احتمال حمله‌ی نظامی چین به تایوان یکی دیگر از دلایلی است که باعث شده شرکت‌ها انگیزه‌ی بیشتری برای کاهش وابستگی به کارخانه‌های فعال در تایوان داشته باشند. TSMC که مقر اصلی‌اش در تایوان قرار دارد، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا است و قطعات نیمه‌هادی این شرکت در هرآنچه که فکرش را کنید استفاده می‌شود؛ از گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر گرفته تا خودرو و لوازم خانگی. بیشتر تولیدات TSMC در خاک تایوان انجام می‌گیرد.

منابع آگاه می‌گویند افزون‌بر اپل، شرکت‌های دیگری نظیر AMD و انویدیا از TSMC درخواست کرده‌اند تراشه‌های پیشرفته‌تری در کارخانه‌ی آریزونا بسازد. احتمالاً مدیران عامل این دو شرکت نیز در رویداد سه‌شنبه حضور خواهند داشت.

مشتریان TSMC از این شرکت درخواست کرده‌اند فناوری‌‌های جدیدش را هم‌زمان با تایوان در کارخانه‌ی فعال در آمریکا نیز استفاده کند،‌ بااین‌حال تراشه‌ساز تایوانی فعلاً به این رویکرد متعهد نشده است. مقامات TSMC و دولت تایوان گفته‌اند که تمایل دارند جدیدترین فناوری‌ها را در خانه نگه دارند.

Adblock test (Why?)

فالو آس ایف وی آر ترو
icon Follow en US
Pin Share

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

RSS
Follow by Email
Copy link