باستان شناسان موفق شدند؛کشف تونل معجزه هندسی در پی یافتن مقبره کلئوپاترا

در زیر معبدی در شهر ویران شده باستانی تاپوسیریس مگنا در سواحل مصر، باستان شناسان تونلی وسیع و دیدنی را کشف کردند، تونلی که کارشناسان آن را معجزه هندسی نامیدند.

به گزارش سیناپرس، در طول حفاری ها و کاوش های مداوم معبد، کاتلین مارتینز (Kathleen Martinez) از دانشگاه سانتو دومینگو در جمهوری دومینیکن و همکارانش این سازه را در عمق ۱۳ متری زیر زمین کشف کردند. این تونل ۲ متری از میان ۱۳۰۵ متر ماسه سنگ حفر شده بود.

بر اساس بیانیه وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، طراحی آن به طور قابل توجهی شبیه تونل ۱۳۰۶ متری Eupalinos در قنات قرن ششم قبل از میلاد در جزیره یونانی ساموس است. این مجرا که اغلب به عنوان یک شگفتی مهندسی از آن یاد می شود، در زمان خود در طراحی و ساخت بی سابقه بوده است.

با اینکه تونل تاپوزیریس مگنا (Taposiris Magna) بی نظیر نیست، اما مهندسی آن بسیار چشمگیر است. بخش ‌هایی از این تونل در آب غوطه ‌ور است، اگرچه با کنار گذاشتن شباهت آن به تونل اوپالینوس، هدف از ساخت آن را در حال حاضر متوجه نشده اند.

مارتینز که از سال ۲۰۰۴ در تاپوزیریس مگنا در جستجوی مقبره گمشده کلئوپاترا هفتم کار کرده، معتقد است که این تونل می تواند یک سرنخ امیدوار کننده باشد. پیش از این، کاوش‌ها سرنخ‌هایی به دست آورده‌ اند که به نظر می ‌رسد به ملکه معروف و آخرین بطلمیوس اشاره می ‌کنند.

تاپوزیریس مگنا در حدود سال ۲۸۰ قبل از میلاد توسط بطلمیوس دوم، پسر ژنرال مشهور اسکندر مقدونی و یکی از نیاکان کلئوپاترا تأسیس شد. تیم باستان شناسی معتقد است معبد به خدای اوزیریس و ملکه او، الهه ایزیس، تقدیم شده است. سکه هایی با نام ها و تشبیهات کلئوپاترا و اسکندر مقدونی و همچنین مجسمه های ایزیس در آنجا یافت شده است.

گورها حاوی دفینه های یونانی-رومی بود. به گفته کارشناسان، ممکن است کلئوپاترا و همسرش مارک آنتونی در مقبره های مشابهی دفن شده باشند. محققان مطمئن نبودند که آیا این تونل می ‌تواند به این مقبره‌های گمشده منتهی شود یا خیر، اما تحقیقات آینده می ‌تواند اطلاعات بیشتری به دست آورد.

مارتینز می گوید: خواه این مقبره ها پیدا شوند یا نه، کاوش کامل این ویرانه ها می تواند اطلاعات بیشتری درباره این شهر باستانی اسرارآمیز بدهد. از این تونل قبلاً گنجینه هایی از جمله قطعات سفال و یک بلوک مستطیل شکل از سنگ آهک به دست آمده است.

به گزارش سیناپرس، مارتینز در پایان می افزاید: همانطور که زاهی حواس وزیر وقت آثار باستانی گفت: اگر مقبره کلئوپاترا و مارک آنتونی را کشف کنیم، مهم ترین کشف قرن بیست و یکم خواهد بود و حتی اگر این اتفاق نیافتد، در داخل و خارج از معبد، اکتشافات عمده ای انجام داده ایم.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

منبع: sciencealert

نوشته

باستان شناسان موفق شدند؛

کشف تونل معجزه هندسی در پی یافتن مقبره کلئوپاترا اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.